Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Tips: Haal het maximale uit je banden

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 18 jan 2016 23:51

http://www.fiets.nl/2016/01/16/tips-haa ... le-banden/

Gelezen om de website.

Is dit nu alleen bedoeld om iets langer met je banden te doen ?

Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om met 90 kg op een bandenspanning van 9 bar te rijden.

Ik rij overigens 23mm tubeless, dus zeker op een veel lagere bandenspanning.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 jan 2016 00:17

Hoe hoger je gewicht, hoe hoger de benodigde bandenspanning. Maar 9 bar zal voor menige velg teveel zijn.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37817
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 jan 2016 08:29

1. Een indicatie voor de juiste bandenspanning is 10 procent van je lichaamsgewicht. Weeg je 70 kilogram, dan kies je dus voor 7 bar. Doe 0,5 bar minder in je voorband.
2. Check eens of de manometer van je pomp wel klopt. We zien nog wel eens dat die niet altijd betrouwbaar is.
3. Een losse digitale luchtdrukmeter kan je helpen om te zien hoe hard ze daadwerkelijk zijn.
4. Als je de versleten achterband tijdig vervangt door de voorband en vóór een nieuw exemplaar monteert, haal je het maximale uit je setje.
5. Verwijder steentjes voordat ze zich steeds verder in het loopvlak boren en uiteindelijk de band lek prikken. Laat wat lucht weglopen om beter te
kunnen zien wat het rubber onderweg verzameld heeft. Met een schroevendraaiertje pulk je de steentjes eruit.
6. Is het wegdek erg nat en glad? Kies dan voor een lagere bandenspanning.
7. Het loont de moeite om goed de prijzen te vergelijken.
Ik zie sommige puntjes toch wel beetje anders...
1. Klopt niet; ligt als eerste al aan je bandbreedte. Rij je met 25mm kun je makkelijk met 7 bar bij 80kg lichaamsgewicht.Dan is 8bar onnodig hard en neem rolweerstand toe.
2. Kan kloppen
3.Niet vergeten om daarna je band weer op te pompen. Zodra je die luchtdrukmeter erop zet ben je alweer de nodige hoeveelheid lucht kwijt.
4. Tsja...kan.... ik heb het nooit nodig gevonden.
5. Yep
6. Zie 1. Basisadvies is al te hoog
7. als je voor bandjes de adviesprijs betaalt ben je niet goed snik :mrgreen:

Met name punt 1 vind ik een serieus stom advies. Zie ook de terechte opmerking van Klimmer.
Less is bore

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 19 jan 2016 08:39

Wat doen we bij kinderen en mensen die 50 -60 kg wegen. 5 a 6 bar? Kan mij dat niet voorstellen?

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3238
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 19 jan 2016 08:56

1. Een indicatie voor de juiste bandenspanning is 10 procent van je lichaamsgewicht.
Tussen de 10 en 11 bar, nah ik denk het niet. Beetje het plezier uit het fietsen halen om 10 km langer op een band band te fietsen? Ik moet nog maar eens zien of een band op hoge spanning (10 bar) langer meegaat dan een band op lagere spanning.(7 bar)

2. Check eens of de manometer van je pomp wel klopt.
Afwijking is meestal niet meer dan een paar procenten. Als je per se zo nauwkeurig je banden op spanning wil hebben moet je een gekalibreerde manometer met grote wijzerplaat hebben. De vraag is of je die investering in dure meetinstrumenten ooit terugverdient.


3. Een losse digitale luchtdrukmeter kan je helpen om te zien hoe hard ze daadwerkelijk zijn.
Zie 2


4. Als je de versleten achterband tijdig vervangt door de voorband en vóór een nieuw exemplaar monteert, haal je het maximale uit je setje.
Helaas, ik rij al zeker 30 jaar met een smallere band op het voorwiel.

5. Verwijder steentjes voordat ze zich steeds verder in het loopvlak boren en uiteindelijk de band lek prikken. Laat wat lucht weglopen om beter te kunnen zien wat het rubber onderweg verzameld heeft. Met een schroevendraaiertje pulk je de steentjes eruit.
Eens

6. Is het wegdek erg nat en glad? Kies dan voor een lagere bandenspanning.
?
Mijn ervaring is dat je meer lek rijd doordat vuil op je band blijft plakken. Het springt door de lagere spanning minder snel weg omdat de band zich om het voorwerp heen vouwt is de kans reëel dat het voorwerp zich door de band heen snijd.


7. Het loont de moeite om goed de prijzen te vergelijken.

Dat gaat over maximaal rendement uit je geld halen, dezelfde band goedkoper inkopen heeft geen invloed op de levensduur tenzij het om een partij gaat die al 5 jaar op de plank in fel zonlicht ligt en de band daarom een 'koopje' was.

Ik zou daar aan toevoegen
8
Bewaar banden in een donkere niet al te warme ruimte en een redelijk constante temperatuur. Laat je fiets(banden) niet onnodig in de hete zon staan.

9 Kijk uit met smeermiddelen op de weg en met smeermiddelen die je gebruikt tijdens onderhoud. Bepaalde middelen tasten het rubber van de band aan.

10
Controller de bandenspanning regelmatig. Als je banden te zacht zijn krijgen de wangen meer te verduren en kan de band bij de hieldraad in gaan scheuren. Ook rijd je vaker lek.

11.
Open deur maar let op dat je niet door glas, blik, doornen en andere scherp afval op de weg rijd.
Ook scherpe stoeprandjes, metalen strips, etc kunnen schade aan het karkas van de band veroorzaken. Moet je toch over een scherpe rand heen wip je fiets dan even op zodat niet met je volle gewicht over de rand heendendert.

12.
Gebruik het juiste gereedschap en (de)monteer een band op de juiste manier.

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 19 jan 2016 09:07

GiantDefy1 schreef:Wat doen we bij kinderen en mensen die 50 -60 kg wegen. 5 a 6 bar? Kan mij dat niet voorstellen?
Ik zie regelmatig renners die 12 of 13 bar zouden moeten gebruiken....

:winkthumb:

En nee, dat zijn niet altijd Pina-bierbuiken, ken een renner van 2.01 meter, behoorlijk gespierd die op 12,5 bar zou moeten zitten.
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6112
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 jan 2016 09:15

Uiteraard is er van alles op aan te merken, maar het zijn daarom ook slechts wat "tips" waar je eventueel wat mee kunt doen.

Een indicatie van 10% lichaamsgewicht is een prima indicatie.., maar natuurlijk blijf je zelf nadenken. rijd je tubless, bredere banden, of ben je heel zwaar of heel licht, dan zul je wat aanpassen tov de indicatie.

Daarnaast is het een uitgangspunt. Weet je niks, pak je dit, ga je fietsen en pas je aan naar je eigen wensen.

Er staat ook nergens of de tips gebaseerd zijn op bandenlevensduur, of economische gronden, op anti-lek rijden, op snelheid, op maximale grip... Nee zijn redelijk algemene tips voor een gemiddelde wielertoerist (waar ik punt 2 en 3 dan overigens weer niet binnen vind vallen echter...).

Uit het voorband/achterband wisselen advies kan je opmaken dat het om bandenlevensduur (en dus economische) tips zou gaan. Maar uit de tip voor lagere bandenspanning bij nat weer, zou je kunnen opmaken dat het om grip (veiligheid) tip zou gaan. de 10% lichaamsgewicht als uitgangspunt voor de spanning is aan de hoge kant dus dat zou dan om knalharde (en dus minder rolweerstand??) advies gaan.

Volgens mij een leuk overzichtje waar een ieder zijn of haar voordeel mee kan doen. Uiteindelijk moet je toch iets instellen, uitproberen en naar wens aanpassen om tot je persoonlijke setting te komen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 19 feb 2016 17:54

En bij gebrek aan een goede pomp, je duim gebruiken. :P

andre1947
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 nov 2009 20:54

andre1947 01 jul 2016 21:52

Ook in de laatste Fiets wordt weer de nadruk gelegd op de velg die bestand moet zijn tegen de max bandenspanning, die op de band staat. Maar het is mij nog niet gelukt informatie te vinden over welke maximale bandenspanning bijvoorbeeld voor een Ultegra WH6800 of een Ksyrium Elite velg geldt.
Tips?

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 02 jul 2016 06:57

andre1947 schreef:Ook in de laatste Fiets wordt weer de nadruk gelegd op de velg die bestand moet zijn tegen de max bandenspanning, die op de band staat. Maar het is mij nog niet gelukt informatie te vinden over welke maximale bandenspanning bijvoorbeeld voor een Ultegra WH6800 of een Ksyrium Elite velg geldt.
Tips?
http://si.shimano.com/php/download.php? ... 02-ENG.pdf (Blz29)
8bar voor ultegra

http://www.mavic.com/wheels-road-triath ... rium-elite
7,7bar voor 25mm

Misschien tijd voor een cursus googelen voor beginners? :mrgreen:
o'7o

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 jul 2016 10:04

Een advies per velg zal gekoppeld moeten worden aan de band die erop komt, want de belasting op de velg is bij gelijke druk recht evenredig met de banddiameter.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

andre1947
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 nov 2009 20:54

andre1947 02 jul 2016 18:22

Douglas, bedankt.
Gek eigenlijk, dat je bij kopen wielen Ultegra die informatie niet meekrijgt in de handleiding in de doos.
Cursus zal ik overwegen.

Plaats reactie