Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Fiets December

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 dec 2011 17:47

arjan schreef:
amclassic-fan schreef:Er zijn meer brackets die er niet in staan, probleem was ruimte gebrek. Ander probleem van OSBB30 van Specialized is dat 't verschillende brackets zijn die allemaal dezelfde naam hebben.
Toch vind ik het niet noemen van OSBB30 van Specialized een gemis. Een korte, niet volledige opsomming van een aantal populaire bracketsystemen die niet behandeld zijn in het artikel had niet misstaan.
Iets meer aandacht voor adapters om bijvoorbeeld Campa systeem in andere systemen, zoals inderdaad bijvoorbeeld OSBB30, te monteren had ik ook wel fijn gevonden. Hoe kijken ze er bij Shimano, Campa en SRAM tegen al die verschillende systemen aan, had misschien wel leuk geweest om dat voor het artikel te vragen.
Aangezien ik begrijp dat er nu ruimtegebrek was hoop ik maar op een vervolgartikel over dit onderwerp.
Ook bij mij duizelt het een beetje van de verschillende systemen en ik zou het artikel uit mijn hoofd niet na kunnen vertellen.
Ik had 't liever ook genoemd en besproken, maar meer informatie was er echt niet in te proppen. OSBB was 1e gewoon BB30, de laatste 2? jaar is Specialized over gegaan op een nieuwe versie. Niet alle frames zijn tegelijk veranderd, waardoor de verwarring alleen nog maar groter is geworden.
Specialized heeft gewoon een zooitje van de brackets gemaakt. Ik snap best dat ze van de BB30 afwilde ivm productie toleranties, maar dan hadden ze gewoon voor PF30 moeten gaan. De OSBB op de SL4 heeft namelijk wel de diameter van PF30, maar is net wat smaller. Het is een systeem waar alleen maar nadelen aankleven.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 05 dec 2011 10:08

iwangoeree schreef:Ik wordt er zo langzamerhand doodziek van, elke maand maar weer een enorme hoeveelheid reclame die wordt bijgevoegt. 4 tot 5 folders bij de fiets is geen uitzondering, en dan nog de enorme hoeveelheid reclame in de fiets zelf, en ook in de fiets zit weer een extra folder verwerkt!!! Niet normaal meer toch!
Hadden we maar nog meer reclame, dan kunnen we namelijk met meer mensen meer pagina's maken. Er is namelijk een vaste verhouding tussen de hoeveelheid reclame en de hoeveelheid redactiepagina's die we mogen maken.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 05 dec 2011 11:05

benvdv schreef:@Freerider Tnx, even geluisterd maar ik hoop dat mijnheer sneller fietst dan hij zingt.

Overigens over het blad: Volgens mij valt er meer uit de 'reisverhalen' te halen. Het kan mijn persoonlijk niet zo interesseren hoe iemand zijn beklimming beleeft, dat iemand wel of niet slecht heeft geslapen in zijn hotelletje of dat de gids een lekkere babbelaar is.
Dit onderdeel kan wel een verlengde zijn van 'Standplaats ..." op dit forum. Routes vanuit 1 locatie met routeprofielen, aantal km, hoogtemeters, hoeveel auto's rijden er over de route, kwaliteit van de weg, goede locaties voor een lekker bak koffie onderweg, drukke periodes, beste moment van het jaar om heen te gaan, evt huurfietsen en indruk/ervaringen daarmee (wat voor fietsen?) Dit magazine zou dan mijn leidraad kunnen zijn voor een (korte) vakantie. Ik krijg nu betrekkelijk weinig informatie over. Een 'standplaats' zou eventueel dmv een poll op de site gekozen kunnen worden door de leden, advertenties kunnen weer gekoppeld worden door de lokale middenstand.
Grappig ik beleef dat precies andersom. Het zal mij echt volledig jeuken of je over de S219 de N112 of de A2 rijdt en of het nu 999 of 1111 hm zijn in de rit. Ik lees juist liever over de beleving, en de belevenissen. Het laatste stukje van je schrijven vind ik wel een heel leuk idee. De lezers laten bepalen welke standplaats of regio centraal staat.
Ach, ik zeg ook maar wat

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 dec 2011 15:18

In de bracket lijst ontbreekt ook de mogelijkheid van een GXP lagers (twee verschillende maten) en de shimano pressfit en BB30pressfit buitenafmeting.
Er staat dat er alleen cups met draad zijn.

Ander punt van de FIETS vind ik dat de tabellen vaak onoverzichtelijk zijn, dat zou beter kunnen.

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 771
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 07 dec 2011 11:10

daniel1975 schreef:[Precies; ik heb met de S-works samen met Rings enorm zitten puzzelen om een SR groep te kunnen monteren. De diversiteit van al die systemen is echt hell voor de thuissleutelaar. Om naast het niet passen nog maar niet te spreken over alle sleutels die je inmiddels nodig hebt om alles te kunnen monteren/onderhouden. Waardeloos!
Ik ben erg nieuwsgierig naar je ervaringen. Wat voor adapters heb je nodig gehad? Leverde Specialized deze? Heb je er nog problemen mee ondervonden?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 dec 2011 11:17

Ja, die zijn opgestuurd vanuit de importeur naar Rings. Waren kunststof hulzen die in het OSBB-bracket werden geperst. Was trouwens niet echt persen, maar zachtjes met een rubber hamer oid erin getikt. Was volledig kraak- en spelingvrij, werkte uitstekend.
Als je er meer specifieke info over wilt hebben zou je TiesT een pb kunnen sturen. Die heeft het proces van dichtbij meegemaakt.

Ben blij dat ik nu weer gewoon een "traditioneel" ITA bracket heb in de Dogma; weet wat ik heb, kan het zelf onderhouden en heb de juiste montageapparatuur.
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 07 dec 2011 13:21

daniel1975 schreef:Ja, die zijn opgestuurd vanuit de importeur naar Rings. Waren kunststof hulzen die in het OSBB-bracket werden geperst. Was trouwens niet echt persen, maar zachtjes met een rubber hamer oid erin getikt. Was volledig kraak- en spelingvrij, werkte uitstekend.
Als je er meer specifieke info over wilt hebben zou je TiesT een pb kunnen sturen. Die heeft het proces van dichtbij meegemaakt.

Ben blij dat ik nu weer gewoon een "traditioneel" ITA bracket heb in de Dogma; weet wat ik heb, kan het zelf onderhouden en heb de juiste montageapparatuur.
Waarom heb je voor ITA gekozen (met risico van losdraaien van de rechtercup) en niet voor BSA?
(Viel me al op in het bracket artikel dat ITA als beter dan BSA werd gesuggereerd, terwijl het volgens mij andersom is)

Disclaimer: 2 van mijn fietsen bevatten een ITA bracket, beiden zijn altijd blijven zitten, dus zo erg is het nadeel ook weer niet
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 dec 2011 13:36

40 jaar geleden had ITA een groot voordeel tov BSA. Bij ITA kan je 't draad voor beide cups in 1 keer tappen, waardoor de cups altijd in lijn staan. Maar met de huidige CNC frees machines is dit voordeel er niet meer en is BSA echt beter. Een ITA trapas (trapas, voor losse cups gaat 't niet op) moet je harder aandraaien (of lijmen met Loctite) dan BSA om loslopen te voorkomen. Moet 't vervolgens weer los dan wil de bracket bus nog wel eens los komen (zeker als de boel een beetje vast is gaan zitten) en is 't frame in principe afgeschreven.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 dec 2011 13:47

53x11 schreef: Waarom heb je voor ITA gekozen (met risico van losdraaien van de rechtercup) en niet voor BSA?
Omdat er een Dogma vast zat aan die ITA-draad ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 07 dec 2011 14:11

daniel1975 schreef:
53x11 schreef: Waarom heb je voor ITA gekozen (met risico van losdraaien van de rechtercup) en niet voor BSA?
Omdat er een Dogma vast zat aan die ITA-draad ;-)
Dan heb ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat je een adapter in je Dogma had gezet zodat je er ITA cups in kon zetten
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wouterfiets
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 jul 2008 11:40

wouterfiets 08 dec 2011 22:25

Ik had nooit verwacht dat een redelijk saai artikel over bracket standaarden zoveel reacties zou krijgen!

De reden dat Specialized's OSBB30 niet genoemd wordt is heel eenvoudig: het gaat over bracket standaarden en niet over de marketingnaam die een merk daar dan weer aan koppelt. (dan zou de lijst nog véél langer worden, en het paste eigenlijk al niet op het beschikbare papier) Zoals AMClassicfan al aangaf heeft Specialized in de loop der jaren en voor verschillende modellen diverse standaards gebruikt, en ze allemaal aangeduid met OSBB30. Wil je weten wat er precies in je Specialized frame past dan biedt een schuifmaat uitkomst, of een telefoontje naar Specialized want ze hebben het wel allemaal netjes bijgehouden...
Het eenvoudigst is inderdaad zo'n oversized bracket dmv adapters terug te bouwen naar schroefdraad, de enige moeilijkheid is dan het bestellen van de juiste bussen maar daar kan Specilized je bij helpen. Een mooiere oplossing zouden adapters zijn waarmee je de 25mm Campa Ultra Torque as laat draaien in de grote 30mm lagers waar het frame voor gebouwd is. Helaas zul je die bussen zelf moeten laten maken..

Dat in de tabel SRAM's GXPsysteem niet genoemd wordt is een fout, dat had wel gemoeten. GXP crankstellen zijn met standaard lagers te monteren in BSA en ITA draadframes en met pressfit lagers ook in BB86, BB89 en BB92 frames. (al heten die dan geen BB86 of BB89 of BB92 aangazien dat de 'Hollowtech II' aanduidingen zijn.
Voor zover ons bekend zijn er geen makkelijke oplossingen om een GXP crankstel in 30mm lagers te laten draaien, vandaar dat we zelf een GXP->BB30 adapter hebben laten maken.

Mocht je op zoek zijn naar een oplossing voor een onmogelijke combinatie stuur dan een mail naar redactie@fiets.nl

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 771
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 09 dec 2011 15:52

Een saai artikel is het allerminst. Voor iemand die technisch wat minder onderlegd is en zeker niet het niveau heeft van de opsteller van het artikel (zoals ik), is het wellicht wat gecompliceerd en vergt het drie keer lezen, maar .....saai....... absoluut niet!. Schrijf een vervolg.
Jammer dat de ruimte beperkt was, een wat uitvoeriger artikel had denk ik de duidelijkheid goed gedaan. Gelukkig heeft amclassicfan op dit forum her en der wat kunnen verduidelijken.
Ik zie wel een inconsequentie, als het OSBB30 niet genoemd wordt omdat het een eigen marketingnaam en standaard vanSpecialized is waarom dan wel BBrightPF van Cervélo?
Inmiddels heb ik dus o.a van daniel1975 begrepen dat Specialized zelf adapters heeft en dat Campa Ultra Torque eigenlijk zonder al te veel hokus pocus in een OSBB30 gemonteerd kan worden.

Plaats reactie