Alles over vakanties op én met de fiets

Zomer 2021 standplaats - brainstorm

JelleDtje
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2017 13:57

JelleDtje 31 aug 2020 11:05

Liefhebbers,

Uiteraard staat er al een hele hoop informatie op dit geweldige forum, maar het is wat lastig om te bundelen en het overzicht te bewaren. Na onze vakantie dit jaar in en rondom Cluses (ge-wel-dig) ben ik alweer langzaam aan het zoeken naar het weekje / anderhalf weekje fietsen volgend jaar en de regio's aan het inventariseren. Misschien hebben jullie nog gouden tips / aanvullingen:

Verlanglijstje
Bij voorkeur geen 'heen-en-weertjes'
Rondjes van 120 / 140 km zijn prima (niet elke dag..)
Kijken met een schuin oog naar Oostenrijk/Zwitserland ivm reisafstand (komen uit het noorden). Daar ben ik echter nog niet echt bekend.
Beroemde cols niet perse noodzakelijk, wel leuk natuurlijk.
Rustige wegen zou fantastisch zijn.

Potentiële standplaatsen
Annecy, Canazei, Cluses, Bourg d'Oisans, Vogezen o.a. geweest. Hadden allemaal gemeen dat je relatief veel prachtige rondjes kan maken.

Nu op het lijstje staat het gebied rondom Pyreneen (Argelez-Gazost oid), Aix-les-Bains (hoe zijn de mogelijkheden daar?), Barcelonette en Bormio.

Aanvullingen? Tips? Alvast dank (L) Andermatt hoor ik bijvoorbeeld veel voorbij komen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 aug 2020 11:40

In Barcelonette ben je vrij beperkt qua rondjes, zeker met deze max afstand.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3541
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 31 aug 2020 11:58

Argeles Gazost is ook niet veel qua rondjes denk ik. Aubisque Soulor Spandelles is een rondje dat past bij de afstand die je aangeeft. Maar verder veel heen en weer. Overigens is de heenweg mooi, dan weet je zeker dat de terugweg dat ook is....Ik heb een paar jaar geleden erg genoten in Argeles Gazost.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 31 aug 2020 12:23

Beroemde cols en rustige wegen gaan niet samen. Het wordt helaas elk jaar drukker en het lijkt wel of iedereen naar de grote namen toe wil.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3541
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 31 aug 2020 12:42

Nee_Nee schreef: 31 aug 2020 12:23 Beroemde cols en rustige wegen gaan niet samen. Het wordt helaas elk jaar drukker en het lijkt wel of iedereen naar de grote namen toe wil.
Zolang er naar toe wordt gefietst...erger vind ik die motoren die naar boven scheuren, of die campers die met rokende remmen naar beneden gaan.....
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27589
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 aug 2020 13:01

Meiringen vind ik iets geschikter als uitvalsbasis dan Andermatt. Dan kun je ook vrij simpel een rondje Grosse Scheidegg maken om eens iets te noemen.

Castellane is ook een hele goede optie.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5142
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 31 aug 2020 14:14

Vercors ?
Rustige wegen, mooie cols (maar niet super bekend en daardoor rustiger)

viewtopic.php?f=26&t=55772

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 31 aug 2020 14:35

Wij zaten deze zomer dichtbij het Lac du Bourget (Aix-les-Bains). Helaas geen fiets bij me, flink spijt van gehad. Je kunt daar in de omgeving prima fietsen. Gebeurt ook redelijk veel. Ik zag veel routebordjes. Je zit nog niet in de hele hoge bergen, waardoor je ook makkelijk rondjes kunt maken. Qua drukte was het dit jaar ook dikke prima, maar ik weet niet of dat heel representatief was...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37839
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 aug 2020 18:40

Bormio is prachtig, maar uiterst weeronzeker.
Kijk dan ook even naar Levico en omgeving. Prachtig, iets weerzekerder, meerdere rondjes mogelijk en italiaans eten en koffie. Best of all worlds ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27589
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 aug 2020 19:05

Meiringen is qua weer ook enorm onzeker. Als je goed weer wil, moet je Bédoin of Malaucène ook zeker op je lijstje zetten. Genoeg opties voor mooie rondjes, met of zonder Ventoux.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6184
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 31 aug 2020 19:12

daniel1975 schreef: 31 aug 2020 18:40 Kijk dan ook even naar Levico en omgeving.
:winkthumb:
En daar zijn heel veel rondjes mogelijk. Ga daar deze maand nog wel een pasje op ;)

Maar de wensen van de TSer zitten toch een beetje in de sfeer van wielen die sterk, licht en goedkoop moeten zijn. Dat gaat dus niet.
Omdat fietsplezier bovenaan staat bij mij skip ik even dat het niet te ver mag zijn ;)

Rustig en bekende bergen uit de Giro (barst ook van de monumenten) dan vind ik de Modenese Apennijnen geweldig.
Veel hoogtemeters maar de toppen zijn laag waardoor met minder weer je geen last van sneeuw hebt,
En in al die jaren heb ik in de zomer toch al heel wat sneeuw gehad boven de 2000 meter. Zowel in de Franse, Zwitserse, Oostenrijkse Alpen als in de Dolomieten en op de Stelvio.

Het is iets verder rijden maar het is er bizar mooi, rondjes zijn makkelijk te maken en eenvoudig met een pas te verlengen of in te korten.

Rustig, verblijf goedkoop, eten bizar goed (en kost geen drol als je in een zijstraat gaat eten) en aan de voet van nagenoeg iedere pas kan je voor 1 euro (soms 90 cent) de beste espresso krijgen. En mooie verhalen!

Een investering van een paar uur extra in de auto is snel vergeten als je daar een dag fietst.

JelleDtje
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2017 13:57

JelleDtje 01 sep 2020 11:04

Liefhebbers,

Heel erg dank voor de eerste reacties. Krijg nou alweer bizar veel zin om het gebergte in te duiken. Overigens besef ik mij heel goed dat ons verlanglijstje nogal overdreven moeilijk is. Ik had bijvoorbeeld 'niet te ver' er vooral instaan omdat ik ook wel benieuwd ben naar mooie plekken in Oostenrijk en Zwitserland, landen die toch niet al te vaak genoemd worden in dit soort lijstjes. Dat het vanuit Groningen 2 uur scheelt is ook altijd lekker ;).

Daarnaast is het ook weer afwegen hoe belangrijk rondjes bijvoorbeeld zijn. Als de heen en terugweg naar de Tourmalet hetzelfde zijn, maar wel in een weergaloze omgeving (en het is toch de Tourmalet..), ook prima. Maar de Vogezen, Annecy, Cluses en in mindere mate Canazei bevielen wat dat betreft wel enorm.

Daarom vind ik bijvoorbeeld Meiringen heel interessant; vinkt heel wat checkjes af op onze lijst. Waarschijnlijk wel wat duurder, maar dat maakt mij dan weer niks uit. Aan de andere kant; op cyclingcols zie ik toch wel weer veel doodlopende cols in die hoek.

Aix-les-Bains ook heel gaaf. Krijg direct het Annecy gevoel. Veel wegen op de kaart, veel cols, weliswaar minder hoog maar met de Grand Colombier en Mont du Chat een paar vreselijke jongens. Uitvalsbasis rond Culoz of iets dergelijks. Genieten.

Bormio, Levico en de verborgen parel Modenese Apenijnen ga ik ook nog even naar kijken. Dank!

Plaats reactie