Alles over vakanties op én met de fiets

Ronde van Picardië 8 Sept 2018

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 28 aug 2018 08:47

Medefietsers;

8 September ga ik met twee fietsmaatjes de ronde van picardië rijden. Ik heb met deze nog geen ervaring en op het forum hier is er niets over te vinden. Wie van jullie heeft hem ook al eens gereden? Verder ben ik benieuwd naar het volgende:

* Is het massastart of is er nog een splitsing tussen wedstrijdgroep en overigen?
* Hoe is het koersverloop meestal?
* Die 1000 Hm stelt dat wat voor? moet er ergens nog echt geklommen worden? of is het alleen maar beetje op en af? Ik twijfel tussen een 12-27 cassette of mijn normale koerscassette (11-23)
* Wat is jullie ervaring met bevoorrading? Als je serieus mee wil doen moet je dan eigen bevoorrading hebben?
* Ik kan misschien eigen bevoorrading regelen. Ik denk aan 1 stop, waar kan die dan het beste gaan staan, wat is een handig punt?
* Is het echt een pelotonkoers of valt het vrij snel uit elkaar?

Ik wil graag kijken hoe ver ik kan komen in de uitslag. De gedacht is dat ik met mijn poldersprinterbenen hier beter uit de voeten kan dan in de ardennen (laat staan de alpen). vandaar bovenstaande vragen.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

inkiepinkie
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 03 feb 2006 15:40
Locatie: Dordrecht

inkiepinkie 28 aug 2018 19:04

Ik ga normaal gesproken (als de weersvoorspellingen niet heel drastisch veranderen richting veel regen) deze voor de 3e keer rijden. Om wat vragen te beantwoorden:

- Bij de start gelden de "normale" startvakken van de Grand Trophee. Dus eerst een prioritair vak obv bewezen resultaten of goed kunnen babbelen aan de inschrijftafel en dan de rest.
- Na zo'n 10km na de start begint een heuvelzone. Aan het eind van de heuvelzone kom je in een groep waarin je normaal gesproken heel lang blijft rijden.
- De hoogtemeters zijn niet gelijkelijk verdeeld. Zoals gezegd kom je eerst een heuvelzone en tegen, vervolgens gaat het een klein beetje op en af en na ongeveer 110km gaat het weer meer heuvelen. Vanaf daar kan de wind ook echt parten spelen. En staat de deur aan de achterkant van de groep vaak open.
- Er is uiteraard bevoorrading onderweg, maar reken er op dat 90% van de groep gewoon doorrijdt. Zelf neem ik een extra bidon mee in de achterzak, bij gebrek aan een bidonaangever. Als je die wel hebt is dat mooi, maar ik kan je even geen tip geven over waar die dan het best gaat staan. Ja, heuvelop...
- Ik bestempel het als een pelotonskoers. Maar eerst ff de eerste heuvelzone doorharken.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 29 aug 2018 08:32

@ Inkiepinkie

thanks, duidelijke antwoorden. Even voor mijn begrip. Die heuvelzone is dat beetje ardennen (criqiuelion) achtig of lager. Weet je toevalling een paar stijginsgpercentages? 5 a 6 % of 10%. Kortom, harken of op de macht naar boven knallen?
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

inkiepinkie
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 03 feb 2006 15:40
Locatie: Dordrecht

inkiepinkie 31 aug 2018 07:44

Het is lager dan de Ardennen en de percentages zijn ook vrij vriendelijk. Meer machtsklemmen dus.
Alleen de Mur d' Ault aan de kust is iets van 11% aan het begin (200m). Maar vlakt ook al weer snel af. Aan het begin van de Mur lijkt de groep uit elkaar te slaan en ben je helemaal boven, zit alles weer bij elkaar.
De wind is wel echt een serieuze tegenstander. Voorspel wordt N/NO wind. Dan zit ie heel vervelend in het tweede gedeelte. Het zal veel op de kant gaan en als het dan wat omhoog gaat, vallen er snel gaten in de groep.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 aug 2018 09:18

@Tracing_Nl Op de site van Grandtrophee is toch de route te vinden? Met bijbehorend hoogteprofiel. Met een beetje knutselwerk kun je toch vinden wat de hoogteprofielen zijn. (Als je niet voldoende hebt aan het kaartje dat op de site staat). Je kunt ook te uitslagen van voorgaande jaren vinden, dus kun je gelijk inschatten of je een kansje maakt om hoog te eindigen.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 31 aug 2018 13:15

@ Inkiepinkie: Thanks, dat is gunstig. Hebben wij een aantal jaren niet eens gezamelijk de laatste km's van de criq gereden? jij zat toen in de top 3 van de vrouwen oid?

@ Jans: Heb ook gekeken hoor maar ik hecht ook nogal aan meningen en ervaringen van rijders. Zeker ook voor verzet welke ik moet steken. Voor wat betreft een top klassering: Heb echt geen flauw idee. Ik weet dat ik te zwaar van bouw ben voor de ardennen. Kom op zich wel goed boven maar tov echte klimmertjes kom ik gewoon echt tekort. Behalve op "machtklimmen" ( dus alles tot 5%), dan kom ik nog heel eind mee. Ter illustratie: drie weken geleden de Rochefort classic gereden, bijna allemaal echte lopers qua klimmen. Afgelopen zaterdag de Criq, daar zitten een paar echte killers tussen (Mur en haussiere bv) en dan haak ik per direct af.

Reden voor al deze vragen is dat ik vanaf dit jaar in een hogere leeftijdscategorie val (50+ :cry: ;) ) en gezien de tijden van de laatste versie ben ik benieuwd of ik ergens in de buurt kan komen. heb ook gezien dat bij eerdere edities uitslagen volledig anders waren qua tijd van de eerste 10, dus heb nog niet echt een idee of dit reeel is.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 aug 2018 13:21

Tracing_NL schreef: 31 aug 2018 13:15 @ Inkiepinkie: Thanks, dat is gunstig. Hebben wij een aantal jaren niet eens gezamelijk de laatste km's van de criq gereden? jij zat toen in de top 3 van de vrouwen oid?

@ Jans: Heb ook gekeken hoor maar ik hecht ook nogal aan meningen en ervaringen van rijders. Zeker ook voor verzet welke ik moet steken. Voor wat betreft een top klassering: Heb echt geen flauw idee. Ik weet dat ik te zwaar van bouw ben voor de ardennen. Kom op zich wel goed boven maar tov echte klimmertjes kom ik gewoon echt tekort. Behalve op "machtklimmen" ( dus alles tot 5%), dan kom ik nog heel eind mee. Ter illustratie: drie weken geleden de Rochefort classic gereden, bijna allemaal echte lopers qua klimmen. Afgelopen zaterdag de Criq, daar zitten een paar echte killers tussen (Mur en haussiere bv) en dan haak ik per direct af.

Reden voor al deze vragen is dat ik vanaf dit jaar in een hogere leeftijdscategorie val (50+ :cry: ;) ) en gezien de tijden van de laatste versie ben ik benieuwd of ik ergens in de buurt kan komen. heb ook gezien dat bij eerdere edities uitslagen volledig anders waren qua tijd van de eerste 10, dus heb nog niet echt een idee of dit reeel is.
Dus is de vraag stellen is hem direct beantwoorden, niemand kan het je vertellen. En je weet ook wel dat ieder zijn eigen ideeën heeft bij wat zinnig is qua verzet. Je weet zelf het beste hoe je "molshopen" aan kunt. Want meer is het echt niet. Nou ja, soms heel even een flink percentage. Maar met de hoogteverschillen kan het nooit lang zijn.
Succes in ieder geval.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 31 aug 2018 14:33

Thanks, ik hou jullie op de hoogte
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

inkiepinkie
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 03 feb 2006 15:40
Locatie: Dordrecht

inkiepinkie 31 aug 2018 21:01

Tracing_NL schreef: 31 aug 2018 13:15 @ Inkiepinkie: Thanks, dat is gunstig. Hebben wij een aantal jaren niet eens gezamelijk de laatste km's van de criq gereden? jij zat toen in de top 3 van de vrouwen oid?
Dat denk ik wel inderdaad. Maar zal wel top 3 in mijn categorie geweest zijn he.

De uitslag van Ronde Picarde van vorig jaar zou ik niet te veel waarde aan hechten. Wij hebben 'm vorig jaar overgeslagen ivm de weersvoorspellingen. De regen is daar de hele dagen met bakken uit de lucht gevallen. Kijk dus liever naar de uitslagen van de jaren ervoor, die zijn representatiever.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 01 sep 2018 19:54

Jans schreef: 31 aug 2018 13:21
Tracing_NL schreef: 31 aug 2018 13:15 @ Inkiepinkie: Thanks, dat is gunstig. Hebben wij een aantal jaren niet eens gezamelijk de laatste km's van de criq gereden? jij zat toen in de top 3 van de vrouwen oid?

@ Jans: Heb ook gekeken hoor maar ik hecht ook nogal aan meningen en ervaringen van rijders. Zeker ook voor verzet welke ik moet steken. Voor wat betreft een top klassering: Heb echt geen flauw idee. Ik weet dat ik te zwaar van bouw ben voor de ardennen. Kom op zich wel goed boven maar tov echte klimmertjes kom ik gewoon echt tekort. Behalve op "machtklimmen" ( dus alles tot 5%), dan kom ik nog heel eind mee. Ter illustratie: drie weken geleden de Rochefort classic gereden, bijna allemaal echte lopers qua klimmen. Afgelopen zaterdag de Criq, daar zitten een paar echte killers tussen (Mur en haussiere bv) en dan haak ik per direct af.

Reden voor al deze vragen is dat ik vanaf dit jaar in een hogere leeftijdscategorie val (50+ :cry: ;) ) en gezien de tijden van de laatste versie ben ik benieuwd of ik ergens in de buurt kan komen. heb ook gezien dat bij eerdere edities uitslagen volledig anders waren qua tijd van de eerste 10, dus heb nog niet echt een idee of dit reeel is.
Dus is de vraag stellen is hem direct beantwoorden, niemand kan het je vertellen. En je weet ook wel dat ieder zijn eigen ideeën heeft bij wat zinnig is qua verzet. Je weet zelf het beste hoe je "molshopen" aan kunt. Want meer is het echt niet. Nou ja, soms heel even een flink percentage. Maar met de hoogteverschillen kan het nooit lang zijn.
Succes in ieder geval.
Ik ken de streek tamelijk goed en de hellingen zijn van de zwaarte vlaamse ardennen maar langer en veel minder steil. 't Gaat hier toch over een zekere manier van koersen, kun je met een klimverzet totaal niks aanvangen volgens mij. Met een 27 wordt je er gewoonweg "uitgebonjourd". (gelost).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Pallieter
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 mar 2017 22:15

Pallieter 02 sep 2018 09:45

fiedoo schreef: 01 sep 2018 19:54 Ik ken de streek tamelijk goed en de hellingen zijn van de zwaarte vlaamse ardennen maar langer en veel minder steil.
Dus eigenlijk niet te vergelijken met de Vlaamse Ardennen? :P

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 03 sep 2018 08:32

Ik denk wat fiedoo bedoelt is dat het landschap (hoogteverschillen) daar op lijkt maar de feitelijke hellingen niet echt. :) Maar schept wel duidelijker beeld. Thanks!

@inkiepinkie: Zag idd dat ook aantal finishers vorig jaar extreem laag was. Uitslag 2016 is dan vrij duidelijk. In ieder geval onder de 5 uur rijden. :o

We zullen zien, Weersvoorspelling tweede helft van de week is voorlopig niet slecht.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Plaats reactie