Alles over vakanties op én met de fiets

Fiets huren Trollstigen - Noorwegen

arnos
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 mei 2007 15:20

arnos 20 apr 2018 17:53

Half augustus gaan mijn vrouw en ik 10 dagen naar Noorwegen (vliegen en huurauto). We willen dolgraag de Trollstigen en/of andere klimmen daar in de buurt oprijden. Ik probeer huur- of leenfietsen te vinden daar in de buurt, maar tot nog toe zonder succes. Heeft iemand suggesties of tips? We vliegen op Alesund en willen rondtrekken in de driehoek Alesund - Andalsnes - Geiranger.

Hi-mod
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 mar 2018 21:11

Hi-mod 21 apr 2018 07:12

Zal lastig zijn om daar fietsen te huren. Ben zelf ook in het gebied geweest. En ben de trollstiggen ophoog gefiets met de mtb die ik had mee genomen. maar in de buurt is er niet echt een mogelijkheid om fietsen te huren volgens mij.
Dichts bijzijnde grote stad is Andalsnes, vanaf daar is het 14 km naar de trollstiggen. Bedenk wel dat er daar geen fietspaden zijn en dat je in feite over een N-weg fiets waar 80 gereden wordt.
En als het lukt om een fiets te huren ga dan erg vroeg!!! De trollstiggen is erg druk met touring bussen vol toeristen, zelfs met de auto is het een aanrader om vroeg te gaan en eventueel de 63 naar valldalen af te rijden. Super mooi!!!!!
AfbeeldingIMG_8882 by Stephan, on Flickr
AfbeeldingIMG_8989 by Stephan, on Flickr

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 apr 2018 07:23

huren van fietsen zou ik ook niet direct weten daar, en als er wat is, waarschijnlijk een mountainbike. Maar ik ben geen kenner. Wel vorig jaar daar zelf geweest, 25 mei, 1e dag dat de pas uberhaupt open was. bovenop nog 4m. sneeuw links en rechts 8-) . Uiteraard toen nog rustig, maar hoogseizoen is het erg druk (andere kant afdalen is ook lekker, je krijgt veel touringcar bussen tegemoet die cruiseschip passagiers van geiranger fjord naar de trollstigen brengen).
P1010061_klein.png
20170524_152921.jpg
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

mr_lifto
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2015 14:03

mr_lifto 21 apr 2018 09:28

Eerste post! Ik heb meestal niet zoveel toe te voegen maar toevallig ben ik hier vorige zomer geweest.

Ik heb zelf vorig jaar de Trollstigen op gefietst. Hoewel de klim mooi is, is het inderdaad erg druk overdag en is de weg erg smal. (op sommige plekken kunnen twee auto's elkaar niet passeren, tweerichtingsverkeer). Het uitzicht maakt een hoop goed. Qua fietsverhuur zal het lastig worden om daar in de buurt iets te vinden, de Trollstigen liggen, zoals eerder al gezegd, enigszins uit de buurt van steden en dorpen.

Een andere suggestie is om te gaan fietsen in de omgeving van Geiranger. In het plaatsje zelf zijn aardig wat winkeltjes en verhuurwinkels van kayakken, bootjes, wandelspullen e.d. Hoewel ik het niet direct kan vinden, lijkt Geiranger Adventure ook fietsen te verhuren: http://geirangeradventure.com/

Vanaf het dorp kan je twee kanten op: Eagle Road (Ornesvingen/Ornesvegen): behoorlijk steile klim met een mooi uitzicht over het Fjord (zelf gereden bij zwaar bewolkt en nat weer). Een andere optie is om rijksweg 63 te volgen richting Grotti. Als ik het goed heb is dit hoogst gelegen autoweg van Noorwegen, die beperkt open is, waar je zelfs in augustus nog tussen de sneeuw rijdt.

Er was weinig uitzicht bovenop Ornesvingen dus heb er alleen een foto van mijn fiets gemaakt:)

Afbeelding

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 24 apr 2018 15:31

Ik ben er zelf ook al geweest, maar zonder fiets. De wegen (zeker de toeristische) kunnen zeer druk zijn, maar mijn ervaring in Noorwegen is toch dat weggebruikers over het algemeen zeer veel respect tonen tov fietsers (inhalen met veel ruimte tussen etc.). Daar zou ik mij niet door laten afschrikken.

Gebruikersavatar
noepzor
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 sep 2009 15:49
Locatie: Goor

Gebruikersavatar noepzor 24 apr 2018 16:07

Je kunt ook vanuit Geiranger omhoog richting Dalsnibba uitzichtpunt, klim van zeeniveau naar ruim 1500 meter!
TREK Emonda SL5 Afbeelding

Plaats reactie