Alles over vakanties op én met de fiets

Negeren van een seingever: legaal of niet

Dude
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 sep 2011 22:50

Dude 18 mar 2018 21:08

Als ik het goed heb kun je in een dergelijke situatie een bon krijgen, maar niet om het negeren van de seingever, maar om het negeren van een (tijdelijke) geslotenverklaring van de weg.
Abide.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15997
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 mar 2018 21:38

In België.
Seingevers mogen aanwijzingen geven om het verkeer stil te leggen op verkeerslichtvrije kruispunten. Op kruispunten met verkeerslichten hebben ze echter geen bevoegdheid. Ze mogen ook geen proces-verbaal opstellen maar wel aangifte doen of klacht neerleggen bij de politie..........
Waarom zijn er mensen die denken dat het anders is.
Gewoon lezen wat er staat.
Hoe moeilijk kan het zijn zeg.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27578
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 mar 2018 06:41

Utrecht ligt nochtans in NL. Hoe moeilijk kan het zijn zeg.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1482
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 19 mar 2018 08:33

ts geef jezelf eens op! Een wedstrijdje in buurt, er zijn altijd wel vrijwilligers nodig.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8382
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 mar 2018 09:32

TKMP schreef: 19 mar 2018 08:33 ts geef jezelf eens op! Een wedstrijdje in buurt, er zijn altijd wel vrijwilligers nodig.
Vertel, waar ga je je opgeven bij "een wedstrijdje in de buurt". Die worden gewoon bemand door clubleden.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15997
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 mar 2018 10:48

havana schreef: 19 mar 2018 06:41 Utrecht ligt nochtans in NL. Hoe moeilijk kan het zijn zeg.
Ik reageerde vooral op de eerste zin uit jouw post, ik vond ook dat dit topic redelijk begon te ontsporen.
Uit de 2e zin maak ik op dat jij het ondertussen hebt begrepen. :lol:
En het lijkt in Utrecht niet echt anders te zijn als in België. Behalve de taal hebben we blijkbaar nog wel meer gemeen.
havana schreef: 18 mar 2018 20:45 Jammer dat het weer een moraalridderdiscussie wordt, terwijl de vraag zuiver juridisch was.

Ik heb dus nu geleerd dat ik op de bon geslingerd kan worden als ik een seingever negeer. Dat wilde ik weten.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 19 mar 2018 11:13

Gisteren rondje in Limburg gefietst en er was in Brunssum een hardloopevent bezig. Parelloop. De helft van een doorgaan de weg was voor verkeer afgesloten, ik moet aan de andere zijde zijn (500m) en besloot om stapvoets tegen verkeer over fietspad en stoep te rijden. Volgens de seingever moest ik maar omdraaien, maar van een omleiding was geen sprake. Ik ken er gelukkig de weg en had geen zin om weer helemaal terug via andere dorp erom heen te gaan.
Poloitie agent hield me ook aan en vroeg wat mijn bedoeling was. Ik heb uitgelegd en mocht gewoon mijn weg vervolgen, zo lang ik maar "rustig aan" deed en bij de eerstvolgende gelegenheid weer terug naar mijn eigen helft ging.
Hij vond het blijkbaar ook nogal onnozel dat de seingever iedereen (fietsers) terug aan het sturen was. Volgens hem was de optie stoep overzijde, mits op lage snelheid een prima optie en wenste me een fijne koude dag.

Het ligt natuurlijk wel ook vaak aan je eigen gedrag en manier van communiceren. Maar +1 voor agent, die wel wilde meezoeken naar oplossing.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1800
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 19 mar 2018 13:40

Dat is het vaak, samen even naar een oplossing zoeken.
Natuurlijk kun je oversteken als er in geen velden of wegen iets van het evenement te zien is.
Als het niet gaat, gaat het gewoon niet en moet je gewoon even geduld hebben.
Beetje respect voor de seingever.
Bikers are not alone

Corny121
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 30 jul 2014 13:27
Locatie: Zoetermeer

Corny121 21 mar 2018 10:45

Heel zwartwit moet een verkeersregelaar, waar de seingever in dit geval voor door gaat beschikken over de juiste papieren. Het is alleen wel een bewijslast achteraf, juridisch gezien moet je voldoen aan de aanwijzingen die deze persoon geeft, zelfs als hij geen bevoegd regelaar is. Sterker nog, als deze persoon een ambulance met spoed een stopteken geeft moet deze daar aan voldoen. Het zou kunnen dat de weg verderop geblokkeerd is, dan is het wel handig. Het is mij in de praktijk 1 keer overkomen, overigens toen niet terecht.
Mits deze personen zelf geen boa bevoegdheid hebben kunnen ze zelf geen procesverbaal opmaken, echter de politie kan dat wel op aanwijzing van de verkeersregelaar.
#HoeMoeilijkKanHetZijn

oehT
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jun 2015 13:46
Locatie: Kop van Overijssel

oehT 21 mar 2018 11:42

Corny121 schreef: 21 mar 2018 10:45 Heel zwartwit moet een verkeersregelaar, waar de seingever in dit geval voor door gaat beschikken over de juiste papieren.
Ik denk dat dit niet zo is.

Corny121 schreef: 21 mar 2018 10:45 juridisch gezien moet je voldoen aan de aanwijzingen die deze persoon geeft, zelfs als hij geen bevoegd regelaar is.
Ik denk dat je hier gelijk hebt.

Corny121 schreef: 21 mar 2018 10:45 Sterker nog, als deze persoon een ambulance met spoed een stopteken geeft moet deze daar aan voldoen. Het zou kunnen dat de weg verderop geblokkeerd is, dan is het wel handig.
In denk niet dat deze hier aan moet voldoen. Wel denk ik dat als de weg geblokkeerd is dit wel handig zou zijn.

Corny121 schreef: 21 mar 2018 10:45 Mits deze personen zelf geen boa bevoegdheid hebben kunnen ze zelf geen procesverbaal opmaken, echter de politie kan dat wel op aanwijzing van de verkeersregelaar.
Dat lijkt mij correct.

Corny121
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 30 jul 2014 13:27
Locatie: Zoetermeer

Corny121 21 mar 2018 12:45

Voor wat betreft de ambulance die moet stoppen is dat echt een feit. In onze ontheffingen en brancherichtlijnen staat het duidelijk omschreven. We mogen veel met spoed, maar aan tekens van politie en verkeersregelaars dient altijd voldaan te worden. Ik zit redelijk goed in de materie omdat ik ook lesgeef binnen de ambulancewereld.

Voor wat betreft opleidingen verkeersregelaar: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... brigadiers
#HoeMoeilijkKanHetZijn

oehT
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jun 2015 13:46
Locatie: Kop van Overijssel

oehT 21 mar 2018 12:55

Corny121 schreef: 21 mar 2018 12:45 Voor wat betreft de ambulance die moet stoppen is dat echt een feit. In onze ontheffingen en brancherichtlijnen staat het duidelijk omschreven. We mogen veel met spoed, maar aan tekens van politie en verkeersregelaars dient altijd voldaan te worden. Ik zit redelijk goed in de materie omdat ik ook lesgeef binnen de ambulancewereld.

Voor wat betreft opleidingen verkeersregelaar: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... brigadiers
Serieus? Bizar. Hebben hulpdiensten geen ontheffing van alle ge-/ en verboden? Politie snap ik, als mede hulpdienst, maar een semi-prof hulpdienst medewerker (zoals een vrijwilliger met een geel hesje en een hoop goede bedoelingen, maar niet altijd de juiste capaciteiten hoofd van bijzaken te onderscheiden (wellicht, is een voorzichtige aanname)) laten bepalen of een ambulance oid door kan gaan lijkt mij te bizar. Maar goed, het zal zo zijn :winkthumb:

Plaats reactie