Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Marmotte 2018

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6108
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 mar 2018 21:34

Marmotte was mijn 1e serieuze cyclo. Wel sportverleden, en in de voorbereiding een 4000km met enkele lange tochten (250km amstel gold en Limburgs mooiste, verder regelmatig een 130+km).

Wat ik zelf heel fijn vond, 1e keer serieus in de bergen, was dat we er al de hele week waren. Kan je de cols al eens oprijden, en bekijken wat je een lekkere manier van klimmen vindt. Het is uiteindelijk "gewoon" 4x een 1,5 a 2u. Tegen een bult op stiefelen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Foxmulder
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 mar 2018 08:32

Foxmulder 28 mar 2018 07:54

Zegt de hoogte van je VO2max eigenlijk ook iets over hoe goed je in staat bent de Marmotte te fietsen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27578
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 mar 2018 08:13

Ja, maar als je een fietscomputer gebruikt om deze vast te stellen weer niet.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 28 mar 2018 08:51

Mensen maken het graag zooo moeilijk. Vergeet al die mooie VO2Max / FTP getallen enz, enz, Als het er op aankomt gaat het net zo zeer over mentale kracht, tactiek, zelfs de weersomstandigheden etc.

Marmotte rijden is:

* Veel kilometers maken van te voren (4000 is naar mijn ervaring wel een mooi richtgetal).
* Echt een paar serieuze ardennerritten (la chouffe / Tilff-B- Tilff oid) rijden om het gevoel van een lange zware tocht enigszins in de benen te krijgen.
* Iedere kilo is er één te veel. Probeer (indien mogelijk en van toepassing natuurlijk) een paar kilo kwijt te raken. Je kunt niet geloven hoeveel een kilo scheelt bij het klimmen.
* tijdens de tocht: Doseren, doseren en doseren.
* tegenslagen (bv materiaalpech, lijkt misschien overdreven, maar het kan echt in je kop gaan malen als je 2 lekke banden hebt) en slechte momenten (bv laatste 2 km Galibier, eerste paar km Alpe) kunnen verwerken.

Of je dan een vo2 van x of y hebt of een FTP van z ..... het zal wel. Ik snap dat je zekerheid zoekt, (deed ik ook eerste keer ;) ). Maar gewoon lekker trainen, 4000 km maken en er niet te gek in vliegen bij de tocht. Die fout maakte ik dus wel bij de eerste keer, waardoor de alpe niet leuk was (understatement). Dan komt het best goed.

Goud moet je kunnen halen, limiet is niet scherp. Over je echte eindtijd is moeilijk iets te zeggen. Dan komt ook (klim)talent om de hoek kijken.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

pedaalridder
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 nov 2013 18:56

pedaalridder 28 mar 2018 12:04

Mijn doel voor dit jaar is ook goud (onder 8 u 13 min).

In mei ga ik voor 8 dagen naar Mallorca om te fietsen. Ik zit in het zuid-oostelijke deel van het eiland. Het Tramuntana gebergte is vanaf mijn locatie helaas te ver. Daarentegen zijn de de kortere klimmen zoals Randa/Santuari de Cura (5km á 5%) en Sant Salvador (4km á 7%) wel prima te doen.

Wat raden jullie mij aan qua training met het oog op de Marmotte? Lange (rustige) duurritten 4-6 uur zonder veel klimwerk (1 á 2 keer zo'n klim op) of juist rondhangen bij zo'n klim door deze 4 á 5 keer op te rijden.

Tips zijn welkom.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6108
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 mar 2018 12:09

Afwisselen, als je daar toch 8 dagen zit.
Misschien wel 1 of 2 dagen een 8 tot 10 uur fietsen.
De rest van de dagen een uurtje of 3 tot 5?, halverwege de week een rustdag.
Mallorca is mooi, het klimmen ook. Heb je een huurauto? Misschien wel mooi om dan toch 1 of 2 dagen naar het noorden te rijden en sa colarbre en de weg naar de vuurtoren mee pakken hoor.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 mar 2018 13:32

8-10 uur op de fiets gaan zitten raad ik voor zo'n week met klem af. De meeste rijden zich dan helemaal kapot en herstellen daar niet meer van. 2 dagen 6 uur is veel effectiever dan 1 dag 10 uur en zelfs de vraag of 6 uur echt noodzakelijk is. Op een gegeven moment zit je al ver genoeg buiten je comfort zone en ben je als je langer door blijft gaan enkel je zelf op een hoop aan het rijden.

Wat in zo'n week slim is hangt erg af van de individu. Als je in het dagelijks leven maar moeilijk toe komt aan het doen van lange trainingen dan zou ik me focussen op het maken van lekker veel volume als de week zich daarvoor leent. Blokken kan je voor en na die tijd wel rijden, als je een heuvel tegen komt rij je die natuurlijk wel gewoon lekker als een blok omhoog. Maar bovenal is het punt dat je wel tot een bepaald niveau moet blijven herstellen, je mag (en moet) wel moe worden, maar niet zo ver dat je niet meer vooruit komt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6108
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 mar 2018 14:47

De 8 tot 10 uur doelde ik voor tijdsduur die je straks ook bij marmotte kunt verwachten.maar dan zonder de stress van het event en andere rijders, en met minder straffe cols.
En mijn beeld is dan ook vooral uren maken, zitvlees kweken, volume draaien. Aan niet te hoge intensiteiten.

Dan hangt het er vanaf hoeveel basis je al hebt of je daar zo'n lange sessie in moet doen of niet. Ben het met je eens dat je sowieso moet kunnen blijven herstellen.

Je kunt 't ook zo zien... Als je op de fiets stapt ben je al snel een halve dag weg (3 a 4 uur zomaar) en de rest van de dag doe je vooral relaxen in de zon. Mits er wat conditie is, kan daar best een dagvullende rit tussen zitten. Evt gevolgd door een rustdag of dag met kort ritje. Overigens spreek ik bewust niet over kilometers of hoogtemeters.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

laurens87
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 10 apr 2018 17:39

Hallo allemaal! Vooral de mede marmotte gangers!
Helaas is degene waarmee ik zou samengaan afgehaakt vanwege werkdruk... Gvd.. ik wil eigenlijk niet weer alleen, net als vorig jaar.
Dus, mijn vraag voor iedereen die de marmotte gaat rijden, wie wil er samengaan? Mijn bedoeling is vertrek uit Nederland op 27 of 28 juni, de Vaujanay en Marmotte (en andere leuke dingen) rijden en 9 juli weer terugrijden.
Ik heb nog geen slaaplocatie (plan is/was kamperen) maar als iemand anders nog een plekje heeft hou ik me aanbevolen! Wat betreft rijden, mag samen in mijn of jou auto!

Hoor graag of er iemand is! :winkthumb:
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 11 apr 2018 21:40

Tracing_NL schreef: 28 mar 2018 08:51 Mensen maken het graag zooo moeilijk. Vergeet al die mooie VO2Max / FTP getallen enz, enz, Als het er op aankomt gaat het net zo zeer over mentale kracht, tactiek, zelfs de weersomstandigheden etc.
+1
Tracing_NL schreef: 28 mar 2018 08:51 Marmotte rijden is:

1. Veel kilometers maken van te voren (4000 is naar mijn ervaring wel een mooi richtgetal).
2. Echt een paar serieuze ardennerritten (la chouffe / Tilff-B- Tilff oid) rijden om het gevoel van een lange zware tocht enigszins in de benen te krijgen.
3. Iedere kilo is er één te veel. Probeer (indien mogelijk en van toepassing natuurlijk) een paar kilo kwijt te raken. Je kunt niet geloven hoeveel een kilo scheelt bij het klimmen.
4. tijdens de tocht: Doseren, doseren en doseren.
5. tegenslagen (bv materiaalpech, lijkt misschien overdreven, maar het kan echt in je kop gaan malen als je 2 lekke banden hebt) en slechte momenten (bv laatste 2 km Galibier, eerste paar km Alpe) kunnen verwerken.
1. Mijn doel was/is 5000km met 3 Ardennen ritten van 150-170km
2. Zie 1.
3. Absoluut een waarheid - Ik ben de eerste keer 12kg afgevallen voordat ik begon. Nog nooit zo lekker de bergjes op gereden. 2e keer 2kg dan 1ste keer voelde zwaarder ondanks meer trainingsarbeid (interval en duur)
4. Yep, Yep, yep.
5. Materiaal nog niet meegemaakt maar kan ik me voorstellen. Ook kraakjes oid kunnen gaan tegenwerken. De laaste 2 km op de galibier is sowieso afzien :)
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 11 apr 2018 23:16

MarcFaFo schreef: 11 apr 2018 21:40 De laaste 2 km op de galibier is sowieso afzien :)
2 km maar? Ik vind die hele Galibier een takkehelling, maar de laatste 8 km na Plan Lachat zijn echt vreselijk zwaar.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1101
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 12 apr 2018 09:17

Het heeft misschien iets met onderschatting te maken, maar ik vind vaak de tweede keer dat ik een klim of een tocht doe erg tegenvallen. Op de een of andere manier valt het de eerste keer dan mee en ga ik er van uit dat het tweede keer veel beter gaat. En dat pakt dan juist heel anders uit!
Courir c'est mourir un peu

Plaats reactie