Alles over vakanties op én met de fiets

Les Trois Ballons 10 juni 2017

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 07 jun 2017 19:13

debuysserk schreef: 07 jun 2017 15:29 Hoe snel het "peloton" daar ook rijdt, het is raadzaam om al vanaf de Servance je eigen tempo (submaximaal) te rijden als je nog op een gezonde manier de Planche op wil rijden.
Dat denk ik er ook van. Tenzij je top 10p ambities hebt zou ik daar al beginnen energie te conserveren. Op zich zijn de klimmen niet super lastig maar alles bijeen is toch pittig te noemen. Op de servance is trouwens tussen km 4 en 3 de leukste met 11 percent gemiddeld.

Vandaag de hundsruck en alsace van de goede kant gedaan. Hundsruck is niet gek zwaar' de kant van de alsace die we gaan oprijden is toch op het laatst pittig genoeg. Lange stukken aan 9-10 percent.

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 07 jun 2017 19:32

die pizzeria/italiaan, van champagney naar de planche, hoe noemt die? Ben er al geweest maar kan die niet meer terugvinden

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 08 jun 2017 21:30

Welke? Er zijn er hier zoveel :)

Even een praktisch vraagje, De start is om 7:15. Hoeveel op voorhand moet je daar zijn? Een half uur oid?

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 09 jun 2017 15:05

La villa bleue.
Was eens een minuut ervoor aan start. Maakt niet uit.

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 12 jun 2017 07:37

weer terug, samen met mevr. Berends de mediofondo gereden.
Prachtig parcours en lekker weer!
Maar wat is de organisatie zwaar k....
Misschien moeten ze toch eens gaan kijken in België
Een voorbeeld: probeer als vrouw eens een bruikbaar toilet te vinden...
Allard

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 12 jun 2017 08:42

Van de toiletten moet ik je groot gelijk geven. Nergens eentje te vinden van de organisatie.
Op le markstein stond blijkbaar wel een sanitaire blok maar die was niet goed aangegeven.

Voor de rest vond ik de organisatie op de weg wel goed. Voldoende seingevers die het verkeer goed tegenhielden. Voor de bevoorradingen was het iets aanschuiven en wat weinig waterpunten (1 bidon sportdrank per bevoorrading :p)

Heel zware tocht met de laatste 5 km moordend maar ik ben er toch geraakt.

Op de servance wel wat mensen zien afgevoerd worden. Een iets gevaarlijkere afdaling en dat zo vroeg nog in het parcours, blijkbaar zaten er een paar zotten tussen.

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 12 jun 2017 09:27

Ik verschiet wel een beetje. Er stonden toch toiletten aan de servance en op alsace ook dacht ik? En de sportdrank? Ik nam er telkens 2 en heb er op alsace 3 genomen. Mij leek het de beste editie. Ik zag ook gelletjes enz. Al eet ik dat niet.
Heb wel achteraf op hotel gehoord dat de seingevers al weg waren toen hun groep daar passeerde.

Enig minpunt, hun moto's met hun gexlaxoneer

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 12 jun 2017 11:04

Op de bevoorrading van Sewen (voor Alsace) stonden er alleszinds geen toiletten.

Qua bevoorrading was alles inderdaad wel voldoende in voorraad, het was alleen wat weinig waardoor er wachtrijen ontstonden. Bananen enzo at ik ook niet maar vooral voor water/sportdrank was er altijd een wachtrij.

Voor de rest was ik wel heel tevreden van de tocht. Goede seingevers en degelijk georganiseerd.

debuysserk
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:19

debuysserk 12 jun 2017 11:07

Hier onthou ik vooral het vervelende van de afstand tussen start/finish. Groep van vrienden had optie 1 genomen, dus met bus 's morgens van finish naar start, waardoor we om 04u10 al richting Plancher-les-mines moesten rijden...

Daarnaast na 80 km al enorme rugpijn en ongezien vroege spierkrampen waardoor ik nog 130 km moest harken en doorbijten. Ging al bij al nog tot La Planche waar de rugpijn nog zwaarder doorwoog door de lage cadans.

8u43 inclusief stops, doel was rond de 8u dus jah, absoluut niet tevreden maar dat komt ervan geen core oefeningen te doen & mogelijk niet genoeg zout/electrolyten op te nemen.

Volgend jaar revanche.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 12 jun 2017 11:45

Nou, afgelopen Zaterdag de Trois Ballons gereden, Hierbij mijn verslagje.

Zoals eerder gepost had ik inderdaad een startnummer voor de wedstrijdgroep bemachtigd. Om 6,50 sluit ik aan bij de wedstrijdcategorie. Na het startschot wordt er hard gereden. Eerste kilometers tikken we een aantal malen de 50 aan. Ivm met wegwerkzaamheden worden we via een alternatieve route gestuurd. Na een km of tien rijden we de provinciale weg bij Raddon weer op, het tempo valt even stil en ik demarreer. (had ik ook al aangekondigd :D :like: ) Ik smaak het genoegen om een aantal km's op kop van de wedstrijd te rijden. Helaas is het avontuur van korte duur en wordt ik weer opgeslokt door het peloton. Voordeel is dat ik bij Faucogny ver vooraan zit. Wat zijn er toch veel fietsers die hard kunnen fietsen maar echt NIET kunnen sturen :evil: . De eerste schifting na Faucogny overleef ik nog maar het stuk naar Fresse laat ik de groep gaan, anders kan ik na de Servance al afstappen.

De Ballon de Servance dient zich aan. Hier is alleen het middelste gedeelte (km4 naar 3 ) echt steil. Maar het is warm en vochtig, ik zweet me de tering en kom niet in mijn ritme. Ik vervloek mijn onbedwingbare neiging om altijd voorin te willen koersen (ga ik op mijn 50e waarschijnlijk ook niet meer afleren). Ik kom boven maar het gaat niet best zo. De afdaling van de Servance is een K..ding, onoverzichtelijke bochten, smal, nog vochtig her en der en slecht asfalt! Hier zie ik twee valpartijen (schuivers). Bij het oversteken van de N66 in le Thillot, gaat een vrouwelijke gendarme volledig uit haar plaat als we niet precies doen wat ze zegt (grappig :twisted: ). Ik besluit bij de WATERbevoorrading in Travexin toch alvast maar wat te bij tanken omdat ik al zoveel gezweten heb. De Oderen en de Markstein neem ik me voor om wat op reserve te rijden om mijzelf nog een beetje te sparen. Deze hellingen lenen zich daar ook prima voor. Helaas zal dat wel een wat mindere eindtijd betekenen, maar anders ben ik bang dat het niet goed gaat komen. De bevoorrading op de Markstein is prima, Sportdrank, water, cola en diverse repen/ gelletjes. Ik snap niet dat iemand hier problemen mee heeft.

Mijn strategie voor de Markstein heeft gewerkt, ik haal nu weeral een aantal mensen in die mij eerder voorbijgereden waren. De afdaling naar de Col Amic is niet fijn. Eerste deel net geasfalteerd met veel losse steentjes en tweede deel de kinderkopjes haarspeldbochten. Ik kom echter goed beneden en de hundsruck gaat prima, deze klim ligt mij wel, steilere stukken worden snel afgewisseld met vlakkere. Deze manier van klimmen is zeer geschikt voor mijn gestel. Dan richting de Alsace.

Helaas zit ik vanaf Masevaux in de Chasse Patat. Rijd slechts samen met één fransman. Geen groepje te bekennen, De fransman doet zijn best, maar ik moet echt het grootste deel van het kopwerk doen. Als Polderstoemper kán ik dat natuurlijk wel ;). Na nog even wat getankt te hebben bij de bevoorrading (was ook weer van alles te krijgen!) begin ik aan de alsace. Ik heb deze al twee keer beklommen in de voorafgaande week, dus ik weet wat er komt. Eerste deel van meer 1 naar meer 2 zijn korte haarspelden, dat gaat prima. Dan vanaf km 6 naar km 1 is het bijna constant 9%. Dit ligt mij niet zo, maar ik heb nu profijt van mijn "markstein strategie" en haal gestaag de één na de ander in. Pas de laatste km vlakt de klim af en kan de heerlijke afdaling beginnen. Prima asfalt en mooie bochten, Ik zoef naar beneden en haal iedereen in; HEERLIJK! .

Beneden aangekomen rij ik samen met een belg (Cyclo4cancer team) naar Giromagny. Hij is nog iets fitter als ik en ik zie af als een beer in zijn wiel. Zeker als blijkt dat vanaf Giromagny er nog "geklommen" moet worden (mag geen naam hebben, maar na 190 km doet alles zeer). Ten lange leste doemt de Planche op. Hij ligt er blak(er)end bij. De eerste km's zijn moordend. Zonnetje staat er pal op en er is geen wind. G..... Wat is dit warm en zwaar. Bij de overgang van vlak naar klim trekt er een lichte kramp door mijn been maar ik blijf gestaag doortrappen en zo trap ik deze er weer uit. Ik kom niet meer in een goed klim ritme, dit is gewoon vrij worstelen. Maar iedereen heeft dit en meter voor meter tel ik af. Als we bij het parkeerterrein komen weet ik dat de laatste paar 100 meter nog erg pijn gaan doen. Ik pers alles er uit en ik ben BOVEN!. Ik rol over de streep in 8,04 uur. Helaas niet helemaal volgens plan, maar op zich (achteraf) wel tevreden.

Als ik bij de finish op mijn fietsmaatjes sta te wachten zie ik echt akelige taferelen. Kotsende mensen, sommigen lopend op hun sokken naar de streep, mensen die diect over de streep neervallen, enz. enz. Het was echt een zware editie. Wat mij betreft zeker veel zwaarder dan de vorige twee en gevoelsmatig ook zwaarder dan bv de marmotte (maar dat is misschien voor iedereen veschillend).

Bevoorrading was wat mij betreft goed, verkeersregelaars echt prima. Motoren heb ik geen last van gehad (alleen in een afdaling een eikel die aangaf dat ik rechts moest blijven :lol: :lol: :lol: ), Enige minpunt; Ik had vanf de servance een aanlopende voorrem, Er was bij GEEN ENKEL bevoorradingspunt technische ondersteuning. Nog geen steeksleuteltje of inbusset. Ten slotte op de Grand Ballon bij een nederlandse begeidingsbus dit pas kunnen repareren.
Laatst gewijzigd door Tracing_NL op 12 jun 2017 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 12 jun 2017 11:51

Dat hebben we alweer achter de rug. Ik kon genieten van bevoorrading langs de kant, dus over de ravito's van de organisatie kan ik weinig zeggen. Ik zat goed bij het opdraaien van de Servance, rond 60e positie. De gas ging goed open daar, à bloc naar boven. De afdaling van de Servance is tricky, maar ik kende ze al. Een gps helpt in zulke gevallen om bochten goed in te schatten. Ik ben toch redelijk hard naar beneden gegaan zonder al te gevaarlijke situatie. Het deelnemersveld vooraan was al goed versnipperd, dat maakte dat ik wel mijn eigen lijnen kon kiezen. In de afdaling van de col des croix vormde zich een mooi achtervolgend groepje, waarmee we op weg naar de Oderen de aansluiting met de kopgroep konden maken. Daar hielden de toppers wapenstilstand dus hier kon ik eenvoudig mee naar boven. De afdaling van de Oderen verliep goed en veilig: het moet gezegd zijn, hoe beter de renners, hoe beter en (daardoor) veiliger er vaak wordt afgedaald. De 'zotten', zoals je ze daar zou verwachten, waren er niet. Op de klim naar Le Markstein zat het spel meteen op de wagen. Omdat ik ook altijd 1 à 2 km nodig heb om bergop in mijn ritme te komen, heb ik maar meteen besloten om eigen tempo te rijden en de kopgroep te laten gaan. Op het vlakke stuk tussen Le Markstein en de top van de Grand Ballon ben ik dan ingehaald door een achtervolgend groepje. De samenwerking was perfect tot en met de voet van de Ballon d'Alsace. Daar heb ik een serieus klopje gekregen (en ik was niet de enige als ik het dagverhaal van m'n ploeggenoten hoor). Daar waar deze langs de andere twee kanten een echte loper is, hakte deze kant van de Alsace er stevig in. In de afdaling echter gelukkig terug wat kunnen bekomen, en met goede moed naar de Planche des Belles Filles. Ik had hem al eens beklommen dus wist wat er te wachten stond. Maar met 205 km in de benen deed deze toch ontzettend veel pijn. De laatste 200m waren bijna onmenselijk op dat moment, en dan ook compleet choco aangekomen. Met een 28e plek (6h52) ben ik wel zeer content. Een enorme voldoening en dit smaakt naar meer :) Al bij al denk ik dit parcours toch een stukje zwaarder is dan de edities van de voorbije jaren. Zeker op de Planche (zowel bij het klimmen als het afdalen) heb ik toch heel veel mensen verschrikkelijk zien afzien. Het is een lange lijdensweg wanneer je vanaf de voet moet stappen..

Praktisch gezien vond ik de aankomst op de Planche helemaal geen probleem. Vrijdag avond de auto in Plancher-Bas gaan zetten en 40 km terug gefietst naar ons huisje. Ideaal om los te rijden en het eerste deel van het parcours eens te verkennen. Zaterdag was het dan enkel nog maar afdalen en fietsen op de auto zetten.

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1139
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 12 jun 2017 13:42

Zo! Dat was ff zwaar zeg.......en mensen maar vertellen dat de TB vrij eenvoudig is. Gelukkig begreep ik van een Belg in het B&B dat dit zijn 5e TB was en veruit de zwaarste! Na 30km al een opspelende linkerkuit door slaapgebrek (ik verteer dat vroege (4.30u) opstaan en weinig uren (6) maar erg matig) was de Servance al een beste uitdaging. Afdalen was beslist een uitdading met een bril die beslagen was en niet schoon te krijgen (alle kleding was al nat/vochtig). Bovenop de Grand Ballon maar even geluncht met salade want de zoete meuk kwam m'n neus uit. Ik had gerekend op een Hundsruck die even steil was als de andere zijde (half mei beklommen) maar dat viel ff tegen! Gelukkig wel in de schaduw..... De kramp bleef gelukkig nog even weg en de Alsace was daardoor grotendeels te doen. Helaas kwam ik tegen het einde een aardige hamer tegen.....ik kreeg een soort slaapneiging. Erg raar en niet eerder meegemaakt (maar gelukkig van meerdere gehoord op de Planche). Afdalen van Alsace ging lekker (die ligt goed & ruim) maar onderweg naar de planche schoot de kramp er toch nog vol in. Na een water refill van zeer aardige Fransen in een slakkentempo de Planche op. Zelden heb ik zo afgezien (en met AD6 (6x omhoog), VT3 (3x omhoog) en de Maratona dacht ik toch al wel wat inspanningen geleverd te hebben) maar "gelukkig" waren en er velen met mij. Mijn fietsmaat was volledig ingestort en zag pas een half uur na mij finishen. Met een netto tijd van 8.43u was het niet goed/niet slecht..... Het was wel mijn eerste 200+ tocht en duurvermogen/inspanning blijft een probleem vanwege kramp, rug (permanente hernia) en nog wat fysiek ongemak :-).

- al met al een dag om niet snel te vergeten
- zeer goed organisatie, afgezetten kruispunten, motors en ravitaillering. Ook bovenop de Planche was het keurig voor elkaar
- de Franse bevolking was al vroeg uitlopen om te kijken en aan te moedigen; erg leuk
- de start en finish zover uit elkaar is behoorlijk klote en heeft ons tot 21u 's avonds aan het fietsen gehouden (nog 45km erbij en toen was koek op!
- het rondje andersom kom ik graag op een "jour avec jus" doen!
Laatst gewijzigd door tomtom op 13 jun 2017 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Canyon Aeroad
Canyon Grail

Plaats reactie