Alles over vakanties op én met de fiets

Kneteman classic 2016

robbiey
Forum-lid
Berichten: 702
Lid geworden op: 28 aug 2011 18:33

robbiey 06 sep 2016 09:06

Zondag voor de eerste keer deze classic fietsen, 110 km. 2015 versie goed verzorgd en
uitgepijld las ik.
Nog meer deelnemers zondag? Fiets graag uit de wind vandaar...

Gebruikersavatar
TheTourist
Forum-lid
Berichten: 406
Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29

Gebruikersavatar TheTourist 06 sep 2016 10:50

Nog geen ervaringen mee. Maar klinkt als een tocht waar je je over uit de wind fietsen geen zorgen hoeft te maken. Zal druk genoeg zijn.

Aan mij heb je ook niks, ik fiets zondag de Via Romana, omgeving Nijmegen.
Canyon Endurace CF SL 8.0 Disc 2019

runcyclerun
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2016 09:52

runcyclerun 07 sep 2016 09:56

Ik twijfel nog. Op zich leuk maar als het zo druk is, dan rijdt het misschien wel helemaal niet prettig. Ook hoog inschrijfgeld. Zit net het verslag van 2015 te lezen.... Ook druk, inhalers en groepen etc. Misschien rijd ik wel in Barendrecht zaterdag en ga zondag een lange duurloop doen. Jij veel plezier in ieder geval!

robbiey
Forum-lid
Berichten: 702
Lid geworden op: 28 aug 2011 18:33

robbiey 07 sep 2016 14:50

Besef me ook dat ik heel wispelturig ben. Ik hou van rustige plekken, weinig mensen om me heen maar als ik langere stukken fiets dan vind ik mensen om mij heen (lees: uit de wind houden) weer heel prettig en maak dan een praatje voor lief.
Ga voor de eerste keer een ronde met m'n broer dus ben benieuwd.
Afwisseling is het devise, stap zo maar eens op de fiets vanuit werk, lekker alleen, genieten!

robbiey
Forum-lid
Berichten: 702
Lid geworden op: 28 aug 2011 18:33

robbiey 12 sep 2016 09:10

Mooie tocht, goed georganiseerd, om 0800 uur gestart vanuit prachtig olympisch stadion.
Goed gepijld behalve 1 bordje na de eerste verzorgingspost, dus een dubbel lusje gemaakt.
110 versie gefietst, met wat bewolking maar wel droog, later op de ochtend trok het wat open gelukkig en temperatuur was prima.
Mooie lange rechte stukken en er waren best wat hele leuke groepjes met een goede snelheid. Wat met wel echt opvalt is dat er in die groepen (vaak volgens mij eigen fietsclubjes) sterke hierarchie geldt (of is dit het haantje dan?). Een iemand rijdt dan echt heel de tijd vast tempo op kop.
Iemand anders zou dat toch ook moeten kunnen en lijkt mij bovendien voor die man ook lekker?
Ik voel me daar niet echt prettig bij en draai dan mee maar dat meedraaien is niet echt bekend of gewenst lijkt het. Is dit herkenbaar?

Uiteindelijk 4 uur over gedaan met 32 gem. snelheid en voor de lunch weer thuis.

runcyclerun
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2016 09:52

runcyclerun 12 sep 2016 10:43

@ robbiey: ik ben ook gegaan maar vond er niet zoveel aan eerlijk gezegd. Start en finish waren leuk vanuit het stadion maar die groepen... allemaal idioten wat mij betreft. Zeker als je alleen rijdt dan word je gewoon genegeerd, weggeduwd en afgesneden. Heel raar. Niemand die ook wat zegt, rare sfeer. Is dat altijd zo met zo'n evenement? Jakkes :-(

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 12 sep 2016 11:19

runcyclerun schreef:... allemaal idioten wat mij betreft. Zeker als je alleen rijdt dan word je gewoon genegeerd, weggeduwd en afgesneden. Heel raar. Niemand die ook wat zegt, rare sfeer. Is dat altijd zo met zo'n evenement? Jakkes :-(
Ik kwam inderdaad gisteren groepjes tegen en vooral in grotere groepen ook meer idioten. Hadden bijna de hele breedte van de weg nodig met auto's achter hun aan. Dan gek vinden dat er de laatste tijd wat "incidenten" met overspannen automobilisten versus wielrenners zijn (niet dat ik bewust aanrijden propageer).
Ik hoef gelukkig "slechts" 1 maal bijna de kant in om om frontaaltje te voorkomen.....
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

oehT
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jun 2015 13:46
Locatie: Kop van Overijssel

oehT 12 sep 2016 11:56

Mooi hé? Van die fietsgroepen die ook niets anders doen dan in een groepje fietsen... Zet ze een rondje van boven de 10km alleen en het gemiddelde daalt vlotjes richting 27km/u en verder. En maar roepen om mama dan. Ze ontlenen status en het gevoel wielrenner te zijn aan de macht van het blok, weten zij veel. Ze zijn allemaal de beste, beter dan een eenling, dus afsnijden mag, jij bent nu eenmaal wielerpauper, in je uppie, rustig peddelend.

Het feit dat 1 iemand enkel op kop aan het rijden is geeft mij een beetje aan dat de rest gewoon niet beter kan dan in het wiel hangen. Anders, ook in groepjes, ga je draaien. Tenminste, de groepen waar ik soms in verkeer doen dat dan wel, niveaudingetje (allemaal redelijk vergelijkbaar niveau, de rest komt mee). Daarnaast het niet met elkaar praten.. Over het algemeen, helemaal als je lekker op je fiets zit te peddelen, kun je goed in gesprek met elkaar (ff kort, wie ben jij, mooie fiets man, ow uit elkaar? hoe nu met de kids, gelukkig heb je een jongere versie gevonden :lol:). Zelfs tijdens Marmotte, zelfs tijdens andere tochten, knoop je soms ff een gesprekje aan, de hele dag 'in je zone' voor je uit loeren, dat is meer koersgedrag. En zelfs in koers, praat je soms ff met elkaar. Kortom, die mannen zaten wellicht dood te gaan in het wiel bij die ene fietshunk (really....)?

Gezellig is anders in ieder geval. Dit soort tochten moet je voor de fun rijden. Er zijn nog wel wat andere tochten te noemen waar je wel lekker wielrennertje kan spelen. Of anders, zet hem eens Solo op rondje IJsselmeer, Zuiderzee of in de regio en ga je dan meten, maar dan met de elementen.

Maar hé, er is overal een vraag naar en een aanbod van. Dus ook dit soort tochten moeten er zijn, want een ieder zijn eigen motieven om te fietsen, dus ook dit soort groepen horen er bij. Als ze zich maar gedragen, ff een belletje gebruiken, dank zeggen tegen mensen. Goed fatsoen begint bij jezelf.

Wat overigens soms wel grappig is te doen, is ze rustig inhalen in je uppie en vervolgens rustig bij ze wegrijden. 32 km gemiddeld in een groep, kom aan jongens... Het gescheld en getier soms en de enkele renners uit zo'n groep die dan harder willen en de boel uit elkaar trekken. Priceless....

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 12 sep 2016 12:22

Ik zie dat je een fraai totaalplaatje in je hoofd hebt van "mensen die in groepen fietsen". Ik zal wel niet logisch genoeg kunnen denken maar hoe weet je als je een groep ziet fietsen dat die mensen nooit iets anders doen?

Ik fiets meestal alleen maar soms in een groep. Dat kost me erg veel moeite en is iets dat ik met veel inspanning leer.
Over het algemeen, helemaal als je lekker op je fiets zit te peddelen, kun je goed in gesprek met elkaar (ff kort, wie ben jij, mooie fiets man, ow uit elkaar? hoe nu met de kids, gelukkig heb je een jongere versie gevonden :lol:).
Nee dat kan ik niet want ik heb helaas Asperger. Het navigeren in een groep met al dan niet onverwachtse verkeerssituaties en/of drukte vergt van mij dermate veel concentratie dat het allerlaatste dat ik er dan nog bovenop kan hebben is iemand die zit te beppen over zijn "kids". Please! Ja soms erg ongezellig, maar het is niet persoonlijk...de meeste mensen snappen dat gelukkig.
Ligt ook erg aan de omstandigheden, want tijdens de forumrit in Drenthe ging het heel erg goed, maar daar rijdt op zondagochtend welgeteld 1 auto en heb je rond die tijd vrij weinig teambuildende kantoormensen op hoverboards of andere random ongein waar ik me het hubekelubis van schrik. Ik ben dus soms een beetje gedwongen tot "koersgedrag", maar dat betekend niet dat ik gezelschap niet op prijs stel. Ik wil het zelfs graag leren maar heb er gewoon meer moeite mee dan ye gemiddelde sportieve fietser. Fijn dat iemand zoals jij dat gemakshalve interpreteert als maniakaal in je zone voor je uit loeren.

O ja, "over het algemeen"... Het Algemeen. Het algemeen bestaat alleen maar in de hoofden van mensen die alles zeker denken te weten, vooral over anderen. Bijvoorbeeld als ze deze vluchtig voorbij zien fietsen.

Overigens valt je post verder ook weer in de categorie "HahaahAAA ik ben een goedgetrainde jonge(re) renner (m) en lach me een bult om al die sukkels die minder hard kunnen fietsen dan ik". Johoo wat een lol.
Dit los van dat je misdragen in het verkeer door groepen niet goed te praten is, dat doe ik dus ook niet.

Verder hou ik erg van snedige humor, maar kies je targets even wat zorgvuldiger aub. Dank je wel.

Fiets ze.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1100
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 12 sep 2016 12:35

TumTumTum: +1

Overigens, ik heb zelf geen Asperger (wel mijn zoon, dus ik herken maar al te goed wat jij beschrijft) maar ik heb zelf geen enkele behoefte aan al dat gepraat als ik fiets.
Dat kan ik de hele week al.
Ik erger mij eerder als ik gedwongen word om urenlang naar voor mij nietszeggende gesprekken van anderen te moeten luisteren.
Neemt niet weg dat ik het wel fijn vind om in een groepje te fietsen.

Ik heb gisteren ook de GKC gefietst. Prima fietsweer en een aardig parcours. Mij viel wederom op dat de pelotonnetjes die mij inhaalden altijd het idee lijken te hebben dat ze, voordat ze mij echt voorbij zijn, al naar rechts moeten gaan waardoor ik constant het gevoel heb afgesneden te worden.
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
TheTourist
Forum-lid
Berichten: 406
Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29

Gebruikersavatar TheTourist 12 sep 2016 12:42

110 km ...
robbiey schreef:Uiteindelijk 4 uur over gedaan met 32 gem. snelheid
8-)
Canyon Endurace CF SL 8.0 Disc 2019

runcyclerun
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2016 09:52

runcyclerun 12 sep 2016 13:19

@ synapse: dat afsnijden was echt opvallend ja. Elke keer weer. Gevalletje verkeerd inschatten? Zie onder over praten.

@ tuntum: ik denk dat het een grapje was van oehT eigenlijk.

ik zei iets over 'praten' op zulke events, maar ik bedoel gewoon meer 'normaal gedrag'. Hoe kan het nu dat groepen wel tegen elkaar voooooor en teeeeegen schreeuwen maar niet gewoon iets als hallo ofzo. Gewoon helemaal niets nada noppes alsof ze in het luchtledige fietsen. Dat denk ik ook echt, want waarom snijden ze ja anders ook nog eens af

En hoezo gewoon langs iemand met pech fietsen? Niet even vragen of iemand hulp kan gebruiken? Als iemand in een groepje staat, dan zal het allemaal wel maar iemand alleen toch wel? Ik ben blij dat ik geen materiaal- of bandenpech heb gehad maar ben wel blij dat ik gewoon aan iemand gevraagd heb of ik kon helpen. Iedereen voor me fietste door, zelfs een duo dat niet snel fietste. Geen wóórd.

Ik geloof dat het gewoon groepsgedrag is. Mensen veranderen in een groep. Voelen zich vaak 'beter' maar in ieder geval anders. Dat is niet iets wat ik bedenk maar gewoon uit onderzoek. Net zoals mensen geen hulp bieden bij een ongeval als ze met méér zijn. Hoe meer mensen hoe kleiner de kans op helpende hand. Geen idee of mensen daarom langs iemand met pech ook fietsen, dat is misschien meer een kwestie van 'niks' zien.

De mannen in het groepje vanmorgen die iets te melden hadden over mijn (roze) kousen tijdens hardlopen is net zoiets. Ze zouden dat in hun eentje vast niet roepen. En ook niet als ik een stoere kerel zou zijn. Denk ik :-)

Anyway, het was weer bijzonder om mee te maken. Lang geleden dat ik dit gedaan heb. Maar mijn eerste vraag, of het nu bij alle normale VTTs ook er zo aan toe gaat is nog niet beantwoord. Alleen bij dit soort ritten of ook bij een normale club VTT?

Plaats reactie