Alles over vakanties op én met de fiets

BRM 600 km. Merselo, zaterdag 28 mei 2016

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 30 mei 2016 12:06

Jammer dat je op moest geven, maar Gei-kek, ook 400km is een hele prestatie. Het was zwaar, de wind draaide netjes mee zowat ik bijna de hele 600km tegenwind heb gehad. Ik was pas om 18:50 uur terug. Na de Houtribdijk (wederom tegenwind behalve de laatste km, waarop ik niet vooruit leek te komen), zag ik het echt niet meer zitten. Zere kont, brandende voeten, alles deed pijn. En toch is het leuk :) Secondskin blarenpleister is misschien handig om mee te nemen, die moet ik ook eens halen voor in mijn verbanddoosje onderweg.

Ik heroverweeg de DCT nog, gezien het afzien gisteren. Ik snap het niet, eigenlijk was het heel mooi weer, maar waarom ik dan niet door kon fietsen?
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

user43974
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jun 2011 00:51

user43974 30 mei 2016 15:23

Zitvlakongemak is spijtig, een erg belemmerende blessure.

Dit was voor mij een eerste brevet. Eerder waren er steeds praktische bezwaren, maar nu heb ik een toevallige vrije maandag en het bleek (net) haalbaar om met OV tijdig bij de startplaats te komen. Ik kan alleen maar zeggen dat het een prettige kennismaking was. Er is met veel tijd en zorg een vrijwel perfecte route gemaakt, inclusief voorgekookte pauze/eetmomenten (stempelposten). Alle hulde voor de organisatie. Ik heb zorgeloos kunnen fietsen (het afzien is voor de vergetelheid).

Noodgedwongen door de treintijden was ik iets later bij de start, waardoor de andere deelnemers al weg waren en ik alleen reed. De eerste 150 km waren echter sowieso een genot: rustige wegen, zonnig en beschut. Het ging als vanzelf.

Afbeelding
Rustig fietsen

Na het tweede controlepunt in Zeeland werd het wat zwaarder. De wind zat schuin tegen en was eigenlijk straffer dan ik obv de weersvoorspelling had verwacht. Het voordeel is dan zeker wel dat er des te langer valt te genieten van het uitzicht op de Zeelandbrug en bij de Brouwersdam.

Afbeelding
Zeelandbrug

In de avond leek de wind iets te minderen. Het stukje door de duinen in het donker was mede daardoor erg leuk. Het grootste gevaar kwam van de konijntjes, die gealarmeerd door de koplamp, naar het licht toe lijken te willen vluchten. De noodrem was een paar keer nodig.

Afbeelding
Duinen in het donker

Het deel door Noord-Holland was grotendeels bekend terrein. De duisternis maakte daardoor weinig uit. Bij de stempelpost in Berkhout trof ik een hele groep mede-rijders. Ik wist niet dat er zoveel deelnemers waren! Het heeft iets surrealistisch om om half vier nachts met een stel fietsers bij een tankstation rond te hangen alsof een het een dorpskroeg op vrijdagavond is. De pompbediende moest er in elk geval om lachen.

Afbeelding
Nachtelijke hangplek

Vooraf had ik bedacht dat ik alleen zou gaan slapen als mijn lichaam daar echt om zou vragen. Ik had voor dat geval een bivakzakje mee. Uiteindelijk heb ik echter weinig slaap gevoeld en bleef het bij gewone eet- en rustpauzes. De Houtribdijk reed ik daardoor op de grens van maanlicht en ochtendgloren. Erg mooi. De wind was helaas naar het oosten gedraaid waardoor die maar tegen bleef zitten.

Afbeelding
Markermeer bij maanlicht

Het gedeelte vanaf Flevoland bood een mooie afwisselende omgeving met akkerland, heide, bos en een enkel heuveltje. Het klimmetje naar Berg en Dal was pittig, maar gelukkig heel kort.
De laatste 50km begon het aftellen in mijn hoofd geleidelijk luider te weerklinken. De uren wegen toch wel door en de finish kwam daarmee precies op tijd. Moe maar voldaan enzo. De voorspelde kans op noodweer beperkte zich voor mij gelukkig tot een niet noemenswaardig buitje. Hopelijk heeft iedereen dat zo getroffen.

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 31 mei 2016 10:35

Mooi verslag en mooie foto's! Heb je de hele weg alleen gereden?
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 31 mei 2016 10:37

monique70 schreef:Mooi verslag en mooie foto's! Heb je de hele weg alleen gereden?
Hij kwam mij voorbijstuiven na de 1e controle, gezien zijn snelheid denk ik van wel.

user43974
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jun 2011 00:51

user43974 31 mei 2016 23:45

Dat was tijdens een sanitaire stop zeker?
Ik heb eigenlijk niemand fietsend ingehaald, dus mijn snelheid was behoorlijk gemiddeld vermoed ik. Vanaf fotomoment 1 reed ik vrijwel synchroon met een Duits tweetal die ik bij elke controle nadien binnen 15 minuten tegen kwam. Zo finishten we ook. Maar echt samenrijden was een zeldzaamheid, mede omdat ze onderling ook in vaste volgorde reden. Althans zo leek het. Ik heb rond Hellevoetsluis lekker een paar km bij hen uit de wind gezeten toen de energietoevoer even stokte.

Mooie tocht was het wel.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 01 jun 2016 10:37

Ik zag inderdaad een dorstige boom.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 01 jun 2016 11:55


Plaats reactie