Alles over vakanties op én met de fiets

Istrie met Italiaans uitstapje (reisverslag en foto's)

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 07 feb 2016 11:25

Gastheerg schreef: Ga me nietvervellen denk ik :winkthumb:
Ik hoop idd dat je niet gaan vevellen, je bent dan waarschijnlijk te verbrand om lekker te fietsen :D :D :D
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 07 feb 2016 11:29

JM_H schreef:Vervellen misschien wel als je geen zonnebrand gebruikt...
8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-)

Antwoord ingetikt op een klein device :mrgreen:

Aangepast!

olleranip
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 02 nov 2006 21:01

olleranip 07 feb 2016 12:25

Gastheerg schreef:Heren dank voor de links.

Artikel is erg leuk om te lezen en krijg al goede zin. De klim naar Motovun stond al op mn lijstje maar de info dat het laaste stuk kasseien zijn ga ik bijna van watertanden :mrgreen:

Ga een groot aantal dagen daar fietsen. Plus zeker 1 keer even naar Italië voor een retro toertocht.
Ga me niet vervelen denk ik :winkthumb:
We zien het verslag + foto's wel tegemoet! :P

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 feb 2016 13:49

Lol, dat verslag en foto's had ik al bedacht vanaf de 1e post :D
Ik heb twee jaar geleden met de nodige tips van GG rondgefietst in de Chianti, eens kijken of we dat nu kunnen herhalen ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 07 feb 2016 17:54

daniel1975 schreef:Lol, dat verslag en foto's had ik al bedacht vanaf de 1e post
Ja ja :mrgreen:

Voor die tijd komen eerst nog veel andere leuke foto's. Maar Istrie ziet er om meerdere redenen veelbelovend uit.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 16 jul 2016 00:26

Net terug uit Istrie.

Vakantie was nadrukkelijk NIET bedoeld als fietsvakantie. Gewoon de jaarlijkse luier/cultuur/beetje actief en vooral tijd voor elkaar. Toch behoorlijk gefietst:
12 keer een rondje vanaf de camping gedaan
4 keer tijdens een autotochtje een beklimming gedaan (m'n vrouw rijdt de auto dan omhoog)
1 keer naar Italië voor de Kappa Due

Heb een hele berg foto's en zal die de komende dagen uitzoeken.

Veel gefietst door wijngaarden
Afbeelding

Maar ook de Istrische Muur van Geraardsbergen :mrgreen:
Afbeelding

Zelfs ik vond die kasseien daar idioot :o

Tussendoor een dagje naar Italië geweest voor de K2. Dit is een retro rit vanuit Udine.
Afbeelding

Omdat ik deelnam aan deze retrorit had ik een oude (1980) Gios Torino bij me met lekker klassieke klimverzetten. Binnenblad 42 8-) en achter een 14,16,18,20,24,28
6 speed? Ja 6 :mrgreen:

Makkelijk kiezen als je er maar 6 hebt en voor de gewone heuvels en de kleine bergen (klimmen 10% en 5 km) was dat op mijn leeftijd (tijdens vakantie 60 geworden) en mijn gewicht (90) doenbaar.
Ik kan mij echter goed voorstellen dat menigeen zich met een compact daar iets meer op z'n gemak gaat voelen. Ik ben immers van de generatie alles met 42x26 omhoog "fietste".
Zeg maar stoempen 8-)

Wij zaten in de omgeving van Porec. Dit ligt aan de westkust en dat deel van Istrië is een stuk lager dan de oostkant. De westkant bevat echter wel een fijnmaziger wegennet en geeft veel meer mogelijkheden voor fietsers.

Gister ben ik op en ritje van 60km zeker 200 fietsers tegengekomen en dat allemaal op binnendoor weggetjes!
De meeste echter op een MTB. De wegen zijn op een enkeling na in vrij goede staat.

Tip 1: Als je naar Istrie gaat en je wilt veel fietsen ga in het noord-westen zitten. Wil je een keer een hoge col verplaatst je je met de auto maar alle andere dagen kan je dan vanaf camping/hotel heerlijk rondjes rijden

Tip 2: Versnellingen die je nodig hebt in de Ardennen heb je hier ook nodig.

Tip 3: op de gewone wegen kan je hier prima met 23mm banden uit de voeten

Tip 4: ga je om sportief te fietsen neem een racer mee. wil je iet meer natuur/cultuur neem dan de MTB mee

Tip 5: neem een compacte camera mee tijdens het fietsen ;)

Wordt vervolgd........................

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 16 jul 2016 00:51

Gastheerg schreef:Net terug uit Istrie.

Vakantie was nadrukkelijk NIET bedoeld als fietsvakantie. Gewoon de jaarlijkse luier/cultuur/beetje actief en vooral tijd voor elkaar. Toch behoorlijk gefietst:
12 keer een rondje vanaf de camping gedaan
4 keer tijdens een autotochtje een beklimming gedaan (m'n vrouw rijdt de auto dan omhoog)
1 keer naar Italië voor de Kappa Due

Omdat ik deelnam aan deze retrorit had ik een oude (1980) Gios Torino bij me met lekker klassieke klimverzetten. Binnenblad 42 8-) en achter een 14,16,18,20,24,28
6 speed? Ja 6 :mrgreen:

Makkelijk kiezen als je er maar 6 hebt en voor de gewone heuvels en de kleine bergen (klimmen 10% en 5 km) was dat op mijn leeftijd (tijdens vakantie 60 geworden) en mijn gewicht (90) doenbaar.
Ik kan mij echter goed voorstellen dat menigeen zich met een compact daar iets meer op z'n gemak gaat voelen. Ik ben immers van de generatie alles met 42x26 omhoog "fietste".
Zeg maar stoempen 8-)
Geen fietsvakantie ? :mrgreen:

Wat de 6 speed betreft, op je dertigste had je er ook maar 5 of 6 en kwam je er ook mee boven.... :like:

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 16 jul 2016 08:44

Wiliertoerist schreef:Geen fietsvakantie ? :mrgreen:
Bij een fietsvakantie zit je wat mij betreft 5-6 uur of meer op de fiets per dag.
Nu maakte ik ritjes van 2-3 uur en een aantal beklimmingen die ik tussendoor deed was soms echt zo gepiept.

Maar het zal een kwestie van definitie zijn. Als ik sommige berichten hier lees stuiten een aantal fietsers hier wel een op wat vrouwelijke impedantie. Gebruik dan de marketingterm NIET FIETSVAKANTIE :mrgreen:

Zelf hou ik van wat avontuur maar wie wat meer zekerheid zoekt is in Istrie op de goede plek. HEEL Istrie is voorzien van fietsroutes die met zeer duidelijke borden zijn aangegeven.
Afbeelding

De eerste ritten verkende ik vooral de vele wijngaarden. Rustiger dan dit kan je het niet krijgen.
Afbeelding

Met name het stuk direct achter de kust waar het landschap langzaam oploopt staat schitteretende wijngaarden
Afbeelding

Deze lus van van 7 km door een aantal wijngaarden niet 1 ander tegengekomen!
Afbeelding

Vaak zie je niet dat de weg smerig omhoog loopt omdat zowel de weg als het landschap samen omhoog gaan. Dit was dan ook een smerig stukje:
Afbeelding

Even kijken natuurlijk
Afbeelding

Maar op de wegen tussen de dorpen kom je om de paar minuten wel een paar fietsers tegen. Hier Oostenrijkers die van die megaritten (de 1000km van puntje puntje) doen. Ben echt van alles tegen gekomen: Kroaten, Slovenen, Duitsers, Oostenrijkers, Italianen, Zwitsers, Nederlanders en Belgen
Afbeelding

Iemand die op blauwe fietsje rijdt neem na afloop natuurlijk geen genoegen met een gewoon flesje Prosecco :idea:
Afbeelding

En van buiten zijn, fietsen en een glaasje wijn ga je prima slapen
Afbeelding

Tip 6: gebruik de genummerde fietsroutes als basis maar schroom niet om zo nu en dan een zijweggetje van een zijweggetje in te slaan

Tip 7: naast de fietsroutes zijn ook de wijnroutes uitstekend geschikt om Istrië te verkennen

Tip 8: pap aan met andere fietsers. Soms hebben ze geweldige tips. Al is het maar voor een goed restaurant :lol:

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 16 jul 2016 10:42

Mooi gebied!
Maak joe woar

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 16 jul 2016 11:28

Ik neem deel aan het Internationaal klimbrevet BIG genaamd. Hiervoor moet je 1000 beklimmingen doen. Niemendalletjes als de Italiaanse weg maar ook reuzen als de Stelvio en Galibier.

In Kroatië zijn ook een aantal beklimmingen die tellen voor dit brevet en wat zuidelijker in Kroatië heb ik jaren terug al eens een paar monster beklimmingen gedaan.

Op Istrie telt Motovun mee voor dit brevet. Motovun is een van de bekende heuveltopstadjes. Motovun is wel de bekendste van allemaal en de plattegrond staat ook afgebeeld op het 10 Kuna biljet.
Een oud stadje met stoere stenen gebouwd in een oase van groen. De klim voor het brevet begint in Livade wat aan de noordkant van Motovun ligt. De klim heeft een 8 tal haarspeldbochten en als je volledig doorrijdt tot de laatste poort is de klim 4,5 km. Steilste passage is 10%. De problemen zitten echter vooral in de laatste 400 meter. Grote kasseien die zeer slecht liggen met grote kieren.

Motovun gingen we samen bezoeken omwille van het bezienswaardige karakter. Mooi om te combineren met een beklimming met de fiets.
Met de auto naar Livade gereden waar ik op de fiets ben gesprongen. M'n vrouw heeft de auto omhoog gereden en een paar plaatjes gemaakt.

Start bij Livade en het torentje links boven is het doel.
Afbeelding

Toch maar een bandje meenemen
Afbeelding

Lage snelheid en en hoge temperatuur is toch een slechte combi
Afbeelding

Weg bevat veel reparatiestukken. Opletten met dalen!!!
Afbeelding

Stukjes schaduw zijn heerlijk :winkthumb:
Afbeelding

Op de laatste 400 meter was het hier en daar slalom om de kieren te ontwijken. Dit terwijl het ook nog smerig omhoog loopt. Met recht de Istrische Muur van Geraardbergen.
Afbeelding

Bij de stadsmuur is het meeste leed wel geleden
Afbeelding

Boven......
Afbeelding

Uitzicht naar het zuiden
Afbeelding

Meer uitzicht (noorden)
Afbeelding

Afdalen
Afbeelding

Met de auto kan je naar boven maar moet je een klein bedrag betalen. Je kan als toerist echter NIET met de auto op de kasseistrook komen. Vlak daarvoor moet je de auto parkeren. Hoe later je komt hoe lager op de berg je de auto neer moet zetten.

Tip 9: als je heuveltopstadjes op de fiets gaat bezoeken doe dit dan VROEG. Om elf uur wordt het bij de meeste van dit soort stadjes druk. Mensen kijken een uurtje rond en willen dan boven lunchen. Handig om dat voor te zijn. Met name afdalen wordt dan een stuk lastiger.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 16 jul 2016 12:12

Tof! En gefeliciteerd. En volgens mij ben je net op tijd thuis, hoorde gisterenavond dat code rood werd gegeven voor het weer daar.
Ik vind het heel Italiaans daar, klopt dat?
Gastheerg schreef: Zelfs ik vond die kasseien daar idioot :o .
Oei!
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 16 jul 2016 14:19

TumTumTum schreef:Ik vind het heel Italiaans daar, klopt dat?
Ja klopt. Istrie is door de eeuwen heen zo'n beetje door jan en alleman overlopen. Natuurlijk die schurken van een Romeinen en Venetianen die voor wat "Italiaanse" invloed hebben gezorgd.
In Pula staat een van de grootste en mooiste colosseums.
Tussen de twee wereldoorlogen hoorde Istrië bij Italië. Na WWII is het grotendeels toegewezen aan Joegoslavië wat een immense vluchtelingen stroom op gang heeft gebracht. Er zijn een paar honderdduizend (wat toen echt smerig veel was) Italiaanse Istriers gevlucht en vele duizenden geëxecuteerd. Vooral Italianen die een baantje bij de staat hadden waren de klos.

In de Joegoslavië tijd is veel gedaan om alles te ontdoen van Italiaanse invloed.
Toch zijn heel veel plaatsnaamborden tweetallig, olijfolie, wijn, truffels, kaas, pasta,koffie en ijs en allemaal van uitstekende kwaliteit doen je nauwelijks denken dat je in Kroatie bent.

Istrie is niet erg groot maar te groot om in drie weken te bezoeken, Dus een rondvlucht om een groot deel toch "effe snel" te zien.

Echt leuk om te doen. Gewoon met z;n tweeen. Is wel duurder maar wel wat romantischer dan met ..........................x van y samen in een te klein vliegtuigje.
Afbeelding

In een van de vorige posts een paar foto's van de weg. Liep van de kust naar de heuvels en kwam je niemand tegen. Leuk om dat uit de lucht te zien.
Afbeelding

Na het vertrek bij het vliegveldje (oa gebruikt voor de Porec Red Bull Air Race) terug naar de camping.
Maar dat ging niet zonder slag of stoot. Bij een afslag naar een onverharde weg stond een MTBiker volledig in paniek.
Auto langs de kant gezet. Z'n vrouw was zwaar gevallen en lag een paar honderd meter terug. Ambulance was gebeld maar hij was bang dat ze niet wisten welk pad ze in moesten.
De beste man terug gestuurd naar z'n vrouw en ik er achter aan. M'n vrouw op de hoek wachten op de ambulance.
Arm van de vrouw zag er echt verschrikkelijk uit. Twee Nederlandse MTBers waren inmiddels ook ter plaatsen en kort daarop kwam de ambulance.
Vrouw en man mee met de ambulance. De MTB van de vrouw in onze auto. Meer paste niet want we gebruiken de auto op de camping als een soort schuur.
Ik op de MTB van de man en samen met de Nederlanders naar de camping gefietst waar zowel zij als de gevallen vrouw stonden. MTB uitgeladen en afgegeven bij de receptie.

Een beetje ongemakkelijk zat ik toch in de auto toen we terug reden naar onze eigen camping. Een berichtje later gaf aan dat het redelijk goed ging, maar de vrouw zich in Duitsland verder ging laten behandelen.

Volgende deel is weer wat vrolijker ;)

Plaats reactie