Alles over vakanties op én met de fiets

Ideale vakantiefiets opbouwen voor fietstocht Frankrijk

Gebruikersavatar
bicyclebart
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 apr 2009 02:21
Locatie: Elst (ut)

Gebruikersavatar bicyclebart 24 aug 2016 15:18

@ypuh: Nou zo dachten wij er ook over... 100-120 km per dag moet wel haalbaar zijn. Ik ben zelf aardig getraind en heb er dit jaar al zo'n 4000km op de racefiets opzitten. Maar punt is een beetje dat dit heel anders fietsen was dan dat je normaal gezien op de racefiets doet. Dit was toeren, en af en toe weer kijken welke straat je nu weer in moet. En even stoppen bij een kasteeltje etc. En omdat het ook altijd op en neer gaat lag de gemiddelde (rijdende) snelheid eigenlijk altijd onder de 20km per uur. En de lunchpauze kostte je ook zeker een uur en doordat je soms wel een hier en daar stopt waren wij met die 80km gewoon de hele dag bezig: rond 10 uur vertrekken en rond 17.00uur aankomen. Als je wat meer sportief zou (kunnen) fietsen en wat minder toert kun je denk ik wel die 100-120 km per dag afleggen. Wij hebben ook 1 dag 100km gefietst en dat was nog met 3 cols ook (2700hm) dus alles kan! Maar het is maar net wat voor type vakantie je houdt. Verder was ik ook samen met m'n vriendin die wat minder getraind was, ze fietst wel maar niet iedere week zoals ik. Dus om het leuk te houden bepaald dan de langzaamste het tempo. ;)
Dedacciai Nerissimo

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 25 aug 2016 12:04

100-120 km op een dag is precies de afstand die ik doe op mijn fietsreizen. Maar zoals bart al zegt, het is helemaal afhankelijk van hoe je de dag indeelt. Ik heb de afgelopen jaren met m'n broer gefietst, we hebben een vergelijkbare conditie, de één beïnvloed nauwelijks het tempo van de ander. En wij fietsen altijd een van te voren ingevoerde route in de Garmin, dus nooit de weg zoeken. Verder doen we redelijk kalm aan, maar zitten wel op een racefiets met beperkte bagage en stoppen 1 à 2 keer uitgebreid om te eten.

Zie mijn verslagje van onze laatste reis: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 9&start=24

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 25 aug 2016 12:56

Vergis je bovendien niet in het Franse landschap. Ik ben net terug van een tocht naar de Provence. Het golft vrijwel constant, je rijdt bijna nergens vlak. Gemiddelde van 20km/u haalde ik echt . niet iedere dag (wel toen de Mistral me in de rug blies). Omdat ik met mijn gezin had afgesproken, heb ik dagen van 140 km gemaakt (uitschieter naar 160 en eentje naar 115). Maar de laatste anderhalf uur waren op lange dagen erg zwaar. Het is zoals bicyclebart zegt heel anders fietsen dan op een racefiets op zondagochtend.

Maar wel erg gaaf om te doen, vond ik! B&B's zijn goed te vinden, je komt de mooiste plekjes die je vanuit de auto niet ziet en je fietst iedere dag, ook lekker. Ik heb de Groene Weg naar de Middellandse zee gevolgd (tot in de Provence), bijna 1200km gereden met ruim 11.000 hoogtemeters. Om de weg niet kwijt te raken, heb ik trouwens een Garmin Oregon gehuurd (30 euro voor 3 weken) waar de route voor me werd ingezet. Scheelt een hoop gedoe met kaarten lezen. Vond ik erg makkelijk (en gemak dient de mens....).
Michiel

Plaats reactie