Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsvakantie in maart: Alicante of Andalusie?

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 04 sep 2019 19:05

Dank voor de reacties!

@Raven14: pb gestuurd.

@Apexrider: Ronda leek mij ook wat trickier qua weer dan een plaats aan de kust, maar wel het interessantst qua klimaanbod. Ik dacht dat Estepona, ten westen van Málaga, wellicht een mooie middenweg was. Maar wat zijn jouw bedenkingen bij die kuststrook?
t.a.f.k.a.e.h.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 04 sep 2019 19:33

Wat ik me ervan kan herinneren was dat je, om uit Malaga te komen, door een nogal verpauperde omgeving heen moest. Om terug naar Malaga te komen moesten we in de buurt van het vliegveld de snelweg op (wat daar is toegestaan). Wanneer je wat verder van Malaga bent is de omgeving wel zeker de moeite waard.
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 sep 2019 23:14

evilhomer schreef: 04 sep 2019 19:05 Dank voor de reacties!

@Raven14: pb gestuurd.

@Apexrider: Ronda leek mij ook wat trickier qua weer dan een plaats aan de kust, maar wel het interessantst qua klimaanbod. Ik dacht dat Estepona, ten westen van Málaga, wellicht een mooie middenweg was. Maar wat zijn jouw bedenkingen bij die kuststrook?
Estepona dit voorjaar nog geweest, was er wel voor gewaarschuwd en uiteindelijk blij dat ik er maar een paar dagen heb gezeten. De kustweg is vreselijk, maar je kunt er niet omheen, je zult iedere dag weer over een 2x2 baans weg moeten rijden. Die paar dagen overigens prima vermaakt, ik had het geluk dat er veel wind stond, dat scheelde voor de kustweg, maar geen aanrader voor een week of langer.

Granada was het eerste deel van de reis en dat is wel een dikke aanrader.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5138
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 04 sep 2019 23:39

Ik ben 1 keer in de buurt van Ronda (in Montecorto) een weekje gezeten bij :
http://www.andaluciancyclingexperience.com/

En afgelopen 2 jaar in Velez de Benaudalla (vlak bij Motril) via :
https://www.sierranevada.cc/

Eigenlijk beide plekken mooi gebied om te fietsen, maar denk dat ik toch kleine voorkeur geef aan 2e plek.
En zal daar waarschijnlijk begin volgend jaar weer een weekje naartoe gaan.

Beide ruim 100km vanaf vliegveld, via beide organisaties komen ze je eventueel van vliegveld ophalen.
Maar ik heb gewoon een auto gehuurd. (erg goedkoop in Spanje) zodat je niet vastzit aan tijden waarop ze je willen komen halen/wegbrengen.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3403
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 05 sep 2019 08:01

evilhomer schreef: 04 sep 2019 19:05 Dank voor de reacties!

@Raven14: pb gestuurd.

@Apexrider: Ronda leek mij ook wat trickier qua weer dan een plaats aan de kust, maar wel het interessantst qua klimaanbod. Ik dacht dat Estepona, ten westen van Málaga, wellicht een mooie middenweg was. Maar wat zijn jouw bedenkingen bij die kuststrook?
Pb niet gekregen.

Die kustweg is verschrikkelijk om te fietsen. 2x2 rijvakken, is eigenlijk de oude snelweg. Je kan daar op het pechstrookje fietsen terwijl de auto's (oa veel vrachtwagens ook die de tol van de nieuwe snelweg willen vermijden) tegen 120km/h voorbijrazen. Alle vuil ligt natuurlijk ook op die strook. Het leuke is wel dat je altijd wind mee hebt :D

Ik heb wel eens in Mijas Costa gezeten; de eigenlijke ontsluiting naar het binnenland is dan over die kustweg richting Marbella... Toch meer dan 10km op die gevaarlijke, vuile, lelijke baan.
Afbeelding

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 05 sep 2019 09:04

Dit zijn nuttige tips -- erg bedankt! Estepona gaat bij dezen van de shortlist, Vélez de Benaudalla erop :)

Het overzicht van cols op https://www.sierranevada.cc/ is trouwens watertanden!
t.a.f.k.a.e.h.

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 05 sep 2019 09:20

Wij hebben ook wel eens overwogen om in maart naar Andalusië te gaan. Echter werd dit door verschillende mensen die bekend zijn in de regio (waaronder mensen van Andalusië fietsreizen die we spraken op de Bike Motion) afgeraden vanwege het weer. Het schijnt nogal te kunnen regenen in die tijd van het jaar. Je kan dat ook zien op https://www.klimaatinfo.nl/spanje/andalusie.htm. Natuurlijk is er niks zo wisselvallig als het weer. Dus je kan ook prachtig weer hebben in Adalusië en heel de week regen in Calpe.

joep01
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 mar 2011 18:45

joep01 12 nov 2019 08:49

evilhomer schreef: 05 sep 2019 09:04 Dit zijn nuttige tips -- erg bedankt! Estepona gaat bij dezen van de shortlist, Vélez de Benaudalla erop :)

Het overzicht van cols op https://www.sierranevada.cc/ is trouwens watertanden!
Meivakantie 2020 wil ik samen met mijn vriendin een paar dagen fietsen in de Sierra Nevada.
Qua uitvalsbasis denken we aan Granada of Velez de Benaudalla.

Is Granada een beetje te doen qua drukte en het wegkomen uit de stad?
Zijn er in Velez de Benaudalla nog wat barretjes/terrasjes om na het fietsen neer te strijken?

Nog andere aanraders qua uitvalsbasis in deze omgeving? We zouden graag een locatie hebben waar we niet over al te drukke wegen moeten rijden en dus ook nog een terrasje kunnen doen.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5910
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 nov 2019 10:32

joep01 schreef: 12 nov 2019 08:49Is Granada een beetje te doen qua drukte en het wegkomen uit de stad?
JA!!
Lang geleden (18 jaar of zo) ben ik er geweest en ik zat midden in de stad. Ik kan me niks heugen van vervelende verkeersdrukte om de stad uit te geraken en naar de Sierra Nevada te fietsen.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 nov 2019 19:54

Ik heb in april wat dagen in het auto vrije centrum (nauw ja op de taxi's en bussen na) vertoefd. In een kwartier ben je de stad uit, eerste stuk is druk en redelijk veel verkeerslichten, maar dat wordt al snel beter. Voor de rest alles te voet gedaan uit het hotel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gerundium
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 aug 2011 14:52

gerundium 05 feb 2020 16:43

Om dit topic even wat nieuw leven in te blazen. Ik overweeg eind februari een weekje Malaga te boeken om te fietsen. En het plan is om dan in malaga zelf te verblijven die week. Kan iemand mij op het spoor van een fietsverhuur daar brengen?

Ik zag wel e.e.a. hier genoemd worden maar dat is allemaal buiten malaga?

Daarnaast, de accomodatie moet nog geregeld worden. Misschien iemand daar nog tips voor?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8087
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 05 feb 2020 21:13

Overweeg nog even Velez Malaga als standplaats. Niet ver er vandaan maar je fietst zo de bergen in zonder veel verkeer om je heen.
En dieper Andalusia in heb je ook prachtige dorpen en steden van waaruit je zo de heuvels of bergen in trapt. Of juist lekker vlak als dat je voorkeur heeft. Denk aan omgeving Cadiz, Jerez, en oostelijk daarvan (dus weer richting Malaga) Zeker ook de moeite waard!!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Plaats reactie