Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 11 sep 2017 10:01

Buzz hartstikke bedankt voor jou prachtige Eiffelroute.
Gisteren met een fietsmaat de XXL variant gereden:
https://www.gpsies.com/map.do;jsessioni ... dhebmwjwwu

Als er al kritiek kan zijn op zo een prachtige route, dan zou het wat mij betreft de passage kiezel omhoog zijn, vlakbij de Maria abdij (o.i,d,). Dat grote klooster met witte muur.
De wegen liggen er vrij goed bij, het is wel uitkijken voor natte plekken en bladeren, maar dat is natuurlijk de tijd van het jaar. Ik kom een keer of 4 per jaar in de Eiffel, maar ik heb toch weer aardig wat weggetjes Mogen 'ontdekken'.

De muur van 15% was ook echt een aanslag op de vermoeide benen. De laatste 20km zijn dan wel echt prettig. Lekker uitbollen over de Vennbahn was ook wel prettig.

We hadden het droog kunnen houden, 2keer lekker gegeten in 1 van de vele dorpjes waar doorheen wordt gereden. Verder wel behoorlijk last van de wind gehad. Door het vele draaien en keren, heb je gelukkig ook "vaak" wind mee.

Uiteindelijk hebben we 202km gefietst en 4017hm (volgens Strava), meet een gemiddelde van 26kmh.

Nogmaals bedankt!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27589
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 sep 2017 10:03

Dat bospad bij de Kermeterhaus pak ik ook niet meer mee. Daar ligt me teveel troep (bladeren, split, enz.) Je kan ook gewoon de weg pakken en dan bovenop bij de driesprong rechtsaf. Het is weliswaar een vrij brede weg, maar meestal valt het goed mee qua drukte.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 11 sep 2017 10:18

havana schreef: 11 sep 2017 10:03 Dat bospad bij de Kermeterhaus pak ik ook niet meer mee. Daar ligt me teveel troep (bladeren, split, enz.) Je kan ook gewoon de weg pakken en dan bovenop bij de driesprong rechtsaf. Het is weliswaar een vrij brede weg, maar meestal valt het goed mee qua drukte.
Klopt, al kom je daar pas na 50/100m achter. In het begin ligt het pad er nog redelijk goed begaanbaar bij.
Ik vond het in ieder geval de moeite waard om te vermelden, misschien dat Buzz het kan aanpassen in zijn gps. Voor de rest zijn de wegen allemaal voorzien van goed asphalt.

Gebruikersavatar
Willempy
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 dec 2011 11:56
Locatie: Rucphen NB
Contact

Gebruikersavatar Willempy 11 sep 2017 12:28

Vraagje, wij gaan met 8 fietsers rondje rijden in de Eifel, waarschijnlijk vanuit Simmerath, zo'n 130 km. Route vinden is niet zo'n probleem alleen een camping om het busje met fietskar te parkeren, na afloop te douchen en wat te drinken valt niet mee. Hebben jullie suggesties? mag ook in Eupen zijn.
Alvast bedankt voor het meedenken ;-)

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2333
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 11 sep 2017 14:12

@Bospaadje: Mooie afstand, mooi gemiddelde! Vermoedelijk heb je bovendien de primeur te pakken. Destijds heb ik deze route weliswaar op verzoek van @Pinag uitgestippeld, maar of hij 'm naderhand ook gereden heeft, is vooralsnog de vraag. Wellicht is hij nog onderweg. ;)

De betreffende gravelstrook zit in de 6 km-lange klim vanuit Heimbach via de L249 en K26 — even voorbij Kloster Mariawald rechtsaf — naar Kermeterhaus, waarbij het wegdek van de K26 onlangs is aangepast. Paar jaar geleden werd deze mooie (geasfalteerde) sluiproute verboden voor gemotoriseerd verkeer, en is inmiddels (grotendeels) een gravelweggetje geworden. Overigens is hier op de vorige pagina (36) al het e.e.a. over geschreven en staat er ook een plattegrondje bij.

Zojuist heb ik de 3 Rursee-routes daartoe toch maar even aangepast en tevens nog een paar andere wijzigingen doorgevoerd...
Rott – Rursee – Rott [L]: 150 km, 2750 hm.
Rott – Rursee – Rott [XL]: 165 km, 3100 hm.
Rott – Rursee – Rott [XXL]: 200 km, 3700 hm.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 11 sep 2017 14:20

Was geen kritiek, ik vond de route prachtig en op zich is het wel te doen, maar ik rij toch liever volledig geasvalteerd. Ben blij dat je hem hebt aangepast en leuk dat we de primeur hebben.

Kan best dat er op pagina 36 al iets voorbij is gekomen hierover. Dat heb ik helaas gemist, zat waarschijnlijk op de fiets ;-).

Ik kan de 200km in ieder geval van harte aanbevelen en ga zeker komend jaar met wat meer fietsmaten terug om deze nog eens te doen.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2333
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 11 sep 2017 14:37

Jouw berichtje ‘voelde’ niet als kritiek, hoor. Integendeel. :winkthumb:

P.S. Andere aanraders vanuit de Rureifel zijn o.a. Der Schwarzer Mann (170 km, 3.250 hm) en Die Hohe Acht (200 km, 4.000 hm). Nog meer klimwerk? Weliswaar in de Ardennen, maar daar ligt altijd de aantrekkelijke La Ferme Libert (215 km, 5.000 hm) glimlachend op je te wachten. ;)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8580
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 dec 2017 11:44

1 en 2 juni 2018 gaan we met een paar man de Eiffel verkennen,gezien ik de organisatie op mij heb genomen ga ik een begin maken met mijn huiswerk.
Overnachten gaat we waarschijnlijk in Simmerath doen.Beide dagen willen we rond de 120-150km rijden echter was het verzoek van mijn maten proberen niet boven de 12-15% klimmen te gaan rijden,korte stukjes geen probleem uiteraard.De routes van Buzz ga ik bestuderen of kan ik die zo overnemen?Suggestie voor overnachting sta ik open voor,wel goed eten en drinken😉
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 13 dec 2017 19:47

Zelf heb ikhet iets meer oostelijke deel vrijwel maandelijks als uitvalbasis (met fietsen als leuke bijzaak). Omgeving Spessart/Engeln, behoorlijk geaccidenteerd terrein met Maria Laach (Laachersee), Bad Neuenahr/Ahrweiler, Adenau en de Hohe Acht (hoogste punt van de Eifel) allemaal op korte afstand. Acceptabele kamers, duitse kost (veel schnitzel, althans veel vlees) en alles goed betaalbaar. Alleen de hoofdroute richting de Nurburgring is vooral in het begin vervelend fietsen (vrachtverkeer en, in het weekend, veel snelle sportwagens) maar ook dat went. Heb me overigens laten vertellen dat het in de Eifel algemeen geaccepteerd is dat fietsers de brede "vluchtstrook" als fietspad nemen (en dan dus soms gevoelsmatig tegen het verkeer inrijden).
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8580
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 14 dec 2017 10:33

Veen schreef: 13 dec 2017 19:47 Zelf heb ikhet iets meer oostelijke deel vrijwel maandelijks als uitvalbasis (met fietsen als leuke bijzaak). Omgeving Spessart/Engeln, behoorlijk geaccidenteerd terrein met Maria Laach (Laachersee), Bad Neuenahr/Ahrweiler, Adenau en de Hohe Acht (hoogste punt van de Eifel) allemaal op korte afstand. Acceptabele kamers, duitse kost (veel schnitzel, althans veel vlees) en alles goed betaalbaar. Alleen de hoofdroute richting de Nurburgring is vooral in het begin vervelend fietsen (vrachtverkeer en, in het weekend, veel snelle sportwagens) maar ook dat went. Heb me overigens laten vertellen dat het in de Eifel algemeen geaccepteerd is dat fietsers de brede "vluchtstrook" als fietspad nemen (en dan dus soms gevoelsmatig tegen het verkeer inrijden).
Heb je meer info qua accommodatie en route’s.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27589
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 dec 2017 12:51

Simmerath zit je prima qua uitvalsbasis. Alle bekende klimmetjes kun je vanuit daar doen. Je kan eventueel ook nog een ronde naar de Vulkaan-Eifel maken (reken op 150 km). Maar als je hier voor het eerst komt, dan kun je je prima een aantal dagen vermaken in de Ruhr-Eifel.

Niet boven de 12-15% komen is prima mogelijk, al is je bezoek natuurlijk niet compleet zonder de Widdauer Mauer te hebben betwist ;) Dat is een klim van het niveau Stockeu.

Het leuke van deze regio is dat je kan kiezen voor lopers of slopers. Voor ieder wat wils.

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 14 dec 2017 13:26

Het is randje vulkaaneifel. Routes heb ik jammer genoeg niet.

Zelf heb ik in principe Gasthof Kempenich (vrij simpel maar voor mij beslist acceptabel ongeveer 39,-- p.p. incl. ontbijt) als verblijfplaats maar er zijn er veel meer in die buurt. Ik heb ook wel eens in een vakantiewoning in Schelborn gezeten (particulier gezin met twee woningen voor ongeveer 6 personen). Maar ook in het tussen Kempenich en Schelborn gelegen Spessart is wel een goed hotel/gasthof.
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

Plaats reactie