Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2331
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 10 aug 2011 23:26

Standplaats Mützenich
Als voorbereiding op een Dolomietenweek maar weer 'ns naar de Eifel (en Ardennen) afgereisd. Standplaats Mützenich (op 2km van Monschau). Drie mooie ritten gemaakt, lekker getraind. Alles verliep prima, totdat ik — eenmaal weer thuis — een fotoverslagje wilde maken, m'n reistas uitpakte, en... het Fuji-cameraatje er per ongeluk uitviel. Een val van hooguit 30cm op een zachte mat. Niks aan de hand, zou je zeggen. Echter, bij het uploaden van de foto's verscheen de fijne mededeling dat er ‘no pictures’ op stonden... Da's lekker. Nou ja, goede reden om nog eens terug te gaan!

Ardennen
De 1e dag in de Ardennen gereden. Vanuit Kalterherberg de Belgische grens over via de doodstille, 10km-lange sluiproute — verboden voor gemotoriseerd verkeer (!) — naar Sourbrodt. Vervolgens een stevig rondje gereden, o.a. via de fraaie Bayehon-vallei, Bevercé, Trois-Ponts, Stavelot, Malmedy en Robertville. Onderweg werden uiteraard de nodige slopers meegepikt, waaronder de Côte de Ferme Libert (op het steilste stuk gemiddeld 300watt trappend), de Côte d'Amermont en de Stockeu. Totaal 120km en 2200hm.

Huppenberg
Op de 2e dag regende het 's morgens, en ben toen pas na de lunch op pad gegaan. De donkere wolken zagen er dreigend uit, dus voor alle zekerheid maar een rondje in de nabijheid uitgestippeld. Veelal over rustige boerenlandweggetjes en enkele steile klimmetjes, waaronder de venijnige Huppenberg. En even verderop nog een aardig sluipweggetje gevonden tussen Imgenbroich en de Hammer Mauer, die ik de volgende dag — tijdens de koninginnenrit — ook goed zou kunnen gebruiken (ter vervanging van een nogal saaie en drukke strook). Beetje pionieren, altijd leuk.
Ook m'n favoriete Widdauer Mauer ontbrak natuurlijk niet. De afsluitende klim vanuit Monschau naar Mützenich over de Schaufenberg (kasseien!) en de loeisteile Bergstraβe mocht er trouwens ook best wezen. Mooi compact rondje van toch nog 80km en 1350hm.

Brandenberg
8-) De laatste dag zou het in ieder geval droog blijven, en dat is toch wel lekker als de koninginnenrit op het menu staat. Daarbij had ik 2 varianten in gedachten... eentje van 'n slordige 140km en eentje van 170km. De bedoeling was in ieder geval om eerst een deel van de Rursee-route (±60km) in tegengestelde richting te rijden. De Widdauer Mauer afdalen en vervolgens steil omhoog op de Grünentalstraβe is immers ook wel eens leuk! Na Hammer en Dedenborn kwam de Rursee in zicht. Dan vanuit Woffelsbach de fraaie sluiproute omhoog (5km lang, verboden voor auto's en motoren) via de Kirschberg naar Steckenborn. Na de lekkerlopende afdaling naar Heimbach volgde de lange en flink glooiende lus rond Nideggen over allerlei rustieke landweggetjes. Erg fraai.

De lastige klim van Obermaubach naar Brandenberg verliep nog altijd gladjes. En dat gold ook voor de lange en aantrekkelijke klim vanuit het Kalltal. Bovendien scheen het zonnetje volop. Dus besloot ik voor de 170km-variant te gaan, en kreeg daar zeker geen spijt van. Met name de afsluiter over het asfalttapijt (uitgerold over een oude spoorlijn) van Lammersdorf naar Roetgen (±9km vals plat omlaag) — naadloos aansluitend op een groene lus door de Haute Fagnes — was best leuk. Hoogtepuntje in dat grote, donkere bos is toch altijd de Wesertalsperre en het idyllische stuwmeer, zeker als het zonnetje z'n best doet (zoals op het oude plaatje hieronder). Terug bij af stond er 175km en bijna 2750hm op m'n teller. Lekker getraind!

Afbeelding

Brandenberg-routes
De beide varianten ingetekend m.b.v. de BRT-site...
Brandenberg-route 140km
Brandenberg-route 170km

Rursee-route 2.0
Ook het genoemde sluipweggetje (nabij de Hammer Mauer) nog maar even toegevoegd aan de Rursee-route...
Rursee-route 2.0

hbassi
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 okt 2010 14:05

hbassi 12 aug 2011 12:56

Deze week heb ik ook een tocht gemaakt in de Rureifel. Het gedeelte tussen Heimbach en Brück is erg mooi (thanks Buzz voor het posten hierover).
Zelf heb ik een mooi gebied gevonden over rustige weggetjes van Herhahn (Dreiborner hoogvlakte) via Berescheid en
Bronsfeld naar Gemünd. De track heb ik op gpsies gezet, inclusief met fotos, zie: http://www.gpsies.com/map.do?fileId=utvfnznzdfhulrts
De klim van Weihermühle naar Bronsfeld gaat over een eenzaam goed geasfalteerd binnenweggetje. Zie hieronder wat fotos.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27578
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 aug 2011 13:08

Heren, super dat jullie weer de moeite nemen om routes te posten! Keep 'm coming!

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2331
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 12 aug 2011 16:09

@hbassi: Mooie plaatjes! En ja, da's een mooi gebied, daar ten zuiden van Dreiborn en Herhahn. Echter, die drukke wegen ernaartoe word ik niet zo vrolijk van. Vanwege tijdsnood heb ik die Bundesstraße (Wolfgarten, Gemünd, Einruhr) een keertje gereden, maar het verkeer reed daar wel errug hard. (Dus daar kom ik nooit meer.)

hbassi
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 okt 2010 14:05

hbassi 13 aug 2011 07:50

Het viel mij nogal mee qua drukte op de B266, misschien omdat ik op een door de weekse dag buiten spitsuur daar heb gefietst?
Gelukkig ging het maar om in totaal 10,5 km over de B266. Ik vond het soms op andere straten druk zoals de L246 Brück - Schmidt.
En normaal is de L160 (Kalltal - Rollesbroich) ook vrij druk maar door werkzaamheden aan de brug over de Kall was de weg deze keer autovrij.
Ik heb wel een paar binnenweggetjes gevonden om Simmerath te omzeilen. Ik kijk wel eens op http://www.tim-online.nrw.de/" onclick="window.open(this.href);return false;,
daar staan de topografische kaarten van NRW op, en je kunt daar ook de satellietbeelden van NRW bekijken en ver inzoomen. Deze beelden zijn, i.t.t. Google,
gemaakt in de winter zodat je minder last hebt van bebossing en je beter kunt inschatten of een weggetje geasfalteerd zou kunnen zijn (maar dat zul je
natuurlijk altijd ter plekke moeten controleren).

Wil je echt rustig fietsen in de Eifel over goede wegen dan kun je beter ten zuiden van de lijn Schönecken-Gerolstein gaan fietsen of naar de Ahreifel gaan
(ten zuiden/westen van Ahrweiler). Maar in die gebieden heb je dus veel minder toeristische trekpleisters (misschien dat het daarom o zo rustig is daar?).

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2331
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 13 aug 2011 11:59

@hbassie: Nou, ik fietste daar op die Bundesstraße op een maandagavond rond 19u00. Maar het gaat mij niet eens zo zeer om de drukte. Vervelender vind ik de snelheid van het verkeer op dergelijke wegen, zeker als je zelf aan het klimmen bent. Afdalend heb ik er niet zo'n probleem mee. Vandaar dat ik b.v. de L246 Brück - Schmidt nooit klim, maar dus altijd vanuit Schmidt naar Brück in dalende lijn meepik. Prachtige afdaling overigens!
Maar goed, om een paar dagen in de heuvels te trainen, weet ik ondertussen (meer dan) voldoende rustige routes uit te stippelen in de Eifel, Ardennen en Limburg. En vanuit Noord-Holland wordt er dan eerst een slordige 300km in de auto gereden. Vind ik ook wel (meer dan) genoeg. ;))

hbassi
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 okt 2010 14:05

hbassi 27 aug 2011 09:22

Onlangs heb ik nog een tocht gemaakt in de Rureifel, maar nu oostelijk blijvend van de Rursee (driehoek Nideggen - Schleiden - Mechernich). Echt een mooi gebied. Track heb ik weer op gpsies gezet (met fotos erbij), zie:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=egcnzknqrgmezdfs. De track gaat over vele goed geasfalteerde wirtschaftswegen (wegen die voor verkeer zijn afgesloten behalve voor landbouwverkeer) en zo vermijd ik zoveel mogelijk de Bundesstrasen. Van Kermeter naar Gemünd is het 2,5 km afdalen over de B265, maar dat is niet storend in dalende richting. De RadsportVerein Euskirchen organiseert hier ieder jaar een tocht, daar heb ik een deel van de route over die stille weggetjes gebaseerd.
Laatst gewijzigd door hbassi op 28 aug 2011 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
magoo
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 nov 2006 14:52

Gebruikersavatar magoo 28 aug 2011 20:57

Vandaag (eindelijk) ook voor het eerst kennis gemaakt met de Eifel. Samen met forumlid csteenbe een rondje van 124 met bijna 2200 Hms gereden. Track geleend van een forumlid van buurforum WT:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=xyymyrdjtcoikqpn" onclick="window.open(this.href);return false;

Het was frisjes in de Eifel dus de hele dag mijn windstopper gedragen. Verder hebben we het wel droog gehouden. Mooie, goedlopende wegen daar in de Eifel en over het algemeen mooie lopende beklimmingen. Toch hebben we een drietal steile hellinkjes gehad onderweg, waaronder de Hammermauer als afsluiter. Csteenbe vond de route wat een de drukke kant en heeft me voor een volgende keer een rustiger route beloofd. ;) Ik ben benieuwd, ik kom hier graag nog eens terug!
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2331
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 05 sep 2011 17:50

Frappant... Hierboven in het ‘Standplaats Mützenich’-bericht beschreef ik nog dat er geen foto's te uploaden waren nadat m'n camera gevallen was. Ben ik net terug van een Dolomietenweek (met 6 fietsvrienden), wil zojuist de betreffende foto’s uploaden, en zie tot mijn verbazing dat de Eifel-plaatjes er ook tussen staan! Nou ja, dan hier alsnog maar even wat sfeerbeelden...

Vanuit Kalterherberg de Belgische grens over via de doodstille, 10km-lange sluiproute — verboden voor gemotoriseerd verkeer — naar Sourbrodt...
Afbeelding

Richting Robertville...
Afbeelding

De kortste route vanuit Monschau naar Mützenich over de Schaufenberg (kasseien!) en de steile Bergstraβe....
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Widdauer Mauer afdalen is ook wel eens leuk...
Afbeelding

En vervolgens direct steil omhoog op en over de Grünentalstraβe is natuurlijk nog leuker...
Afbeelding

Afbeelding

Het aardige sluipweggetje tussen Imgenbroich en de Hammer Mauer-top....
Afbeelding

Blijft een frappant gezicht, die gemaskerde woningen. Heb me overigens laten vertellen dat het als isolatie dient tegen de koude westenwind uit de Haute Fagnes...
Afbeelding

In Woffelsbach de fraaie sluiproute omhoog (5km lang, verboden voor auto's en motoren) via de Kirschberg naar Steckenborn...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de lekkerlopende afdaling naar Heimbach volgt de lange en flink glooiende lus rond Nideggen over allerlei rustieke landweggetjes....
Afbeelding

Afbeelding

Lekkerlopend asfalttapijtje (uitgerold over een oude spoorlijn) van Lammersdorf naar Roetgen, bijna 9km vals plat omlaag...
Afbeelding

Afbeelding

Naadloos aansluitend op een groene lus door de Haute Fagnes met daarin de Wesertalsperre en het idyllische stuwmeer...
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door buzz op 05 sep 2011 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27578
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 sep 2011 18:04

Op de Grünentalstraβe heb ik al een aantal keer mensen vreselijk zien afzien! Gelukkig ging ik zelf steeds bergaf :D

Heb je bij die prachtige foto's ook een GPS-linkje? Want als er nog een mooie dag komt in september (wishful thinking) dan wil ik nog wel eens die kant op!

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2331
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 05 sep 2011 23:49

@Havana: Zie de GPS-links onderaan het ‘Standplaats Mützenich’-bericht op de vorige pagina. Als je een van de Brandenberg-routes (140km of 170km) eruit pikt, rijd je weliswaar niet door de Ardennen en niet in Monschau, maar de meeste andere foto's kom je dan vanzelf tegen.

Een deel van de Rursee-route wordt daarbij in tegengestelde richting gereden, hetgeen ongetwijfeld een ander beeld zal opleveren. En de rest van de Brandenberg-routes is compleet nieuw. Althans, voor jou. ;))

In de 140km-route zitten overigens nog meer nieuwe stroken verstopt dan in de 170km-variant, en is bovendien lang en stevig genoeg voor een fraaie herfstrit!

De start is in Roetgen, vlakbij een Konditorei & Supermarkt (met voldoende parkeerplaatsen). De route begint met een lange lus door de Haute Fagnes, waarbij droge (en liefst ook zonnige) omstandigheden wel een vereiste is. De afsluiter is dan het ‘oude spoorweg’-fietspad, dat lekker vals plat omlaag loopt en waar je zonder enige moeite (dik) boven de 40km/u rijdt. (Het is trouwens nog wel even oppassen geblazen bij de 10 kruispunten. Bij bijna alle kruisingen heb je namelijk voorrang, maar — vreemd genoeg — níet bij de 5e. En ook níet bij de 7e, maar aldaar moet je de Bundesstraße oversteken en is het duidelijk aangegeven.)

P.S. Als je de Rursee-route nog eens gaat rijden, is het aan te raden om de ‘2.0’-versie te downloaden.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 13 sep 2011 21:20

2 weken terug meuchelberg van buzz opgereden. Wat een leuke beklimming! Als je voorwiel los komt weet je pas dat het echt stijl is en dan nog eens je achterwiel dat door het mos slipt heerlijk!

Plaats reactie