Standplaats: Eifel (Duitsland)

Alles over toertochten, evenementen en vakanties
derek
Forum-lid

derek 23 aug 2010 19:01

De afgelopen twee jaar heb ik veel in de Belgische Ardennen gefietst. Ik vind dat nog steeds geweldig om te doen, maar overweeg ook om iets nieuws te proberen.

Nou vroeg ik me af of er hier mensen zijn die wel eens in de Duitse Eifel fietsen? Zijn daar bekende hellingen, die je qua populariteit kan vergelijken met bijv. de Redoute/Stockeu?

Ik ben benieuwd naar de reacties!

amclassic-fan
Moderator

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 aug 2010 19:23

Er is daar niets zo bekend als de Redoute of de Stockeu, want ze hebben daar geen LBL (of andere grote koers).

Volgens de zoekfunctie zijn er heel wat mensen in de Eifel geweest: http://forum.fiets.nl/perform_search.as ... 1&order2=1
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rvane
Forum-lid

Gebruikersavatar rvane 23 aug 2010 19:26

Ik was er vorig jaar september, het is er prachtig! *klik*
Bianchi 1885, Centaur compact, Campagnolo Scirocco

simen
Forum-lid

Gebruikersavatar simen 23 aug 2010 23:41

Plan een route door Manderscheid (van de twee burchten) dat is een mooie helling in een prachtige omgeving.

Afbeelding

En dan vanaf hier even een banaantje peuzelen en van het uitzicht genieten
Zij is ook tegen

bottecchia
Forum-lid

Gebruikersavatar bottecchia 24 aug 2010 13:24

Op kuitenbijters.com staat een gps route vanuit St. Vith. Die mannen weten doorgaans hele leuke routes te maken. Ze hebben wel een voorliefde voor het steile geitenpad maar de beschrijving van de route heeft het over mooie lopers:

Ervaar de schoonheid van het Ourdal met de mooiste "lopers" welke u nog lang zullen heugen. Enkele klassiekers zoals : Steigung von Hepscheid , Steigung von Herresbach , Amelscheid , Etterberg Ost, Maspelt Nord , Ourberg en de onverschrokken Thommenberg. Lengte ca. 100 Km met een 1750 hoogtemeters.

Ik ben van plan om deze route, met een kleine uitbreiding, binnenkort te gaan rijden. Dan zal ik wel even verslag doen.

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 24 aug 2010 16:12

Strakblauwe maandag in de Eifel
Afgelopen week had ik al het idee om deze mooie maand op een mooie manier af te sluiten. Het weekend nog tussen de buien door gemountainbiket, maar maandag de 31e beloofde een waardige afsluiter te zijn. Het zou een graadje of 25 worden met flink wat zon erbij. Dus waarom niet een dagje bikkelen in de Eifel? Dat dacht ik ook.

Zondagavond laat alvast ernaartoe gereden. 'k Was van plan om alle mooie stroken van de Nord-Eifel eens aan elkaar te knopen, en dan kom je toch al gauw uit op zo'n 150km en 2500 hoogtemeters. Een beetje op tijd starten is dan wel handig. Via de oostelijke ringweg van Aken is het dorpje Rott eenvoudig te bereiken, en dus een mooie startplaats. Camera uiteraard mee, maar dat maakt het wel wat lastig. Het is immers moeilijk kiezen, als je vrijwel continu tussen de ansichtkaartachtige panorama's door fietst. Bovendien is dat met zo'n eenvoudig pocketcameraatje nauwelijks in beeld te brengen. Maar goed, om toch enig idee te geven...

Het werd in ieder geval een fraaie route. Veel lekkerlopende, wat lange klimmen erin. Onderweg naar Heimbach nog een schöne Geheimtip: de Müllenberg. Uiteraard mochten de venijnige Mauer-broertjes niet ontbreken: de Mauer von Hammer en de Widdauer Mauer. En een heerlijke afsluiter: ruim 20km over een hoogvlakte, waar je tussen de 500 en 600m hoogte peddelt (en de wind gisteren in de rug duwde). Plus dan nog de strakke afzink naar Rott, met een klein knikje omhoog om de klimspieren terug op lengte te brengen.

Het was bij de start nog fris. Daarom eerst even warmtrappen: via Mularshütte omhoog naar de Rönneberg...
Afbeelding

Daarna vanuit Zweifall in 6km ruim 250m hoogteverschil overbruggen naar Raffelsbrand. Eitje. Gevolgd door een paar km op deze hoogvlakte...
Afbeelding

Vervolgens strak afdalen naar het Kalltal...
Afbeelding

Flink bijremmen — en meteen plat in de bocht — om linksaf de afslag naar Simonskall niet te missen. Die hebben ze namelijk in een haarspeldbocht geplugd. Hier van bovenaf naar de afslag in het midden...
Afbeelding

In stilte verder afdalen naar het rustieke Simonskall, en klimmen richting Vossenack...
Afbeelding

Alweer aardig wat hoogtemeters overbrugd. Uitzicht op het dal rond Simonskall, hier in het midden...
Afbeelding

Ondertussen komt Vossenack ook dichterbij...
Afbeelding

Vanaf Vossenack omlaag door een fraai dal, en direct weer omhoog naar Schmidt. De enige keer dat ik een paar andere wielrenners tegenkwam...
Afbeelding

Dan hard afdalen — met fraaie vergezichten — op weg naar Nideggen. Net over het spoor in Brück rechtsaf over het idyllische sluippaadje richting Heimbach...
Afbeelding

Afbeelding

Maar niet rechtstreeks naar Heimbach. In het dorpje Hausen ligt de uitermate stille Müllenberg — mein Geheimtip — te wachten. De bosrijke klim is goed verborgen. De kans je er een andere renner tegenkomt (of inhaalt) is nihil. Hier het uitzicht bovenop...
Afbeelding

Rechtsaf afdalen...
Afbeelding

En vervolgens vanaf deze springschans immer gerade aus nach unten...
Afbeelding

Verder omlaag naar Heimbach, en van daaruit trap je de lange en makkelijke hoogtemeters naar 't Kermeterhaus...
Afbeelding

Over de Kermeter Hochstrasse eerst nog even bijtrappen, en dan kunnen de benen 3km lang uitrusten. Hangend achter het zadel naar de Rursee...
Afbeelding

De ketting moet weer een stukkie naar links tot je bovenop Steckenborn arriveert, waarna de heerlijk slingerende afdaling volgt naar Woffelsbach en Rurberg. Ondertussen wel om je heen blijven kijken...
Afbeelding

Na 95km is er in Rurberg even tijd voor wat lekkers...
Afbeelding

Het uitzicht daarbij is niet verkeerd...
Afbeelding

Afbeelding

Met al die lange beklimmingen, bosrijke rotswanden, stille meertjes, fraaie doorkijkjes is het net of je in Frankrijk ronddoolt...
Afbeelding

Terug aan het werk op de lange klim naar de Kesternich Höhe, met aansluitend de brede afzink naar de zeer fraaie Dedenborn-kloof...
Afbeelding

Even verderop liggen de Mauer-broertjes glimlachend te wachten. Allereerst de Mauer von Hammer...
Afbeelding

Afbeelding

Vanuit Imgenbroich over het splinternieuwe asfalt van de Grünentalstrasse steil omlaag...
Afbeelding

Direct gevolgd door de Widdauer Mauer. Bijna 2km lang, 11% gemiddeld, en een max van 19%...
Afbeelding

Hierna nog een slordige 30km zurück nach Rott, grotendeels parallel aan de Belgische grens. Daarin alleen de nijdige klim naar Kalterherberg en nog 100 makkelijke hoogtemeters naar Eschweide, het 650m hoge dak van de rit. Wat sfeerplaatjes...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rond de Duitse woningen staan regelmatig metershoge heggen geplant. Oogt niet bepaald toegankelijk. Vraag me weleens af hoe zoiets geknipt wordt — met een hoogwerker misschien? Curieus...
Afbeelding

Dit ziet er alweer een stuk vriendelijker uit...
Afbeelding

Na Mützenich, Konzen, Paustenbach en Lammersdorf geen haarspeldbochten meer, maar wel afzakken van 600m naar 400m hoogte. Lekker toetje...
Afbeelding

De laatste km rustig peddelen naar de auto...
Afbeelding

Afbeelding

O ja, en nog 1 knikje omhoog. Kan op het buitenblad...
Afbeelding

Uiteindelijk dik tevreden met dik 165km en 3000 hoogtemeters op de teller...

Afbeelding

Mooie dag, lekker getraind. Aanrader dus, deze route, zeker op een strakblauwe maandag!

Edit 8 juni 2017: In de Rursee-route [L], de Rursee-route [XL] en de Rursee-route [XXL] is het opgebroken traject over de L12 tussen Lammersdorf en Rott inmiddels vervangen door het traject over de Vennbahnradweg en de L238 naar Rott, hetgeen sowieso wat rustiger is.

Nog wat gegevens van een aantal beklimmingen...

• Jägerhaus: 8km, 4%, max 8%
• Simonskalltal-Nord: 4km, 6%, max 12%
• Panoramastrasse: 5km, 6%, max 10%
• Müllenberg: 2km, 8%, max 14%
• Kermeterhaus: 7km, 5%, max 10%
• Grünlandhöhe: 7km, 4%, max 12%
• Kesternichhöhe: 4km, 6%, max 11%
• Hammer-Mauer: 3km, 8%, max 15%
• Widdauer-Mauer: 2km, 11%, max 19%
• Kalterherberg: 1km, 8%, max 10%
• Eschweide: 1km, 6%, max 8%
Laatst gewijzigd door buzz op 08 jun 2017 12:26, 5 keer totaal gewijzigd.

campasuper
Forum-lid

campasuper 28 aug 2010 13:03

Tip: Hotel Maas in Lutzerath.
Een eenvoudig hotel met goede bedden en goed eten.
De eigenaar, Stefan Maas, fietst zelf ook en weet veel mooie hellingen.
Het ligt ca. 15 km van de Mosel, niet zo gek ver van Cochem.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 17 sep 2010 01:06

[quote="[i"]Doorgestuurd vanuit 't Ardennen-loket[/i]... hans darmstrong]@buzz
Rott lijkt me een leuke startplaats. Is het ook voor kortere ritten, 60-100 km, een goede uitvalsbasis? Tips?[/quote]
Het plaatsje Rott stelt zelf niet zoveel voor, Hans. Maar vanaf Aken is het wel snel en eenvoudig te bereiken. Ook voor kortere ritten zou je daar vandaan kunnen vertrekken, zeker als je 1 dag gaat fietsen. Als je er voor 'n weekend heengaat, zou mijn voorkeur naar Rurberg of Woffelsbach uitgaan. Mooie locaties aan de Rursee. Bovendien eindig je dan bij elke rit met een stevige afdaling! (Eventueel kan ik wel 1 of 2 kortere routes voor je uittekenen.)

roeieber
Forum-lid

roeieber 17 sep 2010 04:36

Mooie foto reportage Buzz.
Ik heb ook een route door dat gebied (maar vanuit Eijsden) en herken enkele plaatsen op de foto's. Kom er jammer genoeg te weinig, is een zeer mooi en onbekend fietsgebied.
I Am SpeCiAliZed

montalbano
Forum-lid

montalbano 17 sep 2010 09:45

Prachtige fotoreportage!

hansdarmstrong
Forum-lid

Gebruikersavatar hansdarmstrong 17 sep 2010 10:48

Buzz, 't zal voor volgend voorjaar zijn. Maar als je me aan een route kan helpen, zeer graag! Kan ik er alvast naar uitkijken!

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 17 sep 2010 20:03

[quote="hans darmstrong"]Buzz, 't zal voor volgend voorjaar zijn. Maar als je me aan een route kan helpen, zeer graag! Kan ik er alvast naar uitkijken![/quote]
Is prima, Hans. Wil ik alleen nog even weten hoe lang de route ongeveer zou moeten zijn, en waar je denkt te starten: Rott, of Rurberg, of...? Stuur me anders maar een pm'etje.
[quote="Montalbano"]Prachtige fotoreportage![/quote][quote="Roeieber"]Mooie foto reportage Buzz.
Ik heb ook een route door dat gebied (maar vanuit Eijsden) en herken enkele plaatsen op de foto's. Kom er jammer genoeg te weinig, is een zeer mooi en onbekend fietsgebied.[/quote]
Dank! Het is inderdaad een zeer aantrekkelijk — en nabij gelegen! — fietsgebied. Degene die de Grenslandklassieker weleens gereden heeft, kan er een beetje over meepraten. Gek genoeg worden er nog altijd meer trainingskilometers in Limburg en de Ardennnen weggetrapt.

Overigens hoeft eenieder geen schrik te hebben voor de bovenstaande route van 152km. Zoals beschreven, stuit je — afgezien van 2 muurtjes — grotendeels op lekkere lopers. Bovendien zijn er onderweg genoeg mogelijkheden om een pitsstop in te lassen, b.v. in Heimbach, Rurberg, Dedenborn, Imgenbroich, Rohren, etc.

Overnachten nabij de Rursee zou kunnen bij b.v. pension/café/konditorei Henn... (zie ook foto met appelgebak hierboven), of hotel Paulushof...

Plaats reactie