Alles over vakanties op én met de fiets

Quebrantahuesos, sabado 23 junio 2012

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 27 jun 2012 21:51

Dank voor de reacties.

@Pinarello: Die stond ook al op mijn lijstje en is er na dit bezoek ook absoluut nog niet vanaf. Ik was nog niet eerder in de Pyreneëen geweest maar ben er erg enthousiast over geraakt. Prachtige natuur, rustige wegen, vriendelijke mensen en genoeg diversiteit voor wat betreft het klimwerk.

En jullie hadden natuurlijk nog het verslag van zaterdag tegoed:
Laat je bed in betekent een korte nacht want één van de meest vervelende eigenschappen van een cyclo is dat het altijd veel te vroeg begint. Het hotel had het ontbijt al om 5.30 klaar staan dus de wekker een kwartiertje eerder en aanschuiven maar. Daarna was het tijd om richting Sabinanigo te rijden. De start is bij een industrieterrein waar voldoende parkeergelegenheid is dus een plaatsje zoeken was geen probleem. Rustig de fiets in elkaar steken, nummer en chip monteren en nog even een klein blokje om fietsen.

Afbeelding

Het was absoluut niet koud wat erg prettig is omdat je op een gegeven moment toch in de rij moet aansluiten voor de start. Er doen volgens mij ruim 10.000 fietsers mee en als debutant mag je plaatsnemen in het laatste startvak. Geen punt want ik voel toch nooit de behoefte om me direct in de drukte te storten. Zo'n dag is lang genoeg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om 7.30 was de start en ik schat dat het zo nog 10 of 15 minuten duurt voor je dan uiteindelijk over de streep mag rollen om aan het avontuur te beginnen. De eerste kilometers liepen lekker glooiend naar beneden dus het was heerlijk warm fietsen. Prachtige omgeving en veel publiek in de dorpjes en langs de weg. Zelfs op het stuk snelweg dat we mochten gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eerste klim is de Puerto de Somport. Erg lang maar de eerste kilometers zijn absoluut niet lastig. Pas als je van de grote weg afgaat en in plaats van de tunnel de pas neemt begint het serieus te klimmen. Met het drukke programma van de twee dagen ervoor heb ik ervoor gekozen om niets te forceren want de Marie Blanque en de Portalet kwamen ook nog aan de beurt.

Afbeelding

Zonder problemen kwam ik boven op de eerste col. Althans, zonder fysieke problemen. Want m'n camera was er helaas mee opgehouden. Aanzetten leverde niet meer dan een piepje op dus van het vervolg van de tocht heb ik geen foto's meer kunnen maken. Wel zijn er genoeg plaatjes van de organisatie en op de terugweg naar het vliegveld heb ik nog foto's gemaakt van Alto de Jaca en de Portalet.

De afdaling van de Somport is heerlijk al was het in het eerste stuk nog wel even opletten voor een aantal kamikaze dalers. Zelf daal ik over het algemeen relatief rustig omdat ik het nut niet zie van het nemen van risico's als je er toch niets mee kunt winnen. Er zijn er echter altijd wel een aantal die daar anders over denken. Met gevaar voor eigen leven en dat van anderen al zigzaggend tussen deelnemers door. Je moet er maar plezier in hebben. Voor de duidelijkheid: ik heb geen enkel probleem met mensen die gewoon hard naar beneden gaan. Vind ik zelf ook lekker. Maar rechts inhalen als je er maar net tussen past is gewoon niet zo handig vlak voor een bocht.

Na een serie snelle kilometers was het tijd voor de Marie Blanque. Bidons vullen aan de voet en rijden maar. De 1e helft is prima te doen maar de laatste 4 a 5 kilometers zijn erg lastig. Continu 10 tot 12 a 13 procent zonder ook maar een paar meter rust. Ik had het vooraf al gezien en koos daar direct voor het kleine verzet om de krachten netjes te verdelen. Dat ging prima en hoewel je zoiets natuurlijk gewoon stevig voelt kwam ik er goed boven. Na de ravitaillering naar beneden over het smalle wegdek waar ik nog een koe tegenkwam die op z'n dooie gemak besloot tussen de renners door over te steken. Iets dat ik in die paar dagen wel vaker ben tegengekomen. :-)

Afbeelding

Pas na de afdaling van de Marie Blanque kwam er verkeer op de route. Een baan voor de cyclo en één voor het verkeer. Keurig begeleid door de organisatie die sowieso vakwerk leverde. Overal goede begeleiding en seingevers met vlaggen bij gevaarlijke punten op het parcours. Richting de Portalet is het tijd om nog even goed te eten en te drinken want de klim bestrijkt maarliefst 28 kilometer. Niet continu lastig maar wel gewoon bergop. Dit type klim ligt me uitstekend (lang en niet steil) en ik had m'n rit goed ingedeeld dus ik koos een mooi verzet uit en begon aan een grote inhaaltocht. Wat is dat toch altijd een heerlijke boost voor je moraal.

Afbeelding

Alleen het verkeer was eventjes lastig in de eerste kilometers. De weg is daar relatief smal en door het grote aantal deelnemers is het wegdek overal behoorlijk gevuld met fietsers. Als er dan een bus omhoog wil en er ook nog wat auto's naar beneden komen past dat niet. Even voet aan de grond moeten zetten maar gelukkig kon de bus uiteindelijk beter doorrijden waardoor ik later geen last meer had.

Afbeelding

Ondertussen krijg je een enorme moraalboost van het publiek. Hoe hoger je komt hoe meer mensen er staan en ze moedigen werkelijk iedereen aan. Vlaggen, toeters, applaus, flesjes water en eten. Ze doen er alles aan om je te helpen. Echt geweldig om dat eens mee te maken. De laatste kilometers gaan bovendien door een prachtig gebied en in combinatie met die aanmoedigingen is het gewoon een feest om daar te rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook de afdaling van de Portalet kun je gemakkelijk op hoge snelheid nemen. Mooie brede banen en nauwelijks verkeer. Niets aan de hand tot ze je bij een meer naar beneden laten fietsen voor het slotakkoord. Klein stukje slecht wegdek gevolgd door 2 a 3km vrij steil omhoog. Alsof je in de Ardennen bezig bent. Als je ondertussen nog even opzij kijkt zie je overigens dit.

Afbeelding

Afbeelding

Ook daar weer veel aanmoedigingen en eenmaal boven is het dan een kwestie van naar beneden rijden tot in Sabinanigo. Dus nog even lekker het buitenblad er op en op naar een koud biertje!

Afbeelding

Dik tevreden rolde ik uiteindelijk over de streep. Prachtig parcours, uitstekende organisatie en een geweldige sfeer. Meer kun je als fietser niet wensen. Of toch dat biertje dan? Geen probleem want na afloop zijn de consumpties gratis. Als ik dan toch iets van kritiek moet noemen is het de pastasalade in het maaltijdpakket. Ananas in de pasta?!?

Voor de liefhebber de statistieken van m'n Garmin: Precies 200,3km met 3502 hm tegen 7u44m57s.
Laatst gewijzigd door bottecchia op 30 jun 2012 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 27 jun 2012 22:28

Heerlijk dit soort verslagen, lezen als een fijn (wieler)boek.

Thnx Bottecchia!
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 28 jun 2012 00:52

Klinkt weer als een mooi avontuur!
"Try not. Do or do not......there is no try"

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2611
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 28 jun 2012 08:47

Als ik het zo bekijk heb ik 100 meter achter je gestaan in het startvak, wij stonden ergens in die bocht. Ik ben vrij hard gestart dus zal je ergens voor Jaca wel voorbij gestoken zijn.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 28 jun 2012 09:02

supergrover1 schreef:Heerlijk dit soort verslagen, lezen als een fijn (wieler)boek.

Thnx Bottecchia!
+1 Dank.

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 28 jun 2012 10:21

joseba5 schreef:Als ik het zo bekijk heb ik 100 meter achter je gestaan in het startvak, wij stonden ergens in die bocht. Ik ben vrij hard gestart dus zal je ergens voor Jaca wel voorbij gestoken zijn.
Dat zou dan inderdaad zomaar kunnen want ik ben juist wat rustig gestart. Even kijken hoe de besteding van de vrijdag zou uitpakken maar dat ging uiteindelijk prima. Nu was ik al nooit zo van het rusten voor een cyclo want ik ga juist op pad om te fietsen. Maar nu doe ik daar voortaan helemaal niet meer aan. :)

Overigens, als je wel graag voor een hoge klassering fietst. Het is bij deze rit volgens mij vrij eenvoudig om je vooraan dat achterste startvak te melden en de eerste kilometers bieden ook ruimte zat om jezelf nog wat naar voren te rijden. Ruime wegen en over het algemeen licht aflopend.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2611
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 28 jun 2012 11:55

Voor Jaca zat ik achter de auto van de organisatie :)
Mijn neus zat toen al wel vol met "burning rubber" gezien de vier grote valpartijen die ik op het verse asfalt van de A23 heb zien gebeuren... Had weer een beetje het Milaan-San Remo gevoel, heerlijk......

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 28 jun 2012 12:57

:-)

Ik heb inderdaad het één en ander zien liggen. Best een prestatie op zo'n brede en rechte weg.
Ook nog een valpartij zien gebeuren in de afdaling van Alto de Jaca. Twee gasten die veel te hard de eerste bochten in gingen. De eerste haalden ze nog maar die direct daarna eindigde tegen de muur. Ik weet niet precies wat ze daar dachten te winnen maar dat is in ieder geval niet gelukt.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 28 jun 2012 13:26

Hi Bottechia,
We moeten elkaar toch minimaal een paar keer hebben ingehaald, ik heb nl nagenoeg dezelfde tijd als jij en stond ook ergens achteraan in het startvak.
http://connect.garmin.com/dashboard?cid=19268162" onclick="window.open(this.href);return false;

Geweldige rit inderdaad. Ik was vooraf een beetje bang voor het aantal hoogtemeters, ik heb nergens duidelijk gelezen hoeveel het er nu precies waren. Sommige verslagen die ik had gelezen, vermelden Marmotte achtige aantallen (5000 of nog erger). Die 3500 waren erg goed te doen, met mooie geleidelijke hellingen (op de laatste 4km van de Marie-Blanque na dan...). Heb erg genoten en heb met verbazing ervaren hoe het organisatorisch mogelijk is om 20km autosnelweg helemaal autovrij te maken voor deze tocht. Wat een geweldig stuk wegdek was dat! Ander hoogtepunt vond ik de afdaling na de somport, misschien wel de mooiste en lekkerste afdaling die ik ooit gedaan heb (afdaling van galibier naar Bourg mag er ook wezen).

groeten!

kool486
Forum-lid
Berichten: 929
Lid geworden op: 17 dec 2006 11:44

kool486 28 jun 2012 19:00

mooie rit, als Ingmar verteld wordt ik ook nooit moe!
Funny the way it is

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 28 jun 2012 23:19

Erg mooi!!

Gebruikersavatar
bianco
Forum-lid
Berichten: 586
Lid geworden op: 14 jun 2006 11:29
Contact

Gebruikersavatar bianco 29 jun 2012 17:32

bianchisl3 schreef:Erg mooi!!
+1
Mooi verslag en mooie foto's!

Plaats reactie