Alles over vakanties op én met de fiets

Vakantie Stelvio beklimmen

aristos
Forum-lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 13 apr 2009 12:09

aristos 28 mei 2012 11:53

@robbebopper. Daar heb ik ook gezeten. Prima te doen. Bovenaan de camping zijn er wat oude Italianen met schitterende Pina's met allerlei mooie verhalen over de jonge Marco Pantani.
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 29 mei 2012 13:34

Ik heb in 2010 ook op cima piazzi gestaan ! Prima locatie met geweldig restaurant .

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 29 mei 2012 20:42

Mooi, dat klinkt in ieder geval veelbelovend. Ik heb er zin in! Ik ben van plan wat foto's te maken, dus die zal ik eerdaags wel eens posten.

burningtyre
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 12 sep 2010 14:57
Locatie: Nijmegen

burningtyre 30 mei 2012 22:43

Top!

doompjoe
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 16 feb 2011 13:57
Locatie: Twente

doompjoe 18 jun 2012 21:08

Ik ben weer terug van een paar dagen bergen vorige week: geweldig.

Eerst in Oostenrijk op woensdag de Kaunertaler Gletscherstrasse gefietst. Deze had ik eigenlijk dinsdag al willen doen, maar toen kwam het met bakken uit de lucht: in het dal als regen en boven de ca 2000 meter als sneeuw. Woensdags was het beter, dus na het ontbijt de fiets uit de auto gehaald en de 39 km naar de gletscher op 2750m hoogte gefietst. Een prachtige weg en zeer rustig. Ik ben slechts één andere fietser tegengekomen, enkele toeristen met de auto, wat motorrijders en een testteam met zwaar gecamoufleerde Mercedessen. De klim kan ik echt aanbevelen, het is een moiie ´opwarmer´ en je komt er langs wanneer je door Oostenrijk naar de Reschenpas rijdt

Na de rit de fiets weer ingepakt en naar Bormio gereden. Voor de zekerheid niet via de Reschenpas en Stelvio, omdat deze laatste 's ochtends nog als gesloten stond gemeld (wegens sneeuwval). De route via Zwitserland- Livigno was echter ook prachtig, maar wel lang. Gelukkig kon ik na het inchecken nog een stukje fietsen, naar Bormio 2000 en terug.

De tweede fietsdag heb ik me aangesloten bij de groep van het hotel. Met twee meefietsende gidsen een volgauto voor foto's, lunchpakket en kleding hebben we de route Bormio - Umbrailpas - Santa Maria al Mustair - Prato - Stelvio - Bormio gefietst, een ronde van 102 km. In de dalen was het inmiddels terrassenweer, maar bovenop waren handschoenen en een jack zeer welkom. Wat een berg, die Stelvio. Ben je al een tijdje bezig klimmen, dan doemt de eerste van de 48 haarspeldbochten op! Maar geweldig, ik heb ook verschrikkelijk genoten van de omgeving.

De volgende dat stond voor de begeleide groep een korte ronde op het programma, dus ben ik alleen gegaan. Eerst vanuit Bormio naar Mazzo, om daar de Mortirolo aan te vangen. Nou, die is best steil!! Maar wel te doen, als je er mentaal op voorbereid bent. Ik ben alleen een half minuutje gestopt voor een foto bij het Marco Pantanimonument. Aan de andere kant naar beneden, naar Ponte di Legno, om de Gavia te doen. Ook hier weer prachtige natuurschoon, vergezichten en wilde dieren (bergmarmotten, steenbokken). Na de snelle afdaling terug naar Bormio heb ik even gesnackt in het hotel en de bidons bijgevuld. Toen ben ik nog richting Livigno tot bovenop de Passo di Foscagno gefietst, en terug. Dagtotaal± 172 km.

Ook de zaterdag zou de groep weer een relatief korte rit maken, dus weer alleen op pad. Eerst ruim 40 km naar Tirano om daar de lange klim naar de Berninapas aan te vangen. Van daaruit een kilometer of drie terug en de Forcola di Livigno naar boven. Na de afdaling naar het dorp Livigno was het tegen 14.00 uur, dus nog tijd genoeg om niet direct terug naar Bormio te gaan. Dus langs dhet stuwmeer naar de Zwitserse grens en met de bike-bus door de tunnel. In Zwitserland over de Ofenpas naar Santa Maria de Mustar gereden om nu de Umbrail naar boven te gaan: een mooie klim. Aangezien ik eerder boven was dan verwacht (ik wist niet presies hoelang deze was), heb ik vanaf de Umbrail ook nog het stuk tot boven op de Stelvio meegepakt. Na de afdaling heb ik mezelf getracteerd op een heerlijk ijsje, dat ik mij al drie uur eerder had beloofd als beloning voor de 174 kilometers.

Na mij eerste bergervaring vorig jaar op de Mont Ventoux, smaakt dit naar meer. Ik heb geweldig genoten van het fietsen in de bergen. In de 4 dagen dat ik heb gefietst, heb ik 555 km en zo'n 14.000 hoogtemeters gemaakt. Best aardig, volgens mij. Ik zat eveneens in hotel Funivia, en ik sluit me aan bij hetgeen enkele posts hiervoor is gezegd: prima hotel, zeer gastvrij, heerlijke verzorging en goede fietsfaciliteiten.

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 31 aug 2012 16:53

Snik snik, eerste sneeuw alweer op de Stelvio. In combinatie met het weer vandaag in NL gaat dat zomergevoel wel heeeel snel weg!
Hoop toch nog op een mooie dag volgende week om snel ff naar de Vogezen te gaan voor 1 rit...

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 31 aug 2012 17:40

@Doompjoe: Je heb je best gedaan!

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 13 sep 2012 12:44

Vrienden van mij hebben ook het plan opgevat om tijdens de vakantie de Stelvio te gaan beklimmen volgend jaar. Het lijkt mij ook wel een leuke uitdaging, alleen heb ik mijn twijfels over de periode. Ze gaan begin/half mei en ik lees op veel sites dat de stelvio vaak pas eind mei geopend wordt. Is het denken jullie kansloos om begin mei de Stelvio te gaan beklimmen?
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 sep 2012 14:01

De kans dat het 'm niet gaat worden is zeer groot. Maar als 't eind april erg warm is kan er misschien genoeg sneeuw smelten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
henschoten
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:07

Gebruikersavatar henschoten 13 sep 2012 15:42

Was daar deze zomer ook. Erg mooi. Lange klim, zeer de moeite waard. En dan afdalen via Zwitserland -klein stukje ongeasfalteerd- prachtig.

Afbeelding

BergjeOp
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 dec 2012 11:57
Locatie: Bergambacht

BergjeOp 07 jan 2013 08:47

@Henschoten: ik heb afgelopen jaar hetzelfde rondje gedaan met mijn broer. Dat stukje ongeasfalteert vond ik alleen best irritant. Je kunt daar volgens mij niet harder dan 30 naar beneden, en continu remmen. Op het geasfalteerde moet je oppassen voor de motorrijders die de bochten proberen af te snijden. Sommigen vinden de Stelvio ook druk qua motorrijders, maar als je om half 9 in de ochtend start heb je daar echt geen last van. Ook is het dan zo dat je weinig last hebt van andere fietsers die heel traag omhoog rijden. Boven op de top kwamen we alleen een stelletje chagrijnige Italianen tegen waarmee we in het begin van de klim waren meegereden. Die vonden het niet zo leuk om door een paar Lage-Landers eraf gereden te worden :P Ik ben alleen echt niet zo'n held met afdalen. 60 vind ik meestal al hard zat.

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 09 jan 2013 15:02

Van 't zomer ook voor 't eerst de Stelvio beklommen. Gestart vanuit Prato Allo Stelvio. Bijzondere ervaring. Zeker ook omdat ik bij het beginnen van de echte klim in de eerste bocht die ik tegenkwam bijna over de benen van een dode motorrijder heen reed (zag een motor liggen, pas later het lichaam met een wit laken erover en een plas bloed er omheen). Met de afdaling toch wat voorzichtiger gedaan dan ik normaal doe. Fantastische mooie klim overigens.

Plaats reactie