Alles over vakanties op én met de fiets

Ronde van Vlaanderen ’07

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 27 nov 2006 23:03

Ik fiets nu ongeveer een jaar en nadat ik vorig jaar de 100km van de AGR heb gereden was ik op zoek naar een uitbreiding van mijn programma. Dat gaat de 140km editie van Vlaanderens mooiste worden. Lijkt me een prachtige uitdaging die ik wil combineren met de AGR van 150km.
Hoe schatten jullie Vlaanderen in ten opzichte van de AGR op basis van de 150(AGR) en de 140(RVV)? Ik heb nog nooit in Vlaanderen gereden en heb dus geen idee hoe ik het parcours moet inschatten. Door de aanwezigheid van de kasseien schat ik Vlaanderen persoonlijk zwaarder in. Voor die kasseien ben ik nog wel wat huiverig. Is het aan te raden om daar een (paar) keer te gaan rijden om daar aan te wennen of moet het met voldoende trainingskilometers wel goed komen?
Tenslotte ben ik wel benieuwd hoe jullie het doen met vervoer. Ik ben van plan om de avond voor de koers een hotel te boeken. Maar waar je met de AGR start en finished op dezelfde plek is dat hier niet het geval. Op de site van de organisatie zie ik alleen maar iets staan over een pendelbus voor de volledige afstand. Moet je bij de 140km maar zien hoe je terug komt?
Nou ja, dat zijn wel genoeg vragen voor een eerste post. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 27 nov 2006 23:21

Ah bedankt!. Nu zie ik het ook. Da's dan alvast opgelost.

chrisw
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 sep 2005 11:38

chrisw 29 nov 2006 10:15

Persoonlijk vind ik de 140 km van RVV iets minder zwaar dan de 150 km van de AGR. Dit komt omdat er in Limburg eigenlijk nooit een echt rustpunt in zit en in de ronde van vlaanderen wel. Hier zitten een paar wat vlakkere stukken tussen. Kasseien ben ik zelf niet bepaald een held in, maar dat is persoonlijk.
Grootste verschil tussen Limburg en Vlaanderen vind ik persoonlijk dat Vlaanderen eigenlijk alleen maar korte, maar wel vaak steile hellinkjes heeft (zie www.rvv.be) en Limburg naast een paar steile ook wat langere klimmen heeft (zoals Camerig en Schweiberg).
Voor mij is RVV ook meer voor de lol, want het hele gebied ademt wielrennen! (incl. flink veel supporters op bv. de Muur)

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 29 nov 2006 14:14

Met kasseien heb ik nog nauwelijks ervaring maar die keer dat ik er op heb gereden vond ik het niet echt prettig. Maar ja, dat geld denk ik voor bijna iedereen.
Misschien dat ik in de komende maanden ga proberen om een paar keer die kant op te gaan. Ik vind het wel prettig als ik een beetje weet wat me te wachten staat. Met name voor wat betreft de klimmetjes. Als het na een bocht bijvoorbeeld ineens met 20% omhoog gaat vind ik het wel lekker om te weten want dan kan ik zorgen dat ik wat lichter schakel. Nu kun je op internet al wel het nodige uitvinden maar als je het hebt gezien en ervaren werkt dat toch het beste. Ik rij dan wel puur voor mijn eigen plezier maar ik ben wel zo dat ik nergens van de fiets af wil.
Voor wat betreft klimmen heb ik een voorkeur voor lang en wat minder steil i.p.v. kort en steil. Dus liever de Camerig dan de Eyserbosweg. Aan de andere kant ben ik op heuvels als de Keutenberg, Eyserbosweg en La redoute ook bovengekomen. Wel heb ik op de hele steile stukken mijn triple nog nodig. Vanwege het grotere aantal steile stukken die dan ook nog eens over kasseien gaan schat ik RVV dus wat zwaarder in.
Maar goed, het zal uiteindelijk wel goed komen. Ik ben ook erg benieuwd naar de sfeer rond deze koers. Dat moet prachtig zijn. Naast wat schrik voor een paar heuvels ga ik dan ook zeker proberen om van de koers te genieten.

delocal
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 dec 2006 11:19

delocal 01 dec 2006 11:58

DE RONDE IS MET NIKS TE VERGELIJKEN , het hangt van zoveel af , de wind in west vlaanderen , de kasseien in de vlaamse ardennen nat of niet , veel volk die je hindert op de hellingen of niet , veel pech of niet , belangrijk !!!dosseren want het begint pas op de paddestraat .........en het stopt niet meer tot aan de meet
enkele tips : vertrek zo vroeg mogelijk in brugge , dan ben je vroeg in de bergzone , minder last van de mensen van de 140 km
de eerste 100km goed eten in de berg en kassei zone weinig tijd en niet ideaal voor de maag
EN geniet van alles want vlaanderen is wielrennen in alles

delocal
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 dec 2006 11:19

delocal 01 dec 2006 12:10

er zijn mooie ritten in de weken voor de ronde op grote gedeeltes van de rvv traject
nog een tip je kan alle hellingen van buiten kennen de meeste rijden zich kapot op A° de eerste 100 km te veel op kop te rijden ( wind en west vlaanderen )
B° de stukken tussen de hellingen staan niet aangeduid als helling of kasseistrook maar o zo gevaarlijk
er is ook goed nieuws alle hellingen staan aangeduid met een spandoek boven de weg ...........

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 03 dec 2006 10:03

Quoten: Origineel geplaatst door chrisw op 29 November 2006


Persoonlijk vind ik de 140 km van RVV iets minder zwaar dan de 150 km van de AGR. Dit komt omdat er in Limburg eigenlijk nooit een echt rustpunt in zit en in de ronde van vlaanderen wel. Hier zitten een paar wat vlakkere stukken tussen. Kasseien ben ik zelf niet bepaald een held in, maar dat is persoonlijk.
Grootste verschil tussen Limburg en Vlaanderen vind ik persoonlijk dat Vlaanderen eigenlijk alleen maar korte, maar wel vaak steile hellinkjes heeft (zie www.rvv.be) en Limburg naast een paar steile ook wat langere klimmen heeft (zoals Camerig en Schweiberg).
Voor mij is RVV ook meer voor de lol, want het hele gebied ademt wielrennen! (incl. flink veel supporters op bv. de Muur)



Als je op de hellingen wandeld of gewoon zo rustig mogelijk wil oprijden is de rvv zeker niet zwaarder dan de agr.maar je kan alles zo zwaar maken als je zelf wil.Ik zou zeggen probeer op elke helling van de rvv eens gas te geven en beoordeel dan welke zwaarder is .

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 06 dec 2006 12:49

't is natuurlijk heel wat moeilijker een kasseihelling ( rvv) rustig op te rijden dan een asfalthelling (AGR)( ook al is die heel steil).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

marca
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 apr 2006 13:28

marca 06 dec 2006 14:40

Vorig jaar ook de 140 gereden, op de mountainbike met sliks. Dat is me prima bevallen, toch nog iets comfortabeler op de keienstroken door de voorvork. Je hebt ook veel minder kans op lekke banden. Met groepje van 5 fietsmaatjes de tocht gereden en niemand lek terwijl het wel leek of er bij elke keienstrook er om de 10 meter iemand lek stond met racefiets.
Het grootste probleem om boven te komen is trouwens de drukte. Heel veel mensen moeten van de fiets af en wandelen kriskras door elkaar naar boven. Ook hier heb je met ATB voordeel omdat je kleiner kunt schakelen en ook bij lage snelheid nog kunt blijven trappen.
2007 voor mij dus weer de RVV op de mountainbike.

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 06 dec 2006 15:50

Quoten: Origineel geplaatst door de local op 01 December 2006

B° de stukken tussen de hellingen staan niet aangeduid als helling of kasseistrook maar o zo gevaarlijk

Inderdaad, hier verkijken zich jaarlijks weer een aantal mensen aardig op.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Plaats reactie