hallo,
Rick (17j) en ik (19j) (Menze Jan)
zijn vanplan ter sponser actie van Nederland naar Roemenie te gaan fietsen volgende zomer.
de sponser actie is voor de zigeuner en weeskinderen in roemenië
voor de stichting Carefoundation
we moetten nog alles gaan voor bereiden, maar je kan maar niet vroeg genoeg beginnen.
het fietsen in Roemenië is vele malen anders dan in Nederland, toen ik in Roemenie ben geweest heb ik geen enkel fietspad gezien.
Heeft iemand misshcien ervaring met fietsen in roemenie?
verder zijn wij nog aan het uitzoekken wat voorn soort fieten slim zijn om te gebruiken:
dus heeft iemand een idee wat voorn soort fietsen wij kunnen gebruiken?
op de fietsen moetten alle bagage's kwijt, en de onverharde wegen in roemenie moetten begaan baar zijn. ook moet klimmen mogelijk zijn.
heeft iemand een idee voor goedde sponsers?
overige tips of informatie?
alles qua informatie/adviezen zijn welkom, want veel mensen weten meer dan 2 mensen
[img=http://www.carefoundation.nl/_borders/W ... 20logo.gif]
Nederland - Roemenie 1900km
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik zou zonder twijfel voor mtb's kiezen, de wegen in Roemenië zijn veel al in een staat die we hier 60 jaar al niet meer hebben gezien. Dan heeft een fiets zo ie zo al een zware belasting, maar daar komen ook nog vele kilo's doodgewicht van de bagage bij. Probleem met bagage is dat 't niet "uit 't zadel kan komen" als je door een gat heen rijdt waardoor de fiets iedereen keer hoop op lawaai krijgt. Slicks erop voor west-europa, dat bespaard je gewoon enorm veel tijd en rijdt een stuk beter. Op 't moment dat je Oostenrijk uit gaat en in Hongarije slechtere wegen gaat tegen komen kan je met een semi-slick als Racing Ralph of Twister prima verder.
Maar als je nu nog niets hebt dan kost 't je wel 1e een enorme berg met geld aan materiaal. Want met 2 halfords fietsen, fietstassen van Oma en 't koepeltentje van 5 tientjes, zou ik me er niet aanwagen. Je moet solide spul hebben, wat niet kapot gaat maar ook niet te zwaar is (dan laatste gaat vooral op voor 't camping spul).
Maar als je nu nog niets hebt dan kost 't je wel 1e een enorme berg met geld aan materiaal. Want met 2 halfords fietsen, fietstassen van Oma en 't koepeltentje van 5 tientjes, zou ik me er niet aanwagen. Je moet solide spul hebben, wat niet kapot gaat maar ook niet te zwaar is (dan laatste gaat vooral op voor 't camping spul).
bedankt voor de tips
idd halforts fietsen is in geen moment bij me opgekomen.
het nadeel van MTB vind ik:
zithouding (ik heb namelijk ook niet een hele sterke rug)
- maar wie weet kan ik het stuur ombouwen
en
Bagage, omdat je aan de achterkant natuurlijk ook niet egt een goeie bagage drager heb...
is er niet ist van een soort tussenmodel?
grtn Menze Jan
idd halforts fietsen is in geen moment bij me opgekomen.
het nadeel van MTB vind ik:
zithouding (ik heb namelijk ook niet een hele sterke rug)
- maar wie weet kan ik het stuur ombouwen
en
Bagage, omdat je aan de achterkant natuurlijk ook niet egt een goeie bagage drager heb...
is er niet ist van een soort tussenmodel?
grtn Menze Jan
nederland - roemenie
Je hebt trekking fietsen , zoals Gazelle Kathmandu , alleen zit je dan al gauw over de 1000 euro .
Maar zoek eens op trekkingfietsen.
Maar zoek eens op trekkingfietsen.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
stevig mtb of toer-frame, handmatig te verstellen stuurpen (heb je tegenwoordig vaak bij die vlindersturen), V-brakes, 28 inch wielen ivm reservebanden, 32c banden volstaan, met slickachtig loopvlak bovenop, en ribbels aan de zijkant, 3*7 versnellingen, stevige ketting, liefst ook missing link voor de ketting, spd pedalen met aan één kant gewoon pedaalvlak, gelzadel of verende zadelpen.
Tweedehands vind je vele mooie trekkingfietsen.
Een dragertje valt ALTIJD te monteren, op een trekkingframe ook voordragertjes.
Je moet toekomen met 2 grote ortliebs. Wees inventief met de bagage, dus liever wassen dan teveel kleren mee. Een stuurtas is ook handig, maar GEEN rugzak, zorgt alleen maar voor teveel druk op het zitvlak.
verdere tips: fietshandschoenen, zeker een fietsbroek, alles aan je fiets met quickrelease.
hoefijzerslot met lange kabel...
sterkte!
ps: sponsors: petzl voor je lampjes, ortlieb voor je fietstassen, bandensponsor, tentensponsor, ...
Tweedehands vind je vele mooie trekkingfietsen.
Een dragertje valt ALTIJD te monteren, op een trekkingframe ook voordragertjes.
Je moet toekomen met 2 grote ortliebs. Wees inventief met de bagage, dus liever wassen dan teveel kleren mee. Een stuurtas is ook handig, maar GEEN rugzak, zorgt alleen maar voor teveel druk op het zitvlak.
verdere tips: fietshandschoenen, zeker een fietsbroek, alles aan je fiets met quickrelease.
hoefijzerslot met lange kabel...
sterkte!
ps: sponsors: petzl voor je lampjes, ortlieb voor je fietstassen, bandensponsor, tentensponsor, ...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
- monsieurpinot
- Moderator
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
een goede vriend van mij is meerdere malen van nederland met een groep als sponsortocht naar naar oost europa gefietst, ook naar roemenie dacht ik. Voor de stichting hulp oost europa. Zal eens informeren. hun fietsen werden in ieder geval door de lokale fietsen maker gesponsort, alsmede tassen etc (tip!). Zij hadden dacht ik wel een auto meerijden ook, wel handig mochten (ongetrainde) mensen echt uitvallen (waar met 2 mensen natuurlijk minder kans op is). Ze hebben een website, maar die weet ik even niet (zoek ik nog even na)
edit: de website is http://www.goed-op-weg.nl/
edit: de website is http://www.goed-op-weg.nl/
[img=http://www.koga.com/upload/collections/1356929.jpg]
Dat zijn fietsen waar je wat aan hebt. Maar mss nog veel belangrijker: zorg dat je zelf reparaties kunt uitvoeren. Kijk waar je nog een keer de banden kunt verwisselen mocht dat nodig zijn etc. etc.
Dat zijn fietsen waar je wat aan hebt. Maar mss nog veel belangrijker: zorg dat je zelf reparaties kunt uitvoeren. Kijk waar je nog een keer de banden kunt verwisselen mocht dat nodig zijn etc. etc.