Alles over vakanties op én met de fiets

L-B-L 2009

peddelaarjacob
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 jul 2007 00:48

peddelaarjacob 19 feb 2009 22:45

Dit bericht las ik vandaag staat op de site van Le Champion. Treurig!

INSCHRIJVING LUIK-BASTENAKEN-LUIK UITGESTELD
Datum: 16-2-2009

De inschrijving voor Luik-Bastenaken-Luik is tot nader order uitgesteld aangezien wij nog geen zekerheid hebben over de doorgang van de deelnemers over een essentieel gedeelte van het parcours.

De doorslaggevende reden voor het uitblijven van de toestemming van een aantal gemeentes is het ongedisciplineerde verkeersgedrag van een substantieel aantal deelnemers (naast elkaar i.p.v. achter elkaar fietsen, ongedisciplineerd gedrag op kruisingen en bij oversteken, roekeloos afdalen, afsteken op rotondes etc.), dat leidt tot onveilige verkeerssituaties en overlast voor de overige weggebruikers. Onze zorg hierover hebben wij al eerder kenbaar gemaakt in de laatste LBL nieuwsbrief van 2008.

Daarnaast wordt het huidige aantal deelnemers op delen van het parcours als een te grote bottleneck ervaren.

Tenslotte dienen we ook nog rekening te houden met een wereldbekerkoers voor junioren die twee maal het parcours kruist van LBL.

Op basis van het bovenstaande is een hernieuwde aanvraag ingediend waarbij de deelnemerslimiet is teruggebracht van 5.000 naar 3.500.

Zodra er een formeel akkoord is van de betreffende autoriteiten zullen wij de inschrijving openstellen voor de deelnemers. We zullen dit dan kenbaar maken via deze site.

Het organiseren van LBL wordt een steeds lastiger opgaaf. Indien echter bij de deelnemers het besef doordringt dat zij zelf in grote mate verantwoordelijkheid zijn voor een ordentelijk verloop van LBL, blijft het hopelijk mogelijk om deze en vergelijkbare evenementen in de toekomst te organiseren.
http://www.band-whatsup.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 20 feb 2009 10:23

Dit soort berichtgeving lees je de laatste tijd steeds vaker wanneer het gaat over toertochten in België. Vorig jaar had deze LBL versie er ook al last van en bijv. ook Boogies Extreme moest op het laatste moment een parcourswijziging doorvoeren.

Toch wel een duidelijk signaal naar de deelnemers om zich eens wat verantwoordelijker te gedragen. Anders kun je er van uit gaan dat er vaker tochten in de problemen gaan komen met vergunningen.

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 20 feb 2009 12:21

Het wordt tijd dat wij fietsers de hand in eigen boezem steken en verantwoording nemen ipv steeds roepen dat wij het niet zijn. Ik vraag me dan af wie het wel zijn.

Overigens was het in de 80-er jaren zo bij T-B-Tdat veel fietsers (lees Nederlanders) eruit werden gepikt door de politie bij overtredingen en het voorwiel of gehele fiets in beslag werd genomen. Dat kon dan tegen betaling van een boete weer opgehaald worden ergens op een politieburo niet vlakbij.

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 20 feb 2009 14:15

Het wordt tijd dat wij fietsers de hand in eigen boezem steken en verantwoording nemen ipv steeds roepen dat wij het niet zijn.
De mensen die roepen dat ze het niet zijn, zijn de grootste boeven.
Ik weet zeker dat ik mezelf er ook wel eens schuldig aan maak (roekeloos rijden en denken dat je de weg owned), maar ik probeer hier steeds meer op te letten.
Hopelijk gaan meer mensen dat doen zodat we met z'n alleen weer in een goed daglicht komen te staan.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5761
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 20 feb 2009 20:23

Ik ben het eens met Moustache.
Ik heb vorig jaar voor het eerst meegedaan aan twee toertochten en toen viel mij het op dat er niet veel aan verkeersregels werd gedacht.
Dus heb ik als kuddedier hier ook aan mee gedaan.
Achteraf toch wel mijn bedenkingen gehad over wat ik gedaan had.
Als ik in de toekomst wil genieten van meer tochten zal ik en de anderen toch de regels moeten respecteren.
Ik hoop dat de anderen dit ook gaan inzien.

marreko
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jun 2007 22:55

marreko 21 feb 2009 00:11

Kan er niets over vinden op de site van TBT, dus zal wel los lopen

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 21 feb 2009 09:22

[quote="marreko"]Kan er niets over vinden op de site van TBT, dus zal wel los lopen[/quote]

Dat verbaast mij niets:D

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 21 feb 2009 10:31

+1 Ik denk dat je beter op LBL kunt kijken, of hier http://www.lbl-lechampion.nl/lbl.asp?pg=

kool486
Forum-lid
Berichten: 929
Lid geworden op: 17 dec 2006 11:44

kool486 22 feb 2009 20:29

ons ploegje is soms ook schuldig aan roekeloos gedrag, pas later besef je dat dingen ook anders hadden kunnen aflopen.
in LBL zitten een paar redelijk steile afdalingen, waar niemand in de remmen knijpt, wij dus ook niet.
de politie die een voorwiel in belag neemt is een goede afdoende actie, kan ik me nu wel in vinden. als ze mijn wiel in beslag nemen niet denk ik!!!

de vandalen uitsluiten is ook een optie, iedereen heeft een nummerdeelnemersbordje (scrabble!) op zijn fiets en is te registreren.
Funny the way it is

senior
Forum-lid
Berichten: 2220
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 22 feb 2009 22:38

[quote="kool486"]ons ploegje is soms ook schuldig aan roekeloos gedrag, pas later besef je dat dingen ook anders hadden kunnen aflopen.
in LBL zitten een paar redelijk steile afdalingen, waar niemand in de remmen knijpt, wij dus ook niet.
de politie die een voorwiel in belag neemt is een goede afdoende actie, kan ik me nu wel in vinden. als ze mijn wiel in beslag nemen niet denk ik!!!

de vandalen uitsluiten is ook een optie, iedereen heeft een nummerdeelnemersbordje (scrabble!) op zijn fiets en is te registreren.[/quote]

Zeker, de vandalen uitsluiten is een optie. Je staat er echter versteld van hoeveel mensen aangeven dat :
1. de weg van iedereen is.
2. Ze "toevallig" in de buurt zijn en
3. ze "toevallig" bijna dezelfde route rijden.
Oftewel: als de organisatie besluit het aantal deelnemers te limiteren gaan we toch gewoon op dezelfde dag naar de Ardennen om voor onszelf LBL te rijden (eigenlijk is het toch al véél te duur)
Overigens; als de afdaling bijna 24% is én ook nog een haakse bocht maakt bij het kerkhof rem ík in ieder geval wel (doe ik eigenlijk bij de meeste afdalingen zogauw het echt harder gaat dan 50 á 60 km/uur, zeker als het wegdek niet echt goed is en ik de bochten niet kan overzien). Ik fiets namelijk in de eerste plaats voor mijn plezier en ik wil graag onbeschadigd thuiskomen.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1800
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 23 feb 2009 12:38

Ja, het verkrijgen van vergunningen om door een gemeente te mogen fietsen tijdens een grote toertocht wordt helaas steeds moeilijker.
Het was vorig jaar daarom dat de Rosier en de La Vecquee helaas niet in de route werden opgenomen.
Vorig jaar heb ik zelf ook de 170 km meegefietst, en heb zelf gezien hoe andere het voor de mensen die zich wel aan bepaalde regels houden het verpesten.
Enkele voorbeelden die ik zelf heb waargenomen: Het weggooien van flesjes gewoon op de grond in een dorp, het aan de verkeerde kant nemen van een rotonde, gewoon door rood fietsen bij een stoplicht, anders verloren ze de aansluiting bij hun groepje, blijkbaar nooit gedacht dat dat groepje ook gewoon eventjes kon wachten.
Ook bij het binnenkomen van Luik, dat toch sowieso gevaarlijk is, passeren ze gewoon links en rechts auto's, die ook nog eens uit alle richtingen komen.
En er zullen nog genoeg meer ergenissen zijn waaraan medefietsers die wel de regels respecteren zich storen.
De goeden moeten het altijd besnieten met de kwaden.
Sommige fietsers die goed geoefend zijn denken volgens mij dat ze echt een klassieker fietsen, natuurlijk leent de route zich hiervoor en is de naam van de tocht groots, maar ze moeten gewoon goed beseffen dat het nog altijd een toertocht is.
Ze brengen zichzelf en ook medefietsers onbewust in gevaarlijke situaties.
Moet je zelf eens voorstellen dat je daar woont en deze situatie meemaakt, vindt jezelf ook niet fijn, begrijp dan ook goed dat er protesten komen.
En Le Champion doet er toch al zoveel voor om de meute goed te begeleiden,
rotzooi opruimen, het waarschuwen dat men zich aan de lokale regels moet houden.
Ook bij de rustpost voor de Redoute, heb ik een man met fluitje zich daadwerkelijk suf zien fluiten om maar de weg vrij te kunnen houden voor de lokale mensen zodat ze met hun auto's erdoor konden. Ga dat zelf maar eens een hele dag doen, pluimpje voor de fluitman.

Dus laten we met met z'n allen gewoon eens gaan proberen om dit jaar ons wel aan de regels te houden (mocht het doorgang vinden), zodat Le Champion trots op ons kan zijn, en dat de autoriteiten volgend jaar geen twijfels hebben.
Als we dit samen niet kunnen doen, vrees ik dat deze mooie tocht in de toekomst geen doorgang meer kan hebben, en dat zou wel heel erg jammer zijn.
En mensen uiteindelijk zijn wij zelf dan schuldig hieraan.

Een toerfietser
Bikers are not alone

Plaats reactie