Alles over vakanties op én met de fiets

Rad am Ring Nurburgring Nordschleife

stefan
Forum-lid
Berichten: 972
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 07 feb 2010 19:06

Zijn er mensen die toevallig dit jaar meedoen aan Rad am Ring?
Dit is op 21 en 22 augustus. Een tocht/wedstrijd op het befaamde en gevaarlijkste circuit ter wereld. Dit cicuit is zo'n 25 lang en is ook één van de oudste auto circuits.
Vorig jaar ben ik voor het eerst geweest samen met een vriend die daar werkt als instructeur. Na enkele rondjes als passagier in een Porsche 911 GT3 was ik helemaal verkocht. Ik zag toen later dat er ook een jaarlijkse tocht op het circuit is. Waarbij je kon kiezen uit een 24uurs race, 140, 70 of 25km. Er is ook tijdregistratie en een (leeftijds) klassement.

Ik heb me ingeschreven voor de 140km. De 24 uurs wedstrijd is me toch net wat te lang. :) Deze 140km is op zaterdag. De dag erna op zondag mag je vrij rondrijden van 8 tot 14 uur.

Zie: www.radamring.de of het september/oktober 2009 nummer van het duitse blad Tour.
En Youtube waar je veel spectaculaire filmpjes over het circuit kunt vinden.

Afbeelding
Afbeelding

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 07 feb 2010 19:40

Topic bij de buren: klik :)

kweekel
Forum-lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26 okt 2006 21:38
Locatie: Annen (drenthe)

kweekel 07 feb 2010 21:13

Ik heb vorig jaar de 70 km gereden. In een woord fantastisch! Het waren eigenlijk 3 rondjes van ongeveer 24 km. Eerst over het heuse GrandPrix circuit en dan de Nordschleife naar beneden.
Het is een echt autocircuit, dus de weg is waanzinnig breed. Dat geldt ook voor de Nordschleife. In de afdaling kun je daardoor een perfecte ideale lijn rijden, zonder ook maar een remmoment. Mede ook door de luwte van de andere rijders kwam in ik in de eerste ronde tijdens de afdaling tot mijn eigen niet geringe verbazing tot een snelheid van 92 km/uur. Het asfalt is zo breed dat je hier helemaal niet van bewust bent. Ik keek toevallig even op de teller!
Nadat ik op die manier bijna mijn hele startgroep had ingehaald kreeg ik helemaal beneden helaas een lekke band. Kwam iedereen weer voorbij. Die klim naar boven is trouwens bepaald geen sinecure! Best wel steil (langere stukken van 10%).
Jan

stefan
Forum-lid
Berichten: 972
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 08 feb 2010 19:16

Dat topic op wielertoerist.nl had ik nog niet gezien. Het is wel van 2009. Maar goed het is ook pas in augustus dus ik ben er wel erg vroeg bij.

Er zitten erg steile stukken tussen dat klopt. Ik geloof zelfs pieken van 18 tot 20%. Je bent niet de enige die tegen de 100km/h heeft gereden als ik het zo lees op internet. Dus ik ben erg benieuwd. Ik zorg er wel voor dat ik vooraan sta bij de start. Of in elk geval bij de eerst zit na Aremberg. Ik zit niet graag achter 200 kamikazepiloten met zo'n snelheid.

Waarschijnlijk kan ik deze zomer al eens oefenen. Volgens die vriend van mij kun je makkelijk ergens tussen de vangrail door en na sluitingstijd een rondje maken op het circuit. Hier wordt niet moeilijk over gedaan. Er zijn ook veel mensen die s'avonds gaan wandelen over het circuit.


peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 28 feb 2010 15:25

Aangezien ik een verfijnd ring rijder ben met de auto zal ik me zeker inschrijven.
Vorig jaar anderhalve ronde vrij gereden en ivm het slechte weer geen zin in meer gehad.
Dit jaar zal ik voor de 70km gaan aangezien de Ring behoorlijke hoogte verschillen heeft en toch een stukje zwaarder is dan het Limburgse landschap.
Heel misschien vertrek ik enkele dagen vroeger op de fiets en pak ik een pension am Ring.
Lijkt me namelijk een hele mooie toer :)
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 28 feb 2010 15:32

De vader van m'n vriendin heeft er de afgelopen jaren gereden, en afhankelijk van mijn examens wil ik hier ook wel eens rijden! Moet een schitterend parcours zijn...

Enige vraag: hoe lastig is het rondje? Ik heb namelijk al lang niet meer op de fiets gezeten wegens te veel schoolwerk en geen race- of crossfiets op mijn studentenkamer.
Nulla tenaci invia est via!

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 28 feb 2010 17:11

Vorig jaar heb ik op een MTB gereden en omdat ik nogal wat heuvels gewend ben viel het op zich wel mee.
Alleen Bergwerk, Hohe acht en steilstreckke zijn behoorlijk heftig.
Bergwerk ga je naar bijna het hoogste punt en voordat je dat bereikt heb ben je aardig wat kilometers verder.
Het nadeel is dat je die 3 secties vrijwel achter elkaar krijgt wat ik best pittig vond
Ook ben ik vorig jaar genoeg mensen tegen gekomen die afgestapt zijn en een heuvel gelopen hebben.
Dit jaar ga ik in ieder geval de 70km doen en hopelijk een dag later wat vrije rondes
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

stefan
Forum-lid
Berichten: 972
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 01 mar 2010 10:01

Nr. 9051 is voor mij zag ik zojuist op de deelnemerslijst. Maar ik geloof niet dat er al zoveel mensen hebben ingeschreven.

Ik ben zelf van plan om in de Bergstube te gaan overnachten. Ligt vlak onder kasteel Nurburg. En ook heel kort bij de ingang van het circuit.

In een auto heb je toch vaak niet het idee hoe steil een berg is. Maar als je hier een rondje hebt gemaakt met een auto dan voel je wel dat er behoorlijk wat hoogte verschil in zit. Het zal zeker niet gemakkelijk zijn met de fiets. Maar het is pas in augustus dus je hebt nog tijd. ;)

renske
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mar 2010 15:53

renske 02 mar 2010 16:13

Leuk dat er meer Nederlanders tussen de mensenmassa in augustus aanwezig zullen zijn! :)

Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met de 24uurs race van RaR? Wij gaan namelijk met twee groepen van vier meedoen. De voorbereidingen zijn nu in volle gang en daar hoort natuurlijk ook de aandschaf van goed licht bij. Nu vroeg ik me af of er mensen zijn met ervaring bij RaR of andere ervaringen met in de nacht fietsen. We willen 2 setjes aanschaffen, zodat bij de afwisseling de volgende rijder gelijk door kan gaan, zonder eerst alles over te moeten zetten. Of zijn er goede ervaringen met sets die lang mee gaan en waarbij je een extra opzetstuk kan kopen. Daarbij ook de vraag of de ervaringen met licht op stuur beter zijn dan wanneer het licht op de helm gemonteerd is. Een hoop vragen...!

kweekel
Forum-lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26 okt 2006 21:38
Locatie: Annen (drenthe)

kweekel 02 mar 2010 16:31

Ik heb geen ervaring met de 24 hrs variant, alleen met de Jedermann variant.
Wel fiets ik in Nederland veel in het donker. Dus met licht en soms ook wel enige uren. Voor een goed eigen zicht heb ik daarvoor een sterke Ledlamp op het stuur gemonteerd, compleet met accu (Sigma ProLed, 2 standen, brandt zeer vele uren achtereen heel fel). Nadeel daarvan is dat de stuurkarakteristiek daardoor flink beinvloed wordt. In Nederland eigenlijk nooit een probleem, maar op zo'n snel circuit zou ik denk ik deze lamp +accu vanwege dit tuitelige gedrag niet op mijn stuur durven monteren. Vooral de accu is best zwaar (zit met tyeraps vast a/h balhoofd).
Jan

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 02 mar 2010 22:40

Ik denk dat het extra gewicht niet zoveel uit maakt.
Goed licht is veel belangrijker.
De NS is totaal niet verlicht en zal pikkedonker zijn in de nacht.
De GP streckke is volgens mij wel redelijk verlicht.

Wat betreft die bergen die merk je idd in de auto vrij slecht op Bergwerk na ik had ook nooit verwacht dat sommige stukken zo stijl zijn aangezien het met de auto niet eens merkbaar is.
Bergwerk had ik eigenlijk van verwacht dat het heftiger zou zijn aangezien mijn auto met moeite daar 170km/h haalt terwijl die met gemak de 250km/h kan halen.
Al met al was dat het stuk wat het meeste meeviel op de fiets wellicht omdat ik er meer van had verwacht.
Wel is het echt prachtig om daar op de fiets te rijden je rijd in een prachtige omgeving, geen tegenliggers en natuurlijk het stukje history van de baan maken het extra charmant :)
Al met al van mij mag het augustus worden :D
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

kweekel
Forum-lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26 okt 2006 21:38
Locatie: Annen (drenthe)

kweekel 03 mar 2010 00:55

Goed licht is uiteraard zeer belangrijk, maar veilig sturen toch zeker ook. Vergeet niet dat je heel snelt daalt op de Nordschleife en een stuur wat daarbij tuitel aanvoelt zeer gevaarlijk is.
Eerst dus maar eens proberen of je goed en probleemloos met losse handen kunt rijden als je de verlichtingsset op je stuur monteert. Vallen met 70-80 (of meer) per uur is nl geen optie.
Jan

Plaats reactie