Combineren krachttraining en wielrennen

Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
StefStuntpiloot
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 aug 2021 17:32

StefStuntpiloot 26 aug 2021 17:38

Hallo, ik heb net speciaal voor deze vraag een account aangemaakt. Ik loop hier al jaren mee.
Ik ben namelijk een ontzettende slapjanus. Ik heb gigantische benen, maar nul kracht. Dus ik moet krachttraining doen, anders raak ik geblesseerd.

Maar dit is het probleem. Ik kan niets aan qua krachttraining en toch hebben m'n intervals er zwaar onder te lijden. Net heb ik een sweetspot sessie zo'n beetje meteen moeten afbreken vanwege spierpijn. De sessie die die spierpijn veroorzaakte was maandag...
En wat heb ik die maandag gedaan? 3x 10 split squats, 3x 12 normale squats en een beetje buikspieren. Alleen lichaamsgewicht. Dit gaat nu al maanden zo.

Ik heb al eerder juist met veel gewicht getraind, hielp niet. Vier jaar Hatha yoga gedaan om naar m'n lichaam te luisteren en leniger te worden, niks. Heeft iemand hier ervaring mee, want ik heb echt geen idee meer.

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6653
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
Locatie: Vaticaan
Contact

Gebruikersavatar Nee_Nee 26 aug 2021 17:49

De sportarts wellicht.
In het wielrennen heb je heel algemeen gesproken meer aan duurconditie dan aan kracht. Wellicht ontbreekt het daar aan.

Voor een beter beeld zijn wij op onze glazen bol aangewezen. Voor is die nog vaag.
Vertel nog iets over je jezelf. Leeftijd, sportverleden, aantal jaren wielerervaring etc
Vuoto

StefStuntpiloot
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 aug 2021 17:32

StefStuntpiloot 26 aug 2021 18:03

Ok, prima. Ik ben 31, doe aan wielrennen sinds iets van 2013 met wat jaartjes hier en daar er tussenuit. Daarvoor heb ik voetbal, volleybal, hardlopen en roeien gedaan. In maart 2020 covid gehad en daarna weer zo'n beetje helemaal opnieuw moeten beginnen. Toen was ik na drie kwartier op de hometrainer klaar met een hartslag van 130. Nu heb ik een paar weken terug voor het eerst weer een rit van 140km kunnen doen met een gemiddeld wattage van iets van 115W zonder dat ik aan de beademing hoefde. Dus ik ben nog zeker geen ultrarenner, maar het is niet dat ik nul uithoudingsvermogen heb.

Verder is m'n ftp maar 185W, meestal een rusthartslag rond de 50-55 en pas ik helemaal niet in het standaard trainings zone plaatje, dus gebruik ik WKO 5 voor ilevels, die geeft ironisch genoeg m'n fenotype als sprinter of pursuiter.

marsman
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 26 aug 2021 18:58

Probeer eens wat core stability oefeningen en ontzie je benen met squats enzo. Je traint je benen echt wel met fietsen. Core is een van de zaken waar je als fietser baat bij hebt. Je hebt veel apps waar je met een opbouwschema zo aan de slag kunt.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

StefStuntpiloot
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 aug 2021 17:32

StefStuntpiloot 26 aug 2021 19:10

"Je traint je benen echt wel met fietsen."

Ik doe het niet om sterk te worden, ik doe het omdat ik anders van de ene knieblessure naar de andere ga. M'n bilspieren worden te slap en dan worden m'n knieën te veel belast. Heb ik de eerste jaren mee geworsteld. En ja, ik heb ook kortere cranks geprobeerd, ik rij met 165mm. Core training doe ik ook, buik, rug, schouders en zelfs m'n nek.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid
Berichten: 3076
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 26 aug 2021 20:10

Ik zou een (goede) inspanning test laten doe..
Als het goed is krijg je een objectieve advies, zowel medische als fysiek.
Denkt dat je daar meer aan hebt dan de hier goed bedoelde adviezen van iedereen hier.

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6653
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
Locatie: Vaticaan
Contact

Gebruikersavatar Nee_Nee 26 aug 2021 20:23

Bezoek een sportarts en doe daar een inspanningstest met ademanalyse.

Het lijkt erop dat je geen grote motor aan boord hebt, maar vanaf hier is niet te zien waar je groeimogelijkheden liggen
Vuoto

StefStuntpiloot
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 aug 2021 17:32

StefStuntpiloot 26 aug 2021 20:49

Ik weet via WKO al dat ik een matig tot slechte Vo2Max heb (3-3.2l/min, ook al voor covid) en dat ik een flinke dip heb in m'n vermogen tussen 45 seconden en 2 minuten. Maar wat ik daarmee kan weet ik niet.

scottwilko
Forum-lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 26 aug 2021 21:03

Er is voor jou maar 1 advies. Ga op zoek naar een professional. Of dat een coach, trainer of sportarts is, mag je zelf bepalen. Het is in elk geval duidelijk dat je dit alleen of met ons niet gaat redden.

StefStuntpiloot
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 aug 2021 17:32

StefStuntpiloot 26 aug 2021 21:40

Ik snap niet wat zo'n test voor meerwaarde heeft. Ik ken m'n zones al en ik weet ongeveer wat m'n longen kunnen. Wat voegt het toe?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 6654
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 26 aug 2021 22:19

Hoe heb je je ftp gemeten? en wat weeg je.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6653
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
Locatie: Vaticaan
Contact

Gebruikersavatar Nee_Nee 26 aug 2021 22:21

Waar liggen je zwakke plekken? Welke daarvan zijn het makkelijkste te verbeteren? Wat moet je accepteren, omdat je aan een limiet ziet? Waarom levert je aanpak tot nu niet het gewenste resultaat op? Waarom draai je in een cirkel rond en wend je je ten einde raad tot waarzeggers op een forum?. (Denk bij de laatste er een knipoog bij!)
Vuoto

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers