TKMP
03 mar 2021 12:14
ik ben iets kleiner dan jij maar heb een langere bbl,
172cm 82cm
enkele maatjes 54 zal ik passen maar liever heb ik toptubes van 54cm, komt ook door het kortere boven lichaam, daarmee kan ik minder ver strekken. dat wil eigenlijk zeggen dat veel 54cm frames te groot zijn.
maar ik zou prima op een sprint 52 of 54 passen. het komt neer op de fijne afstelling.
dus: spacers, setback, stem lengte, reach stuur, positie remgrepen en de vaak vergeten stuur breedte..
zit je nu op een uiterste, maximale spacers bijvoorbeeld, en je zit te diep voor je gevoel dan kan je een groter frame passen of een ander type frame.
bedenk wel dat je korter en dieper kan zitten, je krijgt een bollere rug en dat is soms best prima.
als je langer gaat zitten, kan dezelfde diepte soms overstrekt zijn, 10mm is al een behoorlijk verschil,
dus probeer het uit met je huidige fiets kan je prima een maat groter simuleren met een andere stuurpen, beetje meer setback en wat spacers. probeer dit voor langer dan 3weken.
en je weet het resultaat.
meeste mensen rijden trouwens op een te groot frame, dus vergelijk je niet met je maatjes/buurmannen.
ik denk ook altijd dat mijn frame te groot is, een 53 pinarello.