trainings probleem
-
Andres loobuyck
- Forum-lid
Beste fietsers,
Ik heb een vraagje over een sprinttraining.
De bedoeling van een sprinttraining is dat je benen verzuren, toch?
Als ik bv een sprinttraining van 15 x 30 sec doe met 1 min rust tussenin voel ik mijn benen wel maar niet om te zeggen dat ze verzuurd zijn.
Maar qua conditie ben ik dan wel volledig op.
Doe ik iets verkeerd?
Met vriendelijke groeten.
Ik heb een vraagje over een sprinttraining.
De bedoeling van een sprinttraining is dat je benen verzuren, toch?
Als ik bv een sprinttraining van 15 x 30 sec doe met 1 min rust tussenin voel ik mijn benen wel maar niet om te zeggen dat ze verzuurd zijn.
Maar qua conditie ben ik dan wel volledig op.
Doe ik iets verkeerd?
Met vriendelijke groeten.
Je moet harder sprinten
Sprinttraining mag trouwens een stuk minder. 5 all-out sprints met volledig herstel tussenin (5-10 minuten) zal veel effectiever zijn. Nu train je eigenlijk je VO2 max (doordat je geen volledig herstel hebt tussen de sprints)
Sprinttraining mag trouwens een stuk minder. 5 all-out sprints met volledig herstel tussenin (5-10 minuten) zal veel effectiever zijn. Nu train je eigenlijk je VO2 max (doordat je geen volledig herstel hebt tussen de sprints)

Als je verzuring wilt opzoeken en de gebruikte methode (15 x 30 sec doe met 1 min rust) levert geen verzuring op, dan moet je iets anders proberen.
Bijv. kortere rust, of langere inspanning. Of de rust op en af laten lopen zoals bij fahrt spiel. Dus bijv. 30 rust aflopend naar 10 en weer oplopend naar 30.
Bijv. kortere rust, of langere inspanning. Of de rust op en af laten lopen zoals bij fahrt spiel. Dus bijv. 30 rust aflopend naar 10 en weer oplopend naar 30.
Wat TL@ zegt klopt. Sprint training is neuro musculair.
Je gebruikt in die 30 sec je atp en aansluitend het cp dat in je spieren zit. Dan ga je over op anearoob lactisch waardoor je verzuurd. Dat wil je bij zo’n training niet.
Na ongeveer 5 minuten is het atp/cp weer voldoende aangevuld om weer voluit te sprinten. Dat maak je met 1 minuut rust tussen de sprints dus niet goed. Dat geeft het conditioneel vermoeide gevoel.
Ik ga ervan uit dat je intervallen wilt trainen om je vo2 max en ftp omhoog te krijgen. Klopt dat?
Je gebruikt in die 30 sec je atp en aansluitend het cp dat in je spieren zit. Dan ga je over op anearoob lactisch waardoor je verzuurd. Dat wil je bij zo’n training niet.
Na ongeveer 5 minuten is het atp/cp weer voldoende aangevuld om weer voluit te sprinten. Dat maak je met 1 minuut rust tussen de sprints dus niet goed. Dat geeft het conditioneel vermoeide gevoel.
Ik ga ervan uit dat je intervallen wilt trainen om je vo2 max en ftp omhoog te krijgen. Klopt dat?
-
Andres loobuyck
- Forum-lid
Dus bij een sprinttraining is het niet de bedoeling om te verzuren.
Als vo2max training doe ik blokken van 5 min.
Als vo2max training doe ik blokken van 5 min.
Voor we verder gaan in een semantische en/of inspanningsfysiologische discussie: wat is het doel dat je wilt bereiken met je trainingen?Andres loobuyck schreef: ↑10 nov 2020 20:20 Dus bij een sprinttraining is het niet de bedoeling om te verzuren.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
Andres loobuyck
- Forum-lid
ik wil op alle vlakken verbeteren.
Maar mijn doel is om wedstrijden te rijden als nieuweling.
Maar mijn doel is om wedstrijden te rijden als nieuweling.
-
Andres loobuyck
- Forum-lid
Ik woon in Jabbeke