Podcast #16: Het is druk in het bos, hoe gaan we daarmee om?
De bossen zijn overvol met mountainbikers, gravelbikes, wandelaars,...
Om het forum te gebruiken dien je je eerst in te loggen.
We hebben al een tijdje contact over training etc en volgens mij ben jij ook het voorbeeld waaruit blijkt dat gericht trainen zeker een groot effect heeft op progressie etc. (en dan bedoel ik niet alles op de minuut en seconde, maar wel weten wat je doet, wanneer etc)raven14 schreef: ↑14 jun 2020 17:10Ik ben zelf op mijn 50e nog steeds progressie aan het maken. Ben zelf nogal een cijferfreak, dus kan dat ook goed in beeld brengen... alle vermogenswaarden tussen 1sec en 1hr zijn al gesneuveld dit jaar. Ik hoop natuurlijk dat er nog progressie in zit de komende tijd, maar vrees er wel wat voor dat de rek eruit is.
Mijn recept: ik rijd eigenlijk minder dan vroeger, maar de kwaliteit ervan is zeker vooruitgegaan. Ik doe dit jaar met name meer wat zou kunnen doorgaan als VO2max trainingen... korte hellingen tussen 3 en 7 minuten vol opknallen. Resultaat is dat mijn FTP 5% hoger ligt dan in 2017-2019 (nu rond de 305w voor 63kg), en dat ik makkelijker boven dat vermogen rijd. Ik zal dit jaar op een 500h fietsen uitkomen als alles goed blijft gaan, dit in vergelijking met mijn topjaar 2016, waarin ik ongeveer 15% meer volume reed.
Ik dacht eerlijk gezegd 2 jaar geleden al dat de grens bereikt was, maar al telkens tijdens de eerste week van maart (trainingsweekje in Spanje) bleek jaar na jaar dat de klimmetjes sneller werden opgereden... En nu gedurende de laatste maanden verbreek ik vrij makkelijk mijn PBs op de gekende Ardennen hellingen.
Bij mij is dit alles wel een beetje een vertekend beeld. Ik ben iemand die al jaren sport, maar tot een jaar of 5 geleden vooral marathons liep, en slecht 5j geleden heb ik mezelf op de racefiets heb gehesen.
Een kameraad van me is even oud en een lifetime competitieve fietser...die heeft sommige vermogenswaarden (20min en erboven) al 10jaar constant gehouden, maar op de kortere inspanningen moet hij toch een paar watts toegeven op zijn jongere zelf...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers