Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

fietsen en zonnesteek (of hoe te vermijden?)

Gebruikersavatar
Globeskater1983
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23

Gebruikersavatar Globeskater1983 15 jun 2020 18:39

@ Belgje, Afgelopen zaterdag was het hier in Nederland erg warm en heb ik 160km gefietst. Ik heb rood haar en een lichte huid. Ik heb nog wel eens de neiging te weinig te drinken. Ik ben 8 uur van huis geweest en heb in die tijd 800ml cola + 4x900ml sportdrank gedronken. Dit was voor mij op een lange dag van huis eigenlijk te weinig. Ik heb in de supermarkt water gekocht en bij tankstation en tijdens de lunch een flesje cola.

Daarnaast zorg ik dat ik een petje onder mijn helm heb. Ik smeer mij goed in en draag een zonnebril. Ook qua fietskleding trek ik mijn wat luchtigere fietsshirts aan.

Ik weet niet of je een fietsbril op sterkte kan krijgen? Het is juist zo belangrijk om ook je ogen voor UV straling te beschermen. Mijn vriend draagt lenzen en fietsbril.

Ik denk dat je vooral moet gaan experimenteren met hoeveel drinken voor jou goed voelt.

Ik weet uit ervaring dat alleen water heel gevaarlijk kan zijn. Ik heb ooit op een hete dag in Australië in heel weinig tijd tijdens het fiets 7 liter water gedronken en ben toen met watervergiftiging bij de EHBO beland. Ik had mijn lijf schoongespoeld en had de mineralen die ik tijdens het fietsen verloor niet goed aangevuld.

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 15 jun 2020 21:23

Tjeemig, vierenhalve liter. Ik zou klotsend van de fiets kieperen. Van Apeldoorn naar Dokkum gefietst. 2x 800.
Maar zomers in de Alpen bij 35+ vliegt het water er ook door hoor. Ik moet wel zeggen dat ik veel eet. Hou meestal aan dat ik elke 30 kilometer een boterham naar binnen werk.

Plaats reactie