Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen en corona.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2611
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 08 apr 2020 07:58

Werken aan je immuunsysteem lijkt me goed. De vraag is of je daar per se voor naar buiten moet, die stap slaat onze professor ook snel over. Redenerend vanuit je eigen individuele wereld is dat wellicht een logische gedachte. Maar hoe ziet dat er uit als de hele maatschappij nu naar buiten gaat en op een beheerste manier aan zijn immuunsysteem gaat werken? Wij fietsers maken dat er natuurlijk graag van (begrijpelijk) maar er zijn ook andere opties. Begint met gezonde voeding, voldoende slaap en ontspanning. Beweging belangrijk maar dat kan ook een half uurtje werken in de tuin of een blokje om zijn.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2611
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 08 apr 2020 08:21

In plaats van voortdurend voor/tegen argumenten een vraag. Het topic is trainen en corona. Wie heeft er een aanpassing gemaakt in training als gevolg van het coronavirus en de afgekondigde maatregelen? Zo ja welke? En dan bedoel ik uiteraard niet "ride solo". Duur, intensiteit, frequentie?

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2611
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 08 apr 2020 08:28

RVV schreef: 07 apr 2020 11:54 Ik gun zijn obese lijf wel een Corona IC’tje :evil:
RVV schreef: 07 apr 2020 22:30 Die professor en ik delen exact dezelfde mening. Goh

Gezien je eerdere opmerking zou ik aan het laatste niet te veel conclusies verbinden....

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 08 apr 2020 08:45

Ja je moet naar buiten. Ons lichaam is namelijk gemaakt voor buiten. Ons hele fysiek is daar op ingesteld. Luxe gepamperde woningen is iets van de de laatste 60/70 jaar voor de massa.
Honderduizenden jaren leefden we als soort altijd buiten. We zochten beschutting in een grot of onder een paar takken met dierenhuiden. Onze weerstand is daarop gebaseerd. Onze weerstand werkt samen met continue gebruik van onze fysiek. Genaamd beweging. De moderne mens beweegt nog nauwelijks. Zelfs een sportief ingesteld persoon niet. 2 tot 4 uur sporten per dag lijkt veel maar afgezet tegen 20 uur weinig bewegen stelt het niet zoveel voor. Belangrijk is gebruik maken van de zwaartekracht. En nee daar maak je geen gebruik van als je op een tacx zit. Je zit dan ook nog eens een langere tijd in je dompige situatie binnen met nauwelijks ventilatie. Zou dat serieus goed voor je weerstand zijn? Natuurlijk niet. Buiten fietsen maak je wel gebruik van de zwaartekracht omdat een fiets een evenwicht voertuig is. Tevens maak je gebruik van de luchtweerstand waardoor je frisse lucht krijgt. Door de temperatuur verschillen word je lichaam gedwongen om de interne thermostaat steeds aan te passen wat ook een boost voor je weerstand is. Maargoed ik hou er mee op. Een betonnen plaat sla ik ook niet door

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 08 apr 2020 08:46

Joseba schreef: 08 apr 2020 08:21 In plaats van voortdurend voor/tegen argumenten een vraag. Het topic is trainen en corona. Wie heeft er een aanpassing gemaakt in training als gevolg van het coronavirus en de afgekondigde maatregelen? Zo ja welke? En dan bedoel ik uiteraard niet "ride solo". Duur, intensiteit, frequentie?
Ik heb zowel duur als intensiteit teruggeschroefd. Alle ritjes zijn nu even "handjes op het stuur" en max. 60 a 70 km, en meestal maar een km of 40. Verder fiets ik alleen doordeweeks, meestal 's avonds. En ik vermijd weggetjes/paadjes waar (veel) wandelaars te verwachten zijn. Nu woon ik wel in Friesland, dus bovenstaande is redelijk eenvoudig uit te voeren.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6172
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 08 apr 2020 09:00

Joseba schreef: 08 apr 2020 08:21 Wie heeft er een aanpassing gemaakt in training als gevolg van het coronavirus en de afgekondigde maatregelen? Zo ja welke?
Yep.
Ik was aan het trainen voor Parijs-Roubaix in mei en daarna Giro-cols
Bij PR zijn zowel duur als interval belangrijk. Duur omdat het dik 200km is en interval omdat je vlot over de stenen wil en op de tussenstukken iets rustiger om te eten en te drinken.

Normaal had ik dan deze maanden zeker twee langere (150+) ritten per week gedaan en 1 keer flink interval. Plus een hersteltraining en een relax ritje.
Mijn overwegingen en maatregelen om flink in te dammen

1) sociaal maatschappelijk vind ik het ongepast veel uren buiten te zijn
2) tocht gaat niet door dus trainen voor doel heeft geen zin
3) gewoon fit blijven is mijn persoonlijk uitgangspunt
4) Ik ben overtuigd dat het nu onverstandig is om de grenzen van je fysieke mogelijkheden op te zoeken
5) ik ben met bijna 64 ondanks dat ik fit ben toch een deel van de risicogroep
6) ik heb een overactief immuunsysteem. Paar keer al voor bij spoedeisende hulp beland
7) weekend met mooi weer fiets ik niet om andere ruimte te geven
8) alleen nog korte "frisse neus handjes op het stuur ritjes" van 1,5-2,5 uur
9) alleen solo. fietsen deed ik nagenoeg alleen maar ritjes met maatjes (zoals TTT) mis ik wel
10) ik neem geen pontjes om contact te minimaliseren
11) ik vermijd fietspaden als er een rustig alternatief is
12) ik vermijd stoplichten
13) ik ga niet bevoorraden bij tankstations (zijn enorme besmettingshaarden)
14) fiets rond lunchtijd omdat dat hier in de buurt blijkbaar het rustigste is
15) core oefeningen gewoon als altijd
16) wandelen met m'n vrouw. Kan niet tennissen en mist dagelijkse lunch wandeling doordat ze thuis werkt
17) gezond eten
18) minimaal alcohol
19) goed slapen
20) als er weer een interessant doel mogelijk wordt is opschalen zo gedaan.

slugbait
Forum-lid
Berichten: 929
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 08 apr 2020 09:37

Joseba schreef: 08 apr 2020 08:21 In plaats van voortdurend voor/tegen argumenten een vraag. Het topic is trainen en corona. Wie heeft er een aanpassing gemaakt in training als gevolg van het coronavirus en de afgekondigde maatregelen? Zo ja welke? En dan bedoel ik uiteraard niet "ride solo". Duur, intensiteit, frequentie?
Frequentie is hoger: van 4-5 ritjes per week naar 7, maar daar zitten ook korte ritjes van 20km tussen. Het blijft de gebruikelijke mix van veel duur met af en toe een paar korte intensieve ritjes.

Verder geen extreme dingen. Normaal had ik deze maand de eerste 400km ritten van het seizoen gedaan, nu is het maximaal 200. De voornaamste reden daarvoor is dat het momenteel moeilijk is om onderweg voedsel en water te vinden als je alle hygiënemaatregelen in acht wilt nemen (probeer onderweg maar eens je handen te wassen voordat je een tankshop binnen loopt).

Het doel is om fit te blijven, want ik hoop deze zomer nog een 400km-rit te kunnen organiseren (en voorrijden).

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27579
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 apr 2020 09:46

Ik heb sowieso een hekel aan intensief trainen dus nu heb ik een mooi excuus om dat niet te doen :lol:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37788
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 apr 2020 09:47

Joseba schreef: 08 apr 2020 08:21 In plaats van voortdurend voor/tegen argumenten een vraag. Het topic is trainen en corona. Wie heeft er een aanpassing gemaakt in training als gevolg van het coronavirus en de afgekondigde maatregelen? Zo ja welke? En dan bedoel ik uiteraard niet "ride solo". Duur, intensiteit, frequentie?
Zeker!
- Geen intensieve trainingen
- ik begon met mevr1975 mee te doen met core-trainingen en krachtoefeningen, maar dat toch even op een lager pitje ivm de enorme spierpijn die dat opleverde. :| Denk dat je dan ook tijdelijk kwetsbaarder bent.
- gewone ritjes rij ik relaxter (wat eigenlijk best lekker is :lol: )
- ontwijk de bekende drukke plekken (fietspaden langs de Rotte bijv)
- iets bewuster bezig met ochtendpols en algemeen gevoel bij het opstaan 's morgens om te voelen of het fietsritje de vorige dag niet te gek was.

Verder zo veel mogelijk buiten: wandelen, met de kleine dame bezig zijn in de tuin of op het woonerf, in de tuin rommelen, BBQ, etc.
En vanmorgen lekker met de Colnago ipv de Stromer naar kantoor (33km).
Bijlagen
6DCFDBD2-D71A-4410-81FE-03F394D94B5E.jpeg
5E2305D4-D6CB-4E7D-9329-559A6E33B4BB.jpeg
Less is bore

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3397
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 08 apr 2020 10:14

Ik vermijd het echte MTB'en nu. De parcours zijn hier niet ongevaarlijk met snelle afdalingen bezaaid met grote en kleine rotsen, en wortels; ik wil nu geen risico lopen om (de spoedafdeling van) het ziekenhuis te gaan belasten.

Ik krijg van het vrouwtje via facetime dagelijks core stability oefeningen geserveerd ... we leven op dit moment in aparte huizen en ik heb haar al meer dan drie weken niet gezien.

Voor de rest doe ik net hetzelfde als anders. Zelfde volume, zelfde intensiteit, meestal fartlek (korte of langere klimmen eens lekker doorduwen), en solo.
Laatst gewijzigd door raven14 op 08 apr 2020 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 08 apr 2020 10:19

Ik heb mijn trainingen ook wat aangepast. Op de racefiets fiets ik eigenlijk alleen maar in D1, soms D2. Op de mtb wel wat intensiever, maar maximaal D3 en rij me zeker niet helemaal leeg.
Verder voornamelijk solo ritjes, op de mtb fiets ik samen met mijn zwager.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 apr 2020 10:22

Met mtb'en neem ik wat minder risico, maar ik ga nog wel (doordeweeks)

Verder heb ik enorm veel zin om te fietsen en voel ik me goed, dus op de racefiets leef ik me gewoon lekker uit, al keer ik mezelf niet helemaal binnenstebuiten.

Verder doe ik, in eerste instantie om uit solidariteit met mijn vriendin mee te doen nu de sportschool dicht is, 1x per week een droogtraining/sprongtraining, en dat bevalt wel goed. We hebben hier een paar leuke trappen in de buurt, daar kun je heel simpel aan je kracht en explosiviteit werken. Nostalgie ook, toen ik fanatiek wedstrijden schaatste deed ik ook veel traptrainingen. Dus die training wil ik er wel in houden eigenlijk. Handig voor als ik komende winter weer wil schaatsen, en ook op de fiets vind ik het leuk om niet alleen zo'n suffe Dauerbrenner te zijn maar ook een beetje punch te hebben.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie