Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Woon-werk als training en wat te eten.

maartenn
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jun 2019 20:58

maartenn 11 mar 2020 11:25

Ik zou een weekje je energieinname en verbruik berekenen . Hierbij ook de weegschaal in de gaten houden (elke dag vast moment wegen). Als het goed is heb je dan wel een beeld of er een balans is of dat het heel erg teveel of te weinig is.

erwin20vt
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 aug 2019 21:36

erwin20vt 12 mar 2020 00:12

Je lichaam moet ook wennen aan veranderingen, wanneer je (veel) minder gaat eten of juist meer gaat sporten/verbranden kan het even duren voor dat je lichaam er aan gewend is. Kan best zijn dat je eerst nog even meer moet eten en dit langzaam kan afbouwen.

Alles moet je rustig opbouwen bij sporten zeggen ze ook max 10% per week je trainingen opvoeren, denk dat dit met veel dingen zo werkt.

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 12 mar 2020 07:16

Daar ben ik het mee eens. Toen ik begon met woon-werk verkeer, toen nog 20km enkele rit, had ik het volgende aan eten mee: 8 broodjes, krentenbol, snelle Jelle en winegums. Dat ging eigenlijk altijd wel op. Nu fiets ik meer, tussen de 30 en 50km enkele rit, maar heb ik het eten terug gebracht tot 6 broodjes. Krentenbol neem ik nog wel mee, maar heb ik in de meeste gevallen niet nodig.
Mijn Strava

Nielslein
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 okt 2013 11:43

Nielslein 13 mar 2020 08:13

Dank voor de verdere tips. Dankzij het thuiswerken owv corona heb ik 3 dagen kunnen experimenteren met later ontbijten (10:00 ipv 7:00), om het eens over de IF-boeg te gooien.
Vandaag dan met het ochtendgloren om 6:00 op de fiets gesprongen met alleen een kopje koffie op.
Heenrit ging prima, alleen onverhoopt toch een bui te pakken gehad,
Het ontbijt (bak kwark met muesli etc...) staat nog steeds te wachten tot het hongergevoel begint. :)
Verder dan nog een bakje couscous, banaan, appel en sinaasappel bij me. Benieuwd hoe dit testje gaat.

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 21 apr 2020 08:17

Ik ben zelf geen expert in deze zaken, maar geef je lichaam alvast de tijd om te wennen aan je voedingspatroon.
Mijn (toenmalige) voedingsdeskundige zei altijd: 'je moeten eten om af te vallen', het is alleen heel belangrijk wát je eet :)
Altijd grappig om mensen bij een crashdieet te horen zeggen 'ik ben X kilo afgevallen', maar dan is er altijd de vraag wát ze zijn afgevallen; vet? vocht? spieren?

Ik herken mezelf een beetje in deze situatie.
Meer op voeding letten, meer sporten voor het verbeteren van de conditie én wat kilo's af te vallen.
Ik heb dagen dat ik hier vrij nauwlettend op toekijk, maar er zijn ook dagen bij waar de boog iets minder gespannen staat.
Je moet jezelf af en toe ook wel iets gunnen denk ik dan, anders kan je dit niet volhouden :)
Ik heb steeds een energiereep mee tijdens het fietsen, dat geeft me ook 'rust' in mijn hoofd, wetende dat ik nog wel iets bij heb om te eten ingeval de man met de hamer klaarstaat (al is het tegen dan meestal al te laat).
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 21 apr 2020 08:59

Als ik na een dag werken met alleen een ontbijt achter de kiezen ga fietsen ben ik zo rond 70 km toe aan calorieën; als ik ga fietsen direct na een ontbijt kan ik wel 100 km fietsen zonder bij te tanken. Kwestie van wennen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 apr 2020 09:30

Dat vind ik best bijzonder als je alleen een ontbijt gegeten hebt, dan 9 uur werken en dan 70km fietsen. En daarna pas calorieën nodig.
Ik kan best 70km fietsen zonder extra calorieën, maar dan moet ik tussendoor wel normaal gegeten hebben.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 apr 2020 09:37

aloisvonesterhazy schreef: 21 apr 2020 08:59 Als ik na een dag werken met alleen een ontbijt achter de kiezen ga fietsen ben ik zo rond 70 km toe aan calorieën; als ik ga fietsen direct na een ontbijt kan ik wel 100 km fietsen zonder bij te tanken. Kwestie van wennen.
Ben ik toch benieuwd wat jij als ontbijt nuttigt dat je 100km kan fietsen zonder brandstof aan te vullen. (geen idee met welke inspanning je dit ook doet)
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 27 apr 2020 14:11

Jans schreef: 21 apr 2020 09:30 Dat vind ik best bijzonder als je alleen een ontbijt gegeten hebt, dan 9 uur werken en dan 70km fietsen. En daarna pas calorieën nodig.
Ik kan best 70km fietsen zonder extra calorieën, maar dan moet ik tussendoor wel normaal gegeten hebben.
nijkie schreef: 21 apr 2020 09:37
aloisvonesterhazy schreef: 21 apr 2020 08:59 Als ik na een dag werken met alleen een ontbijt achter de kiezen ga fietsen ben ik zo rond 70 km toe aan calorieën; als ik ga fietsen direct na een ontbijt kan ik wel 100 km fietsen zonder bij te tanken. Kwestie van wennen.
Ben ik toch benieuwd wat jij als ontbijt nuttigt dat je 100km kan fietsen zonder brandstof aan te vullen. (geen idee met welke inspanning je dit ook doet)

Je wordt goed in wat je traint.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 apr 2020 15:25

Oh, jammer dat alois zelf niet reageert. Dat je het allemaal wat op kunt rekken geloof ik best, maar dit geloof ik niet echt. Tenminste niet als je nog een beetje vermogen wilt leveren.

laurens87
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 27 apr 2020 17:34

Nou Jans, ik herken het wel. Ik kan prima 100km fietsen op mijn ontbijt en daarbij ook hard blijven fietsen. Dat komt door de gewenning van lange tochten die ik heb.

Echter wil ik de rest van de dag ook nog wat waard zijn en eventueel de dag erna nog fietsen dan moet ik tijdens het fietsen al aanvullen.
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 27 apr 2020 18:07

Tja, ik durf het al bijna niet meer te zeggen, maar ik rijd altijd op nuchtere maag naar mijn werk. Twintig kilometer. Dat doe ik al twintig jaar zo. Op mijn werk aangekomen drink ik een mok koffie, en pas rond tienen eet ik een of twee appels.
Om half een eet ik mijn boterhammen op, meestal zes stuks.

Voordat ik om vijf uur naar huis ga eet ik nog twee sneetjes brood.

Ik heb altijd iets eetbaars bij me voor de zekerheid, maar bijna nooit nodig.

Op zondag, in het precoronatijdperk, fietste ik vlot 80 kilometer zonder ontbijt. Niet om stoer te doen, maar ik heb ‘s morgens nooit zin in eten, en sinds ik het zo doe heb ik zelden nog een hongerklop. Het is maar wat je gewend bent.

Plaats reactie