Trainen voor een toerclub
Hallo,
Wie weet hoe je het beste kunt trainen om goed mee te kunnen in een toerclub. Een club die ritten maakt van 80 tot 120 km op zondag ochtenden en snelheden rijd van tussen 28 en 32 km /u. Waarbij men uiteindelijk een gemiddelde overheeft van tijdens de ritten van ongeveer 29 km/u.
Moet je dan anarobe trainen, arobe trainen? Hoe vaak per week moet je dan trainen om een beetje op een normale manier mee te kunnen? Hoeveel km per trainingsritrit? In welke en hoelang in de div. hartslagzones?
Weer iemand waar je trainingsachema’s kan downloaden die je in je gps van Garmin of Wahoo kan laden.
Veel vragen maar vast iemand die wat antwoorden heeft.
Alvast bedankt.
Wie weet hoe je het beste kunt trainen om goed mee te kunnen in een toerclub. Een club die ritten maakt van 80 tot 120 km op zondag ochtenden en snelheden rijd van tussen 28 en 32 km /u. Waarbij men uiteindelijk een gemiddelde overheeft van tijdens de ritten van ongeveer 29 km/u.
Moet je dan anarobe trainen, arobe trainen? Hoe vaak per week moet je dan trainen om een beetje op een normale manier mee te kunnen? Hoeveel km per trainingsritrit? In welke en hoelang in de div. hartslagzones?
Weer iemand waar je trainingsachema’s kan downloaden die je in je gps van Garmin of Wahoo kan laden.
Veel vragen maar vast iemand die wat antwoorden heeft.
Alvast bedankt.
De meeste vragen die je stelt, kunnen niet beantwoord worden zonder te weten wie jij bent en waar je staat qua fysiologische belastbaarheid.
Er vanuitgaande dat je onervaren bent en weinig conditie hebt, kun je in het begin het beste met een langzame groep mee en dan vragen of ze op je wachten als je er af waait. Je moet ook nog leren in een groep te rijden. Oefening baart kunst. En van veel oefenen wordt je beter.
Er vanuitgaande dat je onervaren bent en weinig conditie hebt, kun je in het begin het beste met een langzame groep mee en dan vragen of ze op je wachten als je er af waait. Je moet ook nog leren in een groep te rijden. Oefening baart kunst. En van veel oefenen wordt je beter.
Hoi, Nou... fiets al meerdere jaren in een toerclub en train zelf ook 1 a 2 keer per week zo’n 50 km en dan zondags de clubrit. Van een training kom ik dan terug met gemiddeldes van tussen de 25 en 30 km/u. Ik fiets dan altijd ook met hartslag meter maar rijd dan altjjd bijna alles in het rood. Wil eens proberen meer op hartslag te trainen en te kijken of ik dan beter kan worden en zo mijn gemiddelde per uur omhoog kan krijgen. Altijd in het rood fietsen en trainen schijnt ook niet goed te zijn. Op trainingpeaks kan je trainingen downloaden maar de vraag is wat en welke en hoe vaak train je dan wat en met welk schema.
Hopelijk kunnen er nu beter antwoorden gegeven worsen door jullie.
Alvast bedankt.
Hopelijk kunnen er nu beter antwoorden gegeven worsen door jullie.
Alvast bedankt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 24 okt 2018 19:51
Altijd hetzelfde fietsen qua belasting is sowieso niet verstandig. In het rood fietsen spreekt voor zich, en altijd langzaam fietsen wordt je conditie ook niet beter van. Zou je Fondo van de KNWU niet eens kunnen proberen? Op die app staan volgens mij wel trainingsschema's (bijvoorbeeld hoe te trainen voor 125 km) die je kan gebruiken. Daarbij kan je in Garmin Connect (de website) ook schema's maken. Zal bij Wahoo ook wel kunnen. Succes ermee.
IG: _superver
Dat kan per definitie niet, dus ik denk dat je niet goed weet wat "in het rood" betekent.
Ja kan eens wat lezen en ideetjes opdoen op http://doefiets.nl/training
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6108
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Minstens 4x per week 25% van je doelafstand, en minstens 10% boven je doelsnelheid.
En als je met hartslag, 1 meter fietst.. Moet je rustig opbouwen. (iets met onnodig spatiegebruik wat de betekenis verandert ten opzichte van wat je bedoelde).
En als je met hartslag, 1 meter fietst.. Moet je rustig opbouwen. (iets met onnodig spatiegebruik wat de betekenis verandert ten opzichte van wat je bedoelde).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Oplossing is heel simpel, kilometers maken. Zie er elk jaar wel een paar 'het gaat te hard'. Vrij logisch als je eind mei voor het eerst de fiets uit de schuur pakt en vervolgens 1x in de 3 weken op komt dagen. Daar zijn weinig clubs op afgestemd.
Probeer ergens in maart te beginnen met 2x in de week en toe te trainen naar 2x50 km solo, en dan zijn clubritten van 80-120km in de zomer geen probleem. In het rood rijden lijkt me nergens voor nodig als je in het wiel zit (er even vanuit gaande dat je niet met de junioren of suriprofs rijdt).
Probeer ergens in maart te beginnen met 2x in de week en toe te trainen naar 2x50 km solo, en dan zijn clubritten van 80-120km in de zomer geen probleem. In het rood rijden lijkt me nergens voor nodig als je in het wiel zit (er even vanuit gaande dat je niet met de junioren of suriprofs rijdt).
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 21 okt 2019 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Je traint al meerdere jaren 2 a 3 keer per week, waarvan 1x met een club.
Dan kan je er volgens mij heel veel trainingsschema`s erbij bij zoeken en zul je ook zeker beter worden maar verwacht geen wonderen. Een heel groot gedeelte is toch wel aanleg.
daar buiten moet je je nu afvragen wat je als eerste wil verbeteren de snelheid of de afstand uitbouwen.
met de gemiddeld die je nu fietst alleen zou je al een heel eind mee moeten kunnen komen op de snelheid van die groep wanneer je in het wiel zit.
Dan kan je er volgens mij heel veel trainingsschema`s erbij bij zoeken en zul je ook zeker beter worden maar verwacht geen wonderen. Een heel groot gedeelte is toch wel aanleg.
daar buiten moet je je nu afvragen wat je als eerste wil verbeteren de snelheid of de afstand uitbouwen.
met de gemiddeld die je nu fietst alleen zou je al een heel eind mee moeten kunnen komen op de snelheid van die groep wanneer je in het wiel zit.
Hoi,
Als ik terug kom van een gemiddelde training ziet mijn gps vwb hartslag er vaak zo uit. Dus vrijwel elke trainingsrit die ik door de weeks maak is dan 55-60km lang en ben ik ongeveer 2 uur. onderweg.
Ik wil nu eigenlijk mijn gemiddelde wat proberen verder op te trekken. Zoek dan daar de trainingen voor.
Als ik terug kom van een gemiddelde training ziet mijn gps vwb hartslag er vaak zo uit. Dus vrijwel elke trainingsrit die ik door de weeks maak is dan 55-60km lang en ben ik ongeveer 2 uur. onderweg.
Ik wil nu eigenlijk mijn gemiddelde wat proberen verder op te trekken. Zoek dan daar de trainingen voor.
Ik denk, weet wel zeker, dat je hartslagzones verkeerd zijn ingesteld in je Wahoo, begin daar eens mee.
Nu is een mooi moment om een sportmedische keuring te doen, overal inzicht in te krijgen, een fietstrainer te kopen en lekker binnen een trainingschema te gaan volgen om sterker de winter uit te komen. Kan je zowel op snelheid als duur trainen.
Nu is een mooi moment om een sportmedische keuring te doen, overal inzicht in te krijgen, een fietstrainer te kopen en lekker binnen een trainingschema te gaan volgen om sterker de winter uit te komen. Kan je zowel op snelheid als duur trainen.
Kan gewoon met een mix van veel duur op relatief lage hartslag (1 en 2) en pakweg 20% in de hogere zones.
Veel moeilijker hoef je het niet te maken.
Wat ook helpt is af en toe een wedstrijdje of meerijden in een (voor jou) snelle groep.
Kwestie van lang volhouden en je wordt sneller, hoewel je geen wonderen moet verwachten b.v. dat je zomaar gemiddeld 35 gaat rijden, dat is niet zo realistisch , gezien je nu al redelijk (maar niet optimaal) traint.
In een trainingsschema "lekker binnen"zie ik absoluut geen heil, daar wordt je slap van.
Goed punt verder om de hartslagzones maar eens min of meer correct in te gaan stellen en dan uitgaande van het omslagpunt
Veel moeilijker hoef je het niet te maken.
Wat ook helpt is af en toe een wedstrijdje of meerijden in een (voor jou) snelle groep.
Kwestie van lang volhouden en je wordt sneller, hoewel je geen wonderen moet verwachten b.v. dat je zomaar gemiddeld 35 gaat rijden, dat is niet zo realistisch , gezien je nu al redelijk (maar niet optimaal) traint.
In een trainingsschema "lekker binnen"zie ik absoluut geen heil, daar wordt je slap van.
Goed punt verder om de hartslagzones maar eens min of meer correct in te gaan stellen en dan uitgaande van het omslagpunt
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik heb hf ingesteld volgens de regel 208 - leeftijd maal 0,7 en dat moet toch wel enigszins kloppen denk ik. Heb een aantal keren echt tor het gaatje gefietst om zo maar te zeggen en dan klopt de max. hf van 171 voor mij wel. Natuurlijk zou een keuring/test goed zijn, maar ja, die heb ik (nog) niet gedaan.