Fiets ze allemaal.
Dag allen,
Hartslagzones is een veel besproken onderwerp op dit forum en nog begrijp ik er helemaal niets van ondanks dat ik al 25 jaar op de racefiets zit.
Ik fiets zowat dagelijks naar mijn werk (32km enkele rit). Mijn conditie is dus oké.
Nu ligt mijn gemiddelde tempo telkens zo rond de 34/35 km/u. Dit is voor mij makkelijk uit te houden en eventueel sneller naar mijn werk fietsen zou nog makkelijk kunnen.
Ik kom nooit vermoeid aan op mijn werk en problemen met eventuele verzuring of mijn ademhaling heb ik ook niet. Kijk ik naar mijn hartslagzones, dan zit ik bij, zo goed als iedere rit, alleen maar in zone 4 en 5.
Wil ik in zone 1/ 2 of 3 fietsen, dan moet ik een stevige wind in de rug hebben, bergaf gaan of op mijn stadsfiets gaan fietsen. Om 25km/u op de racefiets te gaan fietsen om in een andere hartslagzone dan 4 of 5 te zitten zie ik niet zitten. Ik heb niet voor niets een racefiets. Heb ik een erg lange rit voor de boeg (bv Diekirch - Valkenswaard), dan pas ik mijn snelheid wel aan naar een lager niveau om de finish te halen.
Nu heb ik mijn omslagpunt nooit laten bepalen, ik zie het nut er ook niet van in omdat ik continu in deze hoge zones zit.
Qua gewicht ben ik niet de lichtste (ca 120kg), maar afvallen door het fietsen gebeurt ook niet of nauwelijks (meestal na de vakanties

Waarom blijft mijn hartslag zo hoog? (zie bijlage)
Alvast bedankt voor jullie reactie(s)
Sander