Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Speels cq op gevoel beter worden

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 29 sep 2018 16:20

@Wasbeer : vorig jaar goede 2e hands MTB (Trek) gekregen en die ga ik zeker deze winter gebruiken.

Denk dat ik niet echt eenzijdig bezig was maar wel nog zonder me echt verdiept te hebben in de grote lijnen van de trainingsveld. Vandaar mijn vraag hier😉

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 29 sep 2018 17:14

@YPUH: ik weet dat ik redelijk zwaar ben natuurlijk. Daarom wil ik naar de 85, wat voor de Alpen natuurlijk nog zwaar is, maar ik moet het ermee doen.

Toch denk ik dat ik een rit met veel hoogtemeters goed moet kunnen doorstaan als ik in NL meer langer duurritten ga doen en ik echt in topconditie ben en goed ‘getapered’.

Mijn houvasten (zonder te weten of het echt houvasten zijn): 1) ik reed vorig jaar de Butterberg in het Sauerland met verzet 39x25 (ik lees dat dit best zwaar is; mss zeker gezien mijn gewicht). Ik reed deze beklimming (2,5 km lang met behoorlijk stuk 13% en laatste 400-500 meter 15-17%) omhoog zonder af te stappen terwijl ik 5 kg zwaarder was en qua inhoud ook een stuk minder dan nu. Uiteraard dat is geen Gallibier om na 160 zware km’s te eindigen met de Alpe, maar ik haalde er toch enig vertrouwen uit. 2) ik test me af en toe op de virtuele Alpe dHuez op de Tacx in sportschool. Progressie afgelopen jaar van 1 uur 25 naar onlangs 1 uur 7 min en een beetje (dan ga ik natuurlijk bijna volke bak). Natuurlijk, het is virtueel (weet niet exact wat het waard is) en het is maar 1 alpenreus en geen 3. Maar in ieder geval kan ik wel een lange zware inspanning aan. 3) ik rijd nu de voor mij langere afstanden (rond de 100 km) solo met voor mij vertrouwen wekkende gemiddeldes. 4) met in de kop zit het ook redelijk goed, kan goed afzien.

Het is gewoon leuk om erover te filosoferen (en te ouwehoeren) en mss maken jullie korte metten met mijn houvasten ( en daar ga ik dan weer over nadenken 😉) maar ik heb nu nog het vertrouwen dat als ik deze basis in de winter en het voorjaar uit weet te breiden met de broodnodige duurkm’s en dus nog meer inhoud heb, dat het zou moeten lukken ondanks die 84 kg (laat ik naar 84 kg streven bij 1 meter 84).

En het is geen heilig moeten hoor. Als ik het komend jaar indicaties krijg dat het gekkenwerk is dan stel ik het uit of af en zoeken we iets dat wel binnen de mogelijkheden valt 😀

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 29 sep 2018 17:52

Birello schreef: 29 sep 2018 17:14 @YPUH: ik weet dat ik redelijk zwaar ben natuurlijk. Daarom wil ik naar de 85, wat voor de Alpen natuurlijk nog zwaar is, maar ik moet het ermee doen.

Toch denk ik dat ik een rit met veel hoogtemeters goed moet kunnen doorstaan als ik in NL meer langer duurritten ga doen en ik echt in topconditie ben en goed ‘getapered’.

Mijn houvasten (zonder te weten of het echt houvasten zijn): 1) ik reed vorig jaar de Butterberg in het Sauerland met verzet 39x25 (ik lees dat dit best zwaar is; mss zeker gezien mijn gewicht). Ik reed deze beklimming (2,5 km lang met behoorlijk stuk 13% en laatste 400-500 meter 15-17%) omhoog zonder af te stappen terwijl ik 5 kg zwaarder was en qua inhoud ook een stuk minder dan nu. Uiteraard dat is geen Gallibier om na 160 zware km’s te eindigen met de Alpe, maar ik haalde er toch enig vertrouwen uit. 2) ik test me af en toe op de virtuele Alpe dHuez op de Tacx in sportschool. Progressie afgelopen jaar van 1 uur 25 naar onlangs 1 uur 7 min en een beetje (dan ga ik natuurlijk bijna volke bak). Natuurlijk, het is virtueel (weet niet exact wat het waard is) en het is maar 1 alpenreus en geen 3. Maar in ieder geval kan ik wel een lange zware inspanning aan. 3) ik rijd nu de voor mij langere afstanden (rond de 100 km) solo met voor mij vertrouwen wekkende gemiddeldes. 4) met in de kop zit het ook redelijk goed, kan goed afzien.

Het is gewoon leuk om erover te filosoferen (en te ouwehoeren) en mss maken jullie korte metten met mijn houvasten ( en daar ga ik dan weer over nadenken 😉) maar ik heb nu nog het vertrouwen dat als ik deze basis in de winter en het voorjaar uit weet te breiden met de broodnodige duurkm’s en dus nog meer inhoud heb, dat het zou moeten lukken ondanks die 84 kg (laat ik naar 84 kg streven bij 1 meter 84).

En het is geen heilig moeten hoor. Als ik het komend jaar indicaties krijg dat het gekkenwerk is dan stel ik het uit of af en zoeken we iets dat wel binnen de mogelijkheden valt 😀
Zoals ik al zei weeg ik ongeveer hetzelfde en ben redelijk fit (ter referentie: win de sprintjes bij de club en fiets zonder moeite 150km). De Alp d'Huez heb ik dit jaar voor het eerst binnen 1:14 opgereden tot de officiele finish.

De Ardennen en Eifel zijn echt niet te vergelijken met de Galibier, Croix de Fer en Alp d'Huez ben ik dit jaar achter gekomen. Waar ik op de korte steile klimmetjes prima bovenkom en er oprecht van geniet, was ik op de Ventoux na 3 km al behoorlijk kapot (en dan moet je nog 18 naar de top). Uiteindelijk wel 2x de Ventoux beklommen zonder voetjes aan de vloer, maar echt genieten was het niet.

Om de Marmotte te rijden zul je of aanleg moeten hebben (laag gewicht en klimmers motortje), of moeten trainen/ploeteren. Hoe dichter je bij komt, hoe meer je in gaat zien hoe lastig het is. Het is te doen, ik moet ook weer niet gaan overdrijven, maar je moet er wel serieus voor trainen en ik wou ook wel een aantal cols in de benen hebben alvorens ik me inschrijf.

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 29 sep 2018 19:07

Snap de ‘onderschat-het-niet-toon’ van je verhaal YPUH (of is het deoverschatjezelfniettoon😉), maar ik ben niet iemand die dingen snel onderschat. Begrijp heel goed dat een Marmotte met niets te vergelijken is dat ik tot nu toe heb gedaan.

En Ga daarom eerst zeker een meerdaagse Alpen of Vogezen doen. En als ik dan wat lange beklimmingen voor het echie in de benen heb, heb ik weer een houvast erbij. Of een laatlosje😉

Maar lees hier ook dat beklimmingen op de Tacx toch best wel een graadmetertje zijn voor de zwaarte van de echte klim... En als dat zo is dan geeft me dat voldoende vertrouwen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 sep 2018 19:32

Er zijn zoveel factoren. Er zijn ook veel wielrenners die moeten wennen aan klimmen.

Het maakt mij persoonlijk echt helemaal niets uit of ik nou een klim op rijd, of wind mee door de duinen.
Dat heeft niets met gewicht te maken. Ik weeg ook een 80-81 kilo en ik vind juist en hele lange klim lekker.

Ik heb ook veel meer moeite met de Amstel dan met luik. Luik zijn lange niet stijle klimmen (Ja de redoute maar dat duurt 300meter) en de Amstel allemaal van dat korte knal werk en weer te lang om het echt op de power te doen zoals bv een rondje Amerongen op de MTB, maar dat is mijn lichaam en de jouwe is misschien anders.


Ik heb bv een hekel aan modder, maar de MTb marathons die ik in de modder reed zat ik altijd bij de top 5% en als het droog was gleed dat naar 10%. Zeg het maar..... Tuurlijk, meer uitval door het materiaal, maar geen 5%

bever
Forum-lid
Berichten: 2126
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 29 sep 2018 20:09

klimmen is voor een groot deel ervaring

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 sep 2018 20:42

Birello schreef: 29 sep 2018 19:07 Snap de ‘onderschat-het-niet-toon’ van je verhaal YPUH (of is het deoverschatjezelfniettoon😉), maar ik ben niet iemand die dingen snel onderschat. Begrijp heel goed dat een Marmotte met niets te vergelijken is dat ik tot nu toe heb gedaan.

En Ga daarom eerst zeker een meerdaagse Alpen of Vogezen doen. En als ik dan wat lange beklimmingen voor het echie in de benen heb, heb ik weer een houvast erbij. Of een laatlosje😉

Maar lees hier ook dat beklimmingen op de Tacx toch best wel een graadmetertje zijn voor de zwaarte van de echte klim... En als dat zo is dan geeft me dat voldoende vertrouwen.
150-180km met 4000hm is geen kattenpis.
Veel kilometers maken en doseren..
Toch zou ik je aanraden naar de 75-77kg te gaan.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 29 sep 2018 21:21

“Toch zou ik je aanraden naar de 75-77kg te gaan.”

Is niet realistisch voor me. Er kan best nog wel wat af maar buikje en lovehandles zijn er al bijna af en met -/- 2-3 kg helemaal. En ik hoef en wil niet graatmager zijn. Daarvoor ook net te ijdel 😉 En ik denk dat ik met 80 kg al graatmager zou zijn. Tis maar fun, maar binnen die fun zoek ik naar de mogelijkheden om progressie te boeken.

Ik zoek het dus toch gewoon het komende jaar in veel km’s maken, en dan zoveel mogelijk volgens de universele regels van de trainingsleer, dus gevarieerd.

En al lezende op dit forum (vanavond) al weer eindje verder in mijn (globale) kennis. En enthousiast geworden over aanschaf direct drive trainer 😀 Ben bang dat mijn enthousiasme me dus snel geld gaat kosten.

Hebben jullie ervaring met een direct drive trainer?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 sep 2018 21:35

Voor de direct drive trainers en de software is een ander forum onderdeel.
By the way ik ben 1.86 en 79kg en niet graatmager.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 29 sep 2018 21:45

I know, daar ook al gelezen maar was ook benieuwd naar de ervaringen van de reageerders op mijn vraag. Maar begrijp dat dat niet de mores is hier...?

Ik zou zeggen dat voor de ene 1.85 lange man 79 kg graatmager betekent en voor de andere niet, maar die kennis heb ik niet, is maar gevoel. Heb zelf het gevoel dat ik dan wel graatmager zou zijn.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 29 sep 2018 21:50

Ik ben 1.84 meter en weeg meestal zo’n 71 kilogram. Met een beetje minder snoepen zit ik zo onder de 70 kilogram. Dan begint mijn vrouw pas te klagen dat er botten beginnen uit te steken ;)

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 29 sep 2018 23:07

Minder lullen en meer fietsen :-) Rico 175 cm bij 75 kilo :-)

Plaats reactie