Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Speels cq op gevoel beter worden

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 03 okt 2018 12:13

rovar schreef: 30 sep 2018 22:47 Ik lees deze discussie met belangstelling, maar ook met verbazing. tjonge jonge wat een moeilijk gedoe. Je maakt er echte wetenschap van. Laat dit los. Rij niet met vermogensmeter of hartstslag. Luister naar je lichaam en ga meer op gevoel rijden. Dan krijg je ook minder stress en meer plezier in het fietsen! Die afstanden komen wel als je je conditie verbetert met simpelweg... intervaltrainingen.
In mijn geringe ervaring heb ik een stuk meer stappen gemaakt door het wat wetenschappelijker te benaderen dan door maar wat te doen op gevoel. Vooral omdat als ik op gevoel fiets ik per definitie te hard fiets voor "rustig", maar te rustig aan voor "hard". En daarnaast vind ik het een leuke aanvulling. Maar gelukkig is iedereen anders, en rij vooral lekker op gevoel als jij daar de meeste lol uit haalt. Maar accepteer dat anderen het op een andere manier doen.

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 09 okt 2018 18:36

Zit nu in de sportschool voor mijn eerste rustige training MET hartslagmeter. Fiets nu op / net boven ondergrens van D1 zone die bij mij begint op 116 bpm. Cadans ligt rond de 93-94. Maar gemiddelde snelheid ligt rond de 32. Heb zelf omslagpunt bepaald met 5 minuten stappen. Die moet redelijk in de buurt komen. Heb het gevoel dat ik nog prima praatje kan maken met buurman (als die er op dit moment zou zijn) en dit tempo makkelijk uren vol hou . Dat weet ik ook want ik reed dit tempo buiten ook geregeld. Alleen dacht ik door de discussies en draadjes hier dat 32 gemiddeld voor mij zou gaan met D2 hartslag.

Paar conclusies mogelijk:
- 32 op hometrainer is niet conform werkelijkheid op de fiets buiten. Zou ik vreemd vinden want heb veel op deze sportschool hometrainer gezeten vorig jaar en inspanning en snelheid kwamen voor mijn gevoel altijd goed overeen
- omslagpunt bepaling (weliswaar zelftest) is fout gegaan. Lijkt me ook sterk. De criteria voor die test gewoon goed gevolgd en ademhaling en verzuring was resp voelde zoals in criteria voor zelftest stond. En criterium gesprekken kunnen voeren op D1 tempo klopt op dit moment. Ik neem aan dat bij hoog in D1 zone dit iets moeilijker wordt.
- inhoud snelheid is beter dan verwacht
- als het klopt zijn mijn langzame trainingen (27 op teller) waarvan ik dacht dat ik ze te weinig deed te langzaam geweest.
- dit typende was mijn hartslag omhoog gegaan (naar hogere helft D1:128) , die nu omlaag aan het brengen en zak dan in snelheid naar 29-30
- te korte warming up mss??? Moet ik voor D1 tempo pas gaan kijken na half uur. Of mag ik na warming up van 10 min al tempo zoeken in D1 zone?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 okt 2018 21:18

Snelheid op een hometrainer is volledig onbetrouwbaar, vergeet het maar weer snel en reken je vooral niet rijk.

Je kan gewoon direct D1 gaan rijden, begin wel onderin D1, want je hartslag loopt de 1e deel van de training nog omhoog tot deze een steady state bereikt. Als je moet wordt gaat je hartslag bij gelijk blijvende inspanning weer verder oplopen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 09 okt 2018 21:56

Reken me niet rijk. Na het begin zat ik tussen de 30 en 31 en als ik nu terug ga denken aan ritjes met vrienden dan kon ik op dat tempo buiten ook gesprekken voeren. Zou me dus niet verbazen als die snelheid bij deze hometrainer wel redelijk overeen komt. Maar dat zien we van het weekend wel als ik in D1 buiten rij.

Thx ook voor antwoord in laatste alinea. Merkte inderdaad het laatste half uur (van de 2) dat hartslag wat opliep (3-4 slagen).

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 okt 2018 11:53

Vergeet die snelheid,maar dat is al tig keer gezegd.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 10 okt 2018 13:11

Als je niet vooruit komt dan maak je ook geen snelheid ;-) bovendien heb je geen luchtweerstand op een stationaire trainer en alleen daarom mag je nooit een zo’n training vergelijken met een buitenrit

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 10 okt 2018 13:16

Eén keer trek je de conslusie, snelheid op een spinner is een illusie.
Een pakketje schroot met een dun laagje chroom.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 10 okt 2018 13:18

RVV schreef: 10 okt 2018 13:11 Als je niet vooruit komt dan maak je ook geen snelheid ;-) bovendien heb je geen luchtweerstand op een stationaire trainer en alleen daarom mag je nooit een zo’n training vergelijken met een buitenrit
Daar komt ook nog weerstand van het wegdek bij. Wereld van verschil of je op mooi vlak asfalt rijdt of op klinkers. Dus inderdaad, stationaire trainer is niet te vergelijken met een buitenrit (ook niet qua plezier (vind ik dan)).
Mijn Strava

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 11 okt 2018 17:02

Het gaat me ook niet om snelheid (ook al eens gezegd). Ik haalde die er puur bij om dingen te checken of ik ze goed doe. Vroeg me dat af omdat de snelheid op hometrainer veel hoger lag. Jullie geven al aan dat dat logisch en standaard is. Gisteren D1 rit buiten waarbij gem snelheid laag in D1 zone aanzienlijk lager was. Ook lager dan mijn rustige ritten dit jaar zonder hartslagmeter. Verder goed op cadans gelet. Voor het eerst 2 uur gereden met cadans rond 95. Apart rijden, maar al met al wel lekker. Leuker dan ik dacht. Denk dus dat deze manier van rijden/trainen mij wel gaat bevallen.

Nu deze week 2 x getraind: eergisteren 2 uur puur d1 op hometrainer , gisteren combi d1/D2 (2 blokken van 20 minuten met 15 min ertussen). Zaterdag heb ik tocht van 85 of 110 met maatjes en dat wordt dan na rustig begin toch hardrijden (D2/D3).

Wat zouden jullie dan morgen doen (ik kom dan aan 4x p Wk) ? 1,5 uur D1 met wat korte intervallen? 2 uur puur D1? Iets anders. En nog andere vraag: als je D2 blokken blokjes doet in D1 training, heeft dan hoog in D2 meeste effect?

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 11 okt 2018 17:32

Met het verzamelen van al die data ga je inderdaad patronen zien en herkennen waar iedereen zo fel op was: Binnen was anders dan buiten. En er zijn veel andere omstandigheden die invloed hebben op je hartslag. Leuk om er bewust mee bezig zijn, hoewel het ook frustrerend kan zijn.

Ook ik kan uiteindelijk wel genieten van een mooi D1 rondje, dat is inderdaad uiteindelijk lekker fietsen. Zeker ook als je 'weet' dat het echt nuttig is ;). De andere kant van de medaille is dat je wel moet waken voor dat je niet teveel in bv de herstelzone komt, dan hebben die trainingsuren weer weinig nut (schijnt, hoewel je toch gewoon op je zadel zit en je houding aanneemt dus er is altijd wel iets effect natuurlijk).

Als je het over 'speels' hebt kan je gerust een rondje rijden in D1 en dan bv elk viaductje, dijkje of heuveltje even opknallen en kijken en ervaren wat dat met je hartslag doet. Hoe snel komt 'ie terug naar een D1 niveau, hoeveel invloed heeft dat op de rest van de rit. Is dan uiteindelijk geen D1 training natuurlijk ;) maar gericht op hele korte intervallen.

Wb je laatste vraag: Hoe goed lukt het je al om precies in die zone te komen? Als je 20min interval hebt, duurt het een paar minuten voordat je hartslag helemaal is meegeklommen en bljift ie waarschijnlijk wat stijgen. DUs als je na 3 minuten 'hoog in D2 zit', dan zit je na 20 minuten óf in D3, óf je hebt je inspanning moeten verlagen om 'hoog in D2' te blijven. Beide zijn ongetwijfeld wel trainingsprikkels, maar als je je aan je plan wil houden zou ik rustig aan beginnen en gaan ervaren hoe je hartslag ontwikkelt bij eenzelfde inspanning (lees= zelfde vermogen, maar die meet je niet).

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 11 okt 2018 17:47

Midden in de zone is het beste, dan zit je zeker goed. Hoger is zwaarder, wat weer langer herstellen tot gevolg heeft waardoor de volgende zware training in gevaar komt.
Lekker D1 met wat sprintjes. Zo'n tochtje voor de lol is geen doel, dan kan je best met wat vermoeidheid in de benen aan beginnen.

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 11 okt 2018 20:05

wouterf schreef: 11 okt 2018 17:32 Ook ik kan uiteindelijk wel genieten van een mooi D1 rondje, dat is inderdaad uiteindelijk lekker fietsen. Zeker ook als je 'weet' dat het echt nuttig is ;). De andere kant van de medaille is dat je wel moet waken voor dat je niet teveel in bv de herstelzone komt, dan hebben die trainingsuren weer weinig nut (schijnt, hoewel je toch gewoon op je zadel zit en je houding aanneemt dus er is altijd wel iets effect natuurlijk).
Bedoel je dat je onder de benedengrens van je D1 zone komt tijdens D1-training? Begrijp ‘m niet goed. Dat zie je toch en dan verhoog je toch de inspanning zodat dat niet gebeurt. Of ik begrijp je verkeerd.

wouterf schreef: 11 okt 2018 17:32 Als je het over 'speels' hebt kan je gerust een rondje rijden in D1 en dan bv elk viaductje, dijkje of heuveltje even opknallen en kijken en ervaren wat dat met je hartslag doet. Hoe snel komt 'ie terug naar een D1 niveau, hoeveel invloed heeft dat op de rest van de rit. Is dan uiteindelijk geen D1 training natuurlijk ;) maar gericht op hele korte intervallen.
Gisteren na de D2-blokken (hoog in D2) had ik de indruk dat ie snel terug was in D1 maar wat is snel in deze?

wouterf schreef: 11 okt 2018 17:32 Wb je laatste vraag: Hoe goed lukt het je al om precies in die zone te komen? Als je 20min interval hebt, duurt het een paar minuten voordat je hartslag helemaal is meegeklommen en bljift ie waarschijnlijk wat stijgen. DUs als je na 3 minuten 'hoog in D2 zit', dan zit je na 20 minuten óf in D3, óf je hebt je inspanning moeten verlagen om 'hoog in D2' te blijven. Beide zijn ongetwijfeld wel trainingsprikkels, maar als je je aan je plan wil houden zou ik rustig aan beginnen en gaan ervaren hoe je hartslag ontwikkelt bij eenzelfde inspanning (lees= zelfde vermogen, maar die meet je niet).
Was eerste helft van de rit soms ff zoeken naar een (redelijk) constante HF maar niet moeilijk om in zone te blijven. Pas je toch je cadans ff aan...

Inspanning na 20 minuten was niet noemenswaardig anders aan eind eerste D2-blok bij zelfde hartslag. Tweede blok volgens mij ook niet maar kan ik niet helemaal meer terughalen

Plaats reactie