Ik heb een 34 achter, ben er zielsgelukkig mee. Maar ben vooral ook gelukkig met een goede training deze winter, en wat gewicht wat ik ben kwijt geraakt. De 34 is vooral mentaal prettig (en ik hou van hoge cadans, dat lukt me daar makkelijker mee).
Oftewel: val af, heb je ook buiten het fietsen veel plezier van (...). Train, bij voorkeur gericht (en hou je aan het schema...). Dan komt het heus wel goed.
Verzet vs gewicht
Op basis van deze cijfers kom ik op een Wattage van 175 Watt. Met een 30/28 verzet, rijd je dan een cadans van 73. Dat is vrij normaal en helemaal niet tergend traag. Als je op een 10% stuk bijvoorbeeld even 190 Watt op de pedalen duwt, dan haal je een snelheid van 7,6 kmh en cadans van 55. Dat is wel wat meer harken. Maar nog niet super super harken. Dat is meer de cadans van 45.klaastuin schreef: ↑26 aug 2018 12:31De snelheid over de hele klim is wat lastig omdat strava volgens mij de rustpauzes ook meeneemt in het gemiddelde, maar op basis van de afzonderlijke segmenten denk ik dat ik over het hele stuk ca. 10km/uur heb gereden. Mijn fiets weegt 9kg en ik zelf 80kg. Tel daar nog een paar kg bij op voor kleding, schoenen, water pompje en een biba en ik schat dat het totaal op zo'n 92kg zal zitten.
Oplossing lijkt me wel duidelijk. Of een nog lichter verzet. Of afvallen. Je geeft zelf al aan dat er wel 5 tot 10 kg zou kunnen worden afgevallen. Met 10 kg minder, rij je echt veel makkelijker omhoog. Dan kun je gewoon 30/25 gaan rijden aan een normale cadans
Live fast; die young. mijn blog
Rond het Comomeer liggen een aantal erg pijnlijke klimmetjes.
Ik was 2 jaar geleden in Gera Lario en daar heb ik wat klimmetjes gedaan met 36x30 en had ik graag lichter gehad.
Dat zijn ook meer muren omhoog dan echte wegen vaak.
Die doen gewoon voor iedereen pijn
Inmiddels heb ik trouwens 34x30 als lichtste verzet trouwens.
Ik was 2 jaar geleden in Gera Lario en daar heb ik wat klimmetjes gedaan met 36x30 en had ik graag lichter gehad.
Dat zijn ook meer muren omhoog dan echte wegen vaak.
Die doen gewoon voor iedereen pijn
Inmiddels heb ik trouwens 34x30 als lichtste verzet trouwens.
Met zo'n aantal km (waar respect voor) moet dat toch makkelijk lukken ? Of vind je het gewoon niet leukJans schreef: ↑26 aug 2018 14:21 @ypuh, het ligt er nogal aan hoe je aan die kilometers. 5000km in de wielen in een groep, of nagenoeg in je eentje. Maar ook dan blijft het iets heel erg persoonlijks. Ik heb inmiddels dit jaar de 75ookm aangetikt, voornamelijk soloritten, en toch... de kans dat ik de Ventoux op ga is heel erg klein.
Ben je daar zeker van dat je op mtb niet kleiner ging? Die gaan veelal tot 1:1.5.
Verschil tussen je 30-28 en 1-1 is relatief weinig. Maar 1-1.5 is veel kleiner. Is je mtb een triple? 1-1 wil zeggen op mtb niet op kleinste blad komen. Je zit op de.mtb snel boven een 1-1; met mtb wil je immers ook 25% kunnen oprijden.
Ik heb zelf ook die 1-1 nodig (en heb nog kleiner op de fiets staan) maar ik kan ook op 30-28 boven komen. Ik moet dan gewoon minder omwentelingen doen. Dat is niet aangenaam maar gaat. En eventueel kom ik zo sneller krampen tegen. Maar hart-longen kan ik zo ook onder controle houden. Met het beetje klimmen heb ik mijn vermoeidheid wel leren inschatten. En kan nu op hartslag en eventueel vermoeidheidsniveau altijd naar boven rijden zonder voet aan de grond te moeten zetten.
Mijn eerste ervaring als niet kunnen klimmer: klim op de mont ventoux was een totale ramp. Ik las dat een gemiddeld toerist tegen 12 per uur naar boven rijdt - en daar de 11 jarige zoon ook naar boven reed wilde ik ook zo snel mogelijk naar boven. Niet dus...
2de poging enkel zo gereden dat ik het kon volhouden. Maar ik had wel een 1-1 verzet. Het was even zoeken maar ergens is er een snelheid waarbij je net niet te moe wordt.
En 2 jaar geleden had ik een jaar met bijna 10kg lichter, 5.000+ km in de benen en toen ging klimmen als vanzelf. Ik kon trager rijden, versnellen en terug trager rijden terwijl voordien er maar 1 tempo was dat ik net kon aanhouden. Opeens was klimmen zoals gewoon op de weg rijden waar het eens sneller en eens trager gaat (en ik kon sneller alpe dhuez op dan de oudste zoon .
Maar ook in die betere vorm rijd ik met groter dan 1-1 de bergen op. Ik heb die gewoon nodig om comfortabel 8 per uur te rijden (zowat mijn comfort tempo bij 10%).
Dus op je initiële vraag: gewicht verliezen en eventueel betere conditie maken klimmen eventueel veel makelijker. Maar voor mij blijf ik die kleine versnelling gebruiken. Op een koersfiets moet je toch al zeer veel sneller gaan rijden voordat je minder dan 1:1 nodig te hebben. Al was het maar om een tempo te hebben om even uit te rusten.
Walter
Of ik boven kom, ik denk het wel, maar niet zonder af te stappen op de stukken van 12% (denk ik). Vanaf Sault kostte me al best moeite. Maar wie weet, het voordeel is wel dat ik alleen om hoef te keren. Thuis komen doe ik welbever schreef: ↑26 aug 2018 19:32Met zo'n aantal km (waar respect voor) moet dat toch makkelijk lukken ? Of vind je het gewoon niet leukJans schreef: ↑26 aug 2018 14:21 @ypuh, het ligt er nogal aan hoe je aan die kilometers. 5000km in de wielen in een groep, of nagenoeg in je eentje. Maar ook dan blijft het iets heel erg persoonlijks. Ik heb inmiddels dit jaar de 75ookm aangetikt, voornamelijk soloritten, en toch... de kans dat ik de Ventoux op ga is heel erg klein.
Sinds deze week 34-34. Maar die heb ik nog niet gebruikt. Maar bij 7-8% sprak ik mijn vorige 30-27 wel aan. En toen er een 29 achter kwam, werd die ook gebruikt.
Laatst gewijzigd door Jans op 26 aug 2018 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ach, wie weet, bedenk ik ooit op een ochtend dat ik toch maar ga. Maar ik moet er niet te lang mee wachten. De tand des tijds gaat ook hier gewoon door, al denk ik niet dat ik slechter fiets dan 4 jaar geleden.