Ik heb geen MTB meer maar ik heb jaren 3 weken op vakantie iedere dag op de MTB flink hoogtemeters gemaakt.
De eerste weken als ik dan weer op de racefiets zat was het tempo er toch een beetje uit. Souplese was gewoon serieus minder.
Ik ben wel een stevige jongen die heel makkelijk tegen de wind in ramt, maar met jouw leeftijd en kilometers moet je toch probleemloos betere gemiddelde rijden dan ik.
Ik rij zelf zonder teller maar vorige week met 2 man 100 km door de wind en heb ik meer dan de helft op kop gereden en hadden ze 33 gemiddeld op de teller staan.
En dat is geen uitzondering. En ik had je vader kunnen zijn
Ik denk dat knolan82 een goede tip geeft door misschien toch dat beentempo iets omhoog te gooien.
Ik kan mij herinneren dat ik na drie weken MTB ik in een Vlaamse toertocht op de kasseihellingen makkelijke een paar tanden zwaarder vlot omhoog fietsen maar op de winderige weg langs de Schelde niet vlot draaide terwijl dat echt wel mijn domein is.
Misschien ook iets vaker variëren. Mathieu van der Poel zeg maar
In het slechtste geval ben je een beetje overtraind en dan is rustig aan helaas de enige oplossing, maar ik zou beginnen met wat lichter te rijden en iets hoger in de hartslag te gaan zitten.
Succes!