Ok; in mijn herinnering staat er een 'bliksem' als de vermogendata uit een echte powermeter komt. Daarom dat ik er vanuit ging dat het van strava kwam.
Standaard te hoge hartslag?
Nee maar strava ziet wel dat het van een Sigma komt, dus kunnen ze hier wel iets mee kunnen doen.
Wat ze dan precies moeten doen weer moeten doen als je weer echte powermeter aan je sigma gekoppeld hebt is dan weer de vraag....
Klopt, maar dat zie je dan bij segmenten.
Als je een segment bekijkt waar Rob gefietst heeft dan zie je bij zijn powerdata dus ook zo'n bliksemschicht icoontje.
- rverwaart
- Forum-lid
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 02 mei 2016 09:38
- Locatie: Capelle a/d IJssel
- Contact
Volgens mij berekent mijn Sigma inderdaad een (geschat) vermogen a.d.h.v. snelheid, cadans en hartslag. Strava zou dit dan 1 op 1 over moeten nemen, maar mijn ervaring is dat er wel wat verschil tussen de waardes van mijn Sigma en Strava liggen hoor. Zeker gemiddelde snelheid wijkt regelmatig af; mijn Sigma geeft dan bijv. 30km/h aan, en sigma 30,5 km/h. Of andersom.
Hoe dan ook; ik heb de rit van afgelopen zaterdag, op de bruggen en tunnels na, absoluut niet als zwaar ervaren. Dit was ook de verwachting.
Hoe dan ook; ik heb de rit van afgelopen zaterdag, op de bruggen en tunnels na, absoluut niet als zwaar ervaren. Dit was ook de verwachting.
Giant Propel Advanced 2 (2015) + Infinito R5AC
Dus: hoera! Je kan dus aan lage hartslag rijden.
Maar het is dus niet omdat het niet vermoeiend was, dat het geen goede training was (met als doel je duurvermogen te verhogen). Grofweg is dat het soort ritten waar je winter mee vult als renner.
Als je 'anders' fietst: is de snelheid hoger?
Maar het is dus niet omdat het niet vermoeiend was, dat het geen goede training was (met als doel je duurvermogen te verhogen). Grofweg is dat het soort ritten waar je winter mee vult als renner.
Als je 'anders' fietst: is de snelheid hoger?
- rverwaart
- Forum-lid
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 02 mei 2016 09:38
- Locatie: Capelle a/d IJssel
- Contact
Dat klopt zeker! Ik train / fiets veelal alleen. Natuurlijk is de intensiteit anders dan wanneer je in een groep fietst. Maar wat ik niet had verwacht is dat ik, na die 70km in de groep te hebben gereden, de tweede helft van de rit op kop kon rijden zonder me daarmee, voor mijn gevoel, leeg te rijden. Eenmaal gefinished stapte ik zo fris als een hoentje af.walter- schreef: ↑26 jun 2018 09:00 Dus: hoera! Je kan dus aan lage hartslag rijden.
Maar het is dus niet omdat het niet vermoeiend was, dat het geen goede training was (met als doel je duurvermogen te verhogen). Grofweg is dat het soort ritten waar je winter mee vult als renner.
Als je 'anders' fietst: is de snelheid hoger?
Giant Propel Advanced 2 (2015) + Infinito R5AC
Dat is dus omdat je onder je vetdrempel reed in het eerste deel. Dat kan je letterlijk uren volhouden (beetje suiker en vocht toevoegen af en toe en de vetverbranding blijft doorgaan).
Nadien In de finale kan je nog alles geven. En zondag zal je in het 2de deel nog onder je omslagpunt gebleven zijn (dat kan snel ergens rond 170 slagen en hoger liggen). En zolang je niet een uur lang boven dat omslagpunt zit, zal je 'fris' eindigen.
Zo werkt wielrennen. Kopmannen rijden eerste deel van de wedstrijd onder hun vetdrempel (geven de instructie aan de helpers net zo te rijden). En als het om de knikkers gaat komen de kopmannen naar voor en rijden rond en boven hun omslagpunt Wie hoogste vermogen bij vetdrempel en omslagpunt heeft kan winnen (en hoe die zich verhouden maakt je meer of minder geschikt voor klassiekers, ronderennen, mtb, cyclocros...)
En op de manier van rijden van je ritje in het weekend brengt die vetdrempel omhoog.
In een koers helpt het je vetdrempel te kennen. Als je in het peleton zit merkelijk onder je vetdrempel te rijden kan je je beter in de debatten vanvoor mengen en wegrijden. Terwijl als het nog ver is en je flirt al met de vetdrempel je je beter in het peleton verstopt.
En die 2 bepalen lukt gewoon best met een inspanningstest... (En weet je hoe je moet trainen). De zoon in huis is veelal te intensief getraint . Hij kan relatief gezien zeer diep gaan, maar omdat de vetdrempel relatief laag ligt mist hij in de finale energie. Trainingspunt is daarom gekend (oplossing is ook kortere wedstrijden rijden...). Wat zou jou trainingspunt zijn?
Walter
Nadien In de finale kan je nog alles geven. En zondag zal je in het 2de deel nog onder je omslagpunt gebleven zijn (dat kan snel ergens rond 170 slagen en hoger liggen). En zolang je niet een uur lang boven dat omslagpunt zit, zal je 'fris' eindigen.
Zo werkt wielrennen. Kopmannen rijden eerste deel van de wedstrijd onder hun vetdrempel (geven de instructie aan de helpers net zo te rijden). En als het om de knikkers gaat komen de kopmannen naar voor en rijden rond en boven hun omslagpunt Wie hoogste vermogen bij vetdrempel en omslagpunt heeft kan winnen (en hoe die zich verhouden maakt je meer of minder geschikt voor klassiekers, ronderennen, mtb, cyclocros...)
En op de manier van rijden van je ritje in het weekend brengt die vetdrempel omhoog.
In een koers helpt het je vetdrempel te kennen. Als je in het peleton zit merkelijk onder je vetdrempel te rijden kan je je beter in de debatten vanvoor mengen en wegrijden. Terwijl als het nog ver is en je flirt al met de vetdrempel je je beter in het peleton verstopt.
En die 2 bepalen lukt gewoon best met een inspanningstest... (En weet je hoe je moet trainen). De zoon in huis is veelal te intensief getraint . Hij kan relatief gezien zeer diep gaan, maar omdat de vetdrempel relatief laag ligt mist hij in de finale energie. Trainingspunt is daarom gekend (oplossing is ook kortere wedstrijden rijden...). Wat zou jou trainingspunt zijn?
Walter
- rverwaart
- Forum-lid
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 02 mei 2016 09:38
- Locatie: Capelle a/d IJssel
- Contact
Walter,
Hartelijk dank voor deze duidelijke uitleg . Ik heb in de dagen dat dit topic is gestart al veel geleerd. Als ik jouw bericht goed begrijp is de theorie dus; hoe hoger de vetdrempel, hoe beter.
Dat maakt mijn volgende trainingsritten dan inderdaad heel anders. Denk jij dat het goed is om de komende weken eens te expirimenteren met het volgende; dezelfde rit / afstand maken, maar op andere snelheden rijden. De eerste keer bijv. 28km/h, keer erna 29km/h, 30km/h, etc. en dan kijken wat het met de hartslag / het gevoel in het lichaam doet?
Ik zal me ook eens verdiepen in het doen van zo'n inspanningstest. Ik woon zelf in de omgeving van Rotterdam; heb jij tips / adviezen waar ik zo'n test kan doen?
Hartelijk dank voor deze duidelijke uitleg . Ik heb in de dagen dat dit topic is gestart al veel geleerd. Als ik jouw bericht goed begrijp is de theorie dus; hoe hoger de vetdrempel, hoe beter.
Dat maakt mijn volgende trainingsritten dan inderdaad heel anders. Denk jij dat het goed is om de komende weken eens te expirimenteren met het volgende; dezelfde rit / afstand maken, maar op andere snelheden rijden. De eerste keer bijv. 28km/h, keer erna 29km/h, 30km/h, etc. en dan kijken wat het met de hartslag / het gevoel in het lichaam doet?
Ik zal me ook eens verdiepen in het doen van zo'n inspanningstest. Ik woon zelf in de omgeving van Rotterdam; heb jij tips / adviezen waar ik zo'n test kan doen?
Giant Propel Advanced 2 (2015) + Infinito R5AC
Experimenteren heeft weinig zin: daar houden wetenschappers zich mee bezig. Beter goed trainingsadvies volgen (al zal het idd altijd wat experimeteren zijn om je lichaam beter te leren kennen). Had ik begrepen dat je wedstrijden rijdt?
Maar veelal zal training nooit snelheid als doel stellen maar hartslagen en/of vermogen. Wat de training met je lichaam doet kan je in wedstrijden zien (of als je met een groep eens harder gaat rijden).
Ik heb geen tip waar je in Nederland een inspanningstest kan doen. In Belgie maar ervarning met 1 plaats.
Maar veelal zal training nooit snelheid als doel stellen maar hartslagen en/of vermogen. Wat de training met je lichaam doet kan je in wedstrijden zien (of als je met een groep eens harder gaat rijden).
Ik heb geen tip waar je in Nederland een inspanningstest kan doen. In Belgie maar ervarning met 1 plaats.
Doe nou gewoon zo'n inspanningstest Aan ambitie en doorzettingsvermogen ontbreekt het je volgens mij niet. Nu is het de truc om ook slim te gaan trainen en niet te veel te gaan experimenteren op eigen houtje.rverwaart schreef: ↑26 jun 2018 10:13 Walter,
Hartelijk dank voor deze duidelijke uitleg . Ik heb in de dagen dat dit topic is gestart al veel geleerd. Als ik jouw bericht goed begrijp is de theorie dus; hoe hoger de vetdrempel, hoe beter.
Dat maakt mijn volgende trainingsritten dan inderdaad heel anders. Denk jij dat het goed is om de komende weken eens te expirimenteren met het volgende; dezelfde rit / afstand maken, maar op andere snelheden rijden. De eerste keer bijv. 28km/h, keer erna 29km/h, 30km/h, etc. en dan kijken wat het met de hartslag / het gevoel in het lichaam doet?
Ik zal me ook eens verdiepen in het doen van zo'n inspanningstest. Ik woon zelf in de omgeving van Rotterdam; heb jij tips / adviezen waar ik zo'n test kan doen?
In Rotterdam kun je zelfs kiezen waar
https://www.zorgkaartnederland.nl/sport ... /rotterdam
Niet elke locatie neemt goede tests af. De meeste SMA's doen een test waarbij de waarde elke minuut wordt verhoogd en sta je na 15 minuten weer naast je fiets. Krijg je een rapportje mee met conclusie "goede conditie". Kan je niets mee.bever schreef: ↑26 jun 2018 19:09Doe nou gewoon zo'n inspanningstest Aan ambitie en doorzettingsvermogen ontbreekt het je volgens mij niet. Nu is het de truc om ook slim te gaan trainen en niet te veel te gaan experimenteren op eigen houtje.rverwaart schreef: ↑26 jun 2018 10:13 Walter,
Hartelijk dank voor deze duidelijke uitleg . Ik heb in de dagen dat dit topic is gestart al veel geleerd. Als ik jouw bericht goed begrijp is de theorie dus; hoe hoger de vetdrempel, hoe beter.
Dat maakt mijn volgende trainingsritten dan inderdaad heel anders. Denk jij dat het goed is om de komende weken eens te expirimenteren met het volgende; dezelfde rit / afstand maken, maar op andere snelheden rijden. De eerste keer bijv. 28km/h, keer erna 29km/h, 30km/h, etc. en dan kijken wat het met de hartslag / het gevoel in het lichaam doet?
Ik zal me ook eens verdiepen in het doen van zo'n inspanningstest. Ik woon zelf in de omgeving van Rotterdam; heb jij tips / adviezen waar ik zo'n test kan doen?
In Rotterdam kun je zelfs kiezen waar
https://www.zorgkaartnederland.nl/sport ... /rotterdam
Ik hoor goede verhalen over Robic (is ook wel te rijden vanaf Rotterdam) en heb zelf goede ervaring met Guido Vroemen (Amersfoort).
Goede conditie of goede gezondheid?
Logica: eerst doe je een gezondsheidstest/keuring waarbij je hart beperkt getest wordt (bv die 1 minuut test). Dan weet je of het verantwoord is zware inspanningen te doen met je lichaam.
Nadien zoek je een inspanningstest met lactaatanalyse eventueel vo2max test gekoppeld aan analyse van de resultaten en trainingsadvies.
In België denk in niet dat je de inspanningstest kan doen zobder de medische keuring.
Walter
- rverwaart
- Forum-lid
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 02 mei 2016 09:38
- Locatie: Capelle a/d IJssel
- Contact
bever schreef: ↑26 jun 2018 19:09 Doe nou gewoon zo'n inspanningstest Aan ambitie en doorzettingsvermogen ontbreekt het je volgens mij niet. Nu is het de truc om ook slim te gaan trainen en niet te veel te gaan experimenteren op eigen houtje.
In Rotterdam kun je zelfs kiezen waar
https://www.zorgkaartnederland.nl/sport ... /rotterdam
in het Ikazia bieden ze verschillende onderzoeken aan zie ik;
- Basis Sportmedisch Onderzoek
- Groot Sportmedisch Onderzoek
- Uitgebreid Sportmedisch Onderzoek
- Top Sportmedisch Onderzoek
Ik denk dat de laatste voor mij wel past . Natuurlijk niet, die valt sowieso af. Maar is de basis genoeg denken jullie?
Giant Propel Advanced 2 (2015) + Infinito R5AC