Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Val met 3 gebroken ribben

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 30 mei 2018 21:54

Waardeloos, zo'n crash. Hoop dat je snel weer op de been bent, sterkte!

Geeft mij wel mooi de gelegenheid de vraag te stellen die al vaker bij me is opgekomen. Kun je ribben breken zonder ze te kneuzen? Iedere keer lees en hoor ik dat je beter je ribben kunt breken dan kneuzen...maar kun je ze wel breken zonder dat ze gekneusd zijn?
Afbeelding | Afbeelding

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1075
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 30 mei 2018 22:05

12 maart heb ik met skiën vier ribben gebroken, waarvan één lelijk. Bij mij ook rechtsonder. Daarna ook nog een complicatie die er voor zorgde dat ik 2 weken aan bed gekluisterd was. 21 april (dus 6 weken later) weer een eerste fietsritje gemaakt. Paracetamol tot week 8 maximale dosering gebruikt, daarna vrij snel af kunnen bouwen. Inmiddels weer een 190 km tochtje en een lang weekend Ardennen er op zitten. Ik merk echter wel dat het duurvermogen nog niet op het oude niveau is, en ook klom ik in de Ardennen nog iets langzamer dan normaal (moet helaas ook een kilo of 4-5 extra meetornen, maar dat gaat er wel weer af). Herstel is echter wel erg individueel bepaald.
Op het moment af en toe nog last met zwaardere dingen tillen boven mijn hoofd, maar ook dat gaat telkens beter.

Onderschat inderdaad alsjeblieft je hoofd niet. Als er niet zoveel gebeurt merk je inderdaad niets, maar als er meer op je af komt, kan het ineens overprikkeld raken.

Heel veel sterkte

laurens87
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 31 mei 2018 21:17

Lag je daar rond half 12?? In een haarspeldbocht op de beekhuizerweg? Reed er rond die tijd, zag iemand liggen en die lag er niet heel lekker bij, leek overigens alsof die op de andere kant was gevallen. Hopelijk valt het mee! Sterkte!
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

Gebruikersavatar
marcuse
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 aug 2006 18:16

Gebruikersavatar marcuse 31 mei 2018 23:12

@laurens87, Dat klopt. Ik lag daar rond half 12 volgens mijn GPS. Volgens mijn fietsmaat leek het inderdaad alsof ik de verkeerde kant op was gevallen. Maar waarschijnlijk ben ik gewoon tijdens of na de val rondgedraaid. Dat ik er niet lekker bij lag, kan ik me voorstellen. Ik was knock-out. Eerste herinnering die ik heb is van in de ambulance. Ook alleen maar flarden. Pas vanaf toen ik van de SEH naar de kamer werd gerold zijn het weer meer aaneengesloten herinneringen.
Voel me nu, op de ribben en heup na, verder weer goed.

Gebruikersavatar
marcuse
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 aug 2006 18:16

Gebruikersavatar marcuse 25 jun 2018 20:17

Herstel gaat voorspoedig. Afgelopen zondag een kort ritje op de racefiets gemaakt. Het doet nog wel pijn, maar al veel minder en ik heb veel minder pijnstilling nodig.

laurens87
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 25 jun 2018 20:42

marcuse schreef: 31 mei 2018 23:12 @laurens87, Dat klopt. Ik lag daar rond half 12 volgens mijn GPS. Volgens mijn fietsmaat leek het inderdaad alsof ik de verkeerde kant op was gevallen. Maar waarschijnlijk ben ik gewoon tijdens of na de val rondgedraaid. Dat ik er niet lekker bij lag, kan ik me voorstellen. Ik was knock-out. Eerste herinnering die ik heb is van in de ambulance. Ook alleen maar flarden. Pas vanaf toen ik van de SEH naar de kamer werd gerold zijn het weer meer aaneengesloten herinneringen.
Voel me nu, op de ribben en heup na, verder weer goed.
Geen idee hoe, had het even gemist! Goed dat je afgelopen week weer hebt kunnen fietsen! Rustig aan, dan kan er veel!

Ik weet dat ik je fietsmaat het verkeer zag regelen en dacht, oef het zou je gebeuren... Verder leuke hobby, maar vallen is ergens toch ver weg altijd de een risico en ook een angst. Sterkte met de laatste stappen naar volledig herstel!
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

Plaats reactie