Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wat te doen aan zadelpijn?

Rubberen
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2017 14:45

Rubberen 09 sep 2017 12:11

Wil het topic niet jacken, maar zit zelf ook met een zitvlak probleem. Enkel zit het probleem niet bij mijn zitbotjes, maar heb ik last van de plek euh, tussen de aars en de ballen :)

Vanaf 40kilometer rijden begin ik hier helaas last van te krijgen.. Overlaatst had ik 2 dagen achtereen 40 kilometer gefietst, waarvan de 2de dag de laatste kilometers bijna ondraaglijk waren van de pijn.

Zeker iets dat ik wil voorkomen naar de toekomst toe! Iemand enig idee?

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 09 sep 2017 15:08

RonaldH76 schreef: 06 sep 2017 23:00 Ik heb sinds kort pijn in m'n linker zitbotje, Het is geen huidirritatie maar puur hetbotje zelf.
Met lopen zitten,of op de stadsfiets heb ik nergens last van, tot ik op de racefiets zit.

Zijn hier middeltjes voor? Heb zelfs al anderhalve week niet gefietst om het rust te gunnen maar dat helpt niet.
Ik heb ook vergelijkbare gevoeligheid aan mijn zitbot, en dan alleen aan mijn linker kant. Rechts absoluut geen last. Ik blijf dit bijzonder vreemd vinden, omdat ik niets kan aanwijzen dat tussen links en rechts verschillend is. Blijkbaar ligt het dan aan mijn eigen anatomie, waardoor ik deze gevoeligheid ervaar.
Ik heb nog geen remedie gevonden behalve dan de adviezen die al gegeven zijn (af en toe even staan op de pedalen, zadelhoogte en hellingshoek iets aanpassen etc.)
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

scoloo
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 jul 2015 18:01

scoloo 09 sep 2017 15:12

Rubberen schreef: 09 sep 2017 12:11 Wil het topic niet jacken, maar zit zelf ook met een zitvlak probleem. Enkel zit het probleem niet bij mijn zitbotjes, maar heb ik last van de plek euh, tussen de aars en de ballen :)

Vanaf 40kilometer rijden begin ik hier helaas last van te krijgen.. Overlaatst had ik 2 dagen achtereen 40 kilometer gefietst, waarvan de 2de dag de laatste kilometers bijna ondraaglijk waren van de pijn.

Zeker iets dat ik wil voorkomen naar de toekomst toe! Iemand enig idee?
Zadel met uitsparing nemen. Scheelt echt enorm
Biking is Living!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 09 sep 2017 18:12

Rubberen schreef: 09 sep 2017 12:11 Wil het topic niet jacken, maar zit zelf ook met een zitvlak probleem. Enkel zit het probleem niet bij mijn zitbotjes, maar heb ik last van de plek euh, tussen de aars en de ballen :)
zoek op pijnklachten perineum. Wellicht staat er iets van je gading tussen. En probeer in elk geval een paar leenzadels van een goede wielerzaak uit. En dan liefst uiteraard een rondje van 40km. Het zal - zoals vaker - een kwestie van uitproberen zijn.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 16 sep 2017 13:53

Wellicht een keer een zadeldruk meting doen en op basis daarvan een zadel kiezen dat geschikt is?

svisschers
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 dec 2009 21:37
Contact

svisschers 17 sep 2017 21:31

wanneer je zadel te hoog staat, geeft dit ook problemen aan de voorkant op je zadel, maar ook wanneer een zadel te ver naar voren staat, kan het zijn dat je juist meer op voorkant van je zadel gaat zitten. Lijkt vreemd, maar omdat je zadel verder naar voren staat, kom je eerder met je dijen tegen de wangen van het zadel met het pedaal op 180 graden.
Of een zadel is te breed. Of je zadel-stuur afstand is te groot. of zadel loopt te rond

het hoeft dus niet alleen de vorm van het zadel te zijn, maar de afstelling bepaald voor een groot gedeelte hoe je op je zadel zit.

ik zou inderdaad eens naar je houding laten kijken, en/of een zadeldrukmeting doen.
fityourbike

svisschers
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 dec 2009 21:37
Contact

svisschers 17 sep 2017 21:37

terugkomend op het onderwerp: pijn op zitbotjes:

het kan zijn dat je inderdaad niet goed op je zadel zit, maar ook de stabiliteit van je voeten kan problemen geven. wanneer je knieen naar binnen draaien (bij 90% van de mensen) kan dit schuren langs het zadel veroorzaken.
Wanneer een zadel te breed is, zie je vaak dat mensen juist verder naar voren gaan zitten op zadel.
ik ben het niet eens met de test om je hak op pedaal te zetten. Wanneer ik mijn schoenplaatjes verzet heeft dit veel invloed op je zadelhoogte en dat neem je niet mee in deze test.
Belangrijk is dat je in balans op je fiets zit, daar zijn verschillende testen voor. Of laat eens een zadeldrukmeting doen. Succes
fityourbike

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2250
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 18 nov 2017 10:55

Iemand ervaring met het product Smoovall? Tegen zitvlak problemen.
Las hier een positief bericht over in een oud exemplaar van Fiets van iemand die "The Ride" had gereden.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 19 nov 2017 09:58

vincent75 schreef: 18 nov 2017 10:55 Iemand ervaring met het product Smoovall? Tegen zitvlak problemen.
Las hier een positief bericht over in een oud exemplaar van Fiets van iemand die "The Ride" had gereden.
Ik heb een tijdje geleden van die busjes besteld. Het eerste wat mij opviel was dat het busje heel erg klein was. Gelet op de prijs had ik die niet verwacht. Mijn eerste (niet onderbouwde) reactie was: overpriced!
Ik heb het een keer of vier gebruikt nu. Te kort om echt te beoordelen. Gevoelsmatig heb ik er niet zo heel veel vertrouwen in. Het brengt (vermoedelijk) een heel (te?) dun laagje aan. Kan mij haast niet voorstellen dat dit de oplossing is voor serieuze zitvlakproblemen bij fanatieke fietsers. Ik vertrouw voorlopig nog vooral op flinke klodders frictiecreme en vaseline.
Gek van de weg, de MTB en het gravel

Hans-Je-Pence
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 aug 2017 23:23

Hans-Je-Pence 19 nov 2017 12:13

luvene schreef: 17 aug 2017 17:53 Yep.... nu had ik toch echt veel minder last op mijn oude fiets dan op de nieuwe. Ik ga wel experimenteren. Morgen heb ik de sleutel al..... en ik heb trouwens nu nog steeds last van een doof gevoel in mijn linkerpink na een ritje gisteren van 70 km.
Dat dove gevoel in je pink komt in elk geval niet uit je pols, dus druk op je polsen vanwege houding aan het stuur. Anders zouden je duim, wijs- en middelvinger tintelen.

Ik denk dat je eens goed moet kijken naar je zithoek, stand van arm en eventueel ook je nek. Die dooie pink moet daar ergens vandaan komen namelijk (elleboog, schouder of nek)
Misschien is die bike fit van je nieuwe fiets toch niet zo heel nauwkeurig geweest

bjorn1979
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 mei 2011 19:57

bjorn1979 17 jan 2018 10:26

vincent75 schreef: 18 nov 2017 10:55 Iemand ervaring met het product Smoovall? Tegen zitvlak problemen.
Las hier een positief bericht over in een oud exemplaar van Fiets van iemand die "The Ride" had gereden.
Ik heb het besteld na het lezen van het artikeltje. Voor mij werkt het goed. Voorheen altijd Assos crème gebruikt maar dat hielp tot op zeker hoogte.

Over zadelpijn gesproken. Ik heb inmiddels iets van 10 verschillende zadels gehad. Uiteindelijk blijven hangen bij Specialized Pro omdat ik daar de minste problemen had. Na een zadeldrukmeting kreeg ik te horen dat die totaal ongeschikt voor me was... lekker dan, zat op al mijn fietsen :lol:

Blijkbaar zit ik zo in elkaar dat ik op mijn 'weke delen' zit en niet voldoende met mijn bekken kan kantelen. Dat in combinatie met scheef zitten zorgde voor veel ongemak. Zoals geen gevoel en schuurplekken. Na de scan heb ik een testzadel van Cobb meegekregen. Oerlelijk maar sinds dien kan ik langer genieten op de fiets.

En dat is waar het allemaal op gaat uiteindelijk :winkthumb:

Conclusie, als je echt alles geprobeerd heb qua broek, afstelling en zalfjes. Maak een afspraak voor een drukmeting. Dat zie je echt waar het mis gaat.

Plaats reactie