Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

De ochtend voorbereiding voor rit

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 13 feb 2017 11:06

Het eetadvies van Mark is wel aan te raden. Je normale ontbijt + iets extra's.
Zelf ook ooit 1x de fout ingegaan met een flink bord Brinta... Mijn lichaam protesteerde meteen. Dus doe wat je normaal ook doet. 2x 750ml drinken mee, plus aanvulling bij de post van de tocht moet voldoende zijn.


Ik weet niet wat je grootste kransje achter nu is, maar monteer of een 28 (korte kooi) of een 32 (lange kooi) dan heb je altijd wat over.

Verder zou ik mij niet heel druk maken om je waardes van de Neo.. Cijfers zijn leuk, genieten is leuker! Met regelmatig iets eten en drinken, zien wat je al hebt gereden ipv te kijken hoeveel je er moet, kom je er wel.
WiND 56 - 2020

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 feb 2017 11:21

Jongens waar gaat het over?
Voor een ritje van 74 km neem ik alleen een bidonnetje water mee.
Iemand van 97 kg heeft genoeg reserves.
Bang voor de hongerklop? Banaantje mee.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8946
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 feb 2017 11:58

Dit topic doet mij een beetje denken aan mijn allereerste lange tocht ooit, Luik-Bastenaken-Luik. Mijn langste afstand daarvoor zal een km of 50 geweest zijn, dus ik had geen idee hoe ik bijna 200 km extra zou verteren.
De organisatoren hadden de avond tevoren een onbeperkt pasta-buffet georganiseerd. Wij dachten dat het dan wel een goed idee was om daar ook zoveel mogelijk te eten. Dat kwam toen neer op negen(!!!) borden pasta de man.
De hele nacht natuurlijk geen oog dicht gedaan en liggen zweten van die enorme berg voedsel.
Alsof dat nog niet genoeg was, "voor de zekerheid" bij het opstaan nog een pakje geconcentreerde energiepasta naar binnen gepropt. De eerste 100 km heb ik half misselijk op de fiets gezeten...
(De resterende 140 gingen trouwens zonder noemenswaardige problemen, maar of dat door het voedselregime kwam...)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 721
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 13 feb 2017 12:10

Krijg hier veel interessante tips binnen :winkthumb:

Zal misschien een beejte meer op mijn kadans moeten letten, heb idd de neiging om "zwaar" te trappen.
Ben ook nog maar gestart, fiets ergens in mei vorig jaar gekocht en sedert september op de Neo om de winter en de regendagen te overbruggen.

Jpy
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2017 16:25

Jpy 13 feb 2017 12:23

Drink je wel voldoende tijdens de tackx trainingen. Als je 3 uur binnenfietst dan verlies je wel heel veel vocht.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 13 feb 2017 12:25

Mijn voorbereiding is wel speciaal. In plaats van een gewoon ontbijt neem ik voor een lange tocht vaak pannenkoeken, zeker voor trainingswedstrijden in de kou waar ik eerst heen fiets.
Nu is 75 km voor mij geen lange tocht, maar voor de TS zal dit toch 3 uur afzien zijn. Ik zou ruim van te voren (2+ uur) goed ontbijten en dan tijdens de tocht een paar keer iets kleins eten, zodat je maag jou niet in de weg zit.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 721
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 13 feb 2017 12:29

Jpy schreef:Drink je wel voldoende tijdens de tackx trainingen. Als je 3 uur binnenfietst dan verlies je wel heel veel vocht.
Ik heb steeds 1,5 liter sportdrank mee als ik op de tacx rij, los van het aantal km.
Ik drink vooraleer ik dorst krijg.
Soms is het allemaal op, soms dink ik de rest uit na de training.
Maar steeds in ieder geval 1,5 liter.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 721
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 13 feb 2017 12:31

bve schreef:Nu is 75 km voor mij geen lange tocht, maar voor de TS zal dit toch 3 uur afzien zijn.
Je mag zeker zijn dat het afzien zal zijn, maar wel op het niveau dat ik er van kan genieten.
Het is voor mij ook nog afwachten wat ik "in het echt" zal aankunnen.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 13 feb 2017 13:05

Gewoon de benen in de ronde en je komt er wel. Mooie tocht en lekker fietsen!

Sportdrank mee en 3 stukken kruidkoek of iets dergelijks moet wel genoeg zijn.

Veel plezier!
Maak joe woar

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27589
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 feb 2017 13:09

53x11 schreef:Dit topic doet mij een beetje denken aan mijn allereerste lange tocht ooit, Luik-Bastenaken-Luik. Mijn langste afstand daarvoor zal een km of 50 geweest zijn, dus ik had geen idee hoe ik bijna 200 km extra zou verteren.
De organisatoren hadden de avond tevoren een onbeperkt pasta-buffet georganiseerd. Wij dachten dat het dan wel een goed idee was om daar ook zoveel mogelijk te eten. Dat kwam toen neer op negen(!!!) borden pasta de man.
De hele nacht natuurlijk geen oog dicht gedaan en liggen zweten van die enorme berg voedsel.
Alsof dat nog niet genoeg was, "voor de zekerheid" bij het opstaan nog een pakje geconcentreerde energiepasta naar binnen gepropt. De eerste 100 km heb ik half misselijk op de fiets gezeten...
(De resterende 140 gingen trouwens zonder noemenswaardige problemen, maar of dat door het voedselregime kwam...)
LOL.

Zelf ook een keer de fout gemaakt om pasta met bruine suiker te eten als ontbijt. Vond het zo vies dat ik na 2 happen over mijn geiser moest. :lol:

Vanaf dat moment hanteer ik de regel: gewoon eten wat je altijd eet, misschien een klein beetje meer of een banaantje erachteraan...

Gebruikersavatar
dapoker
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 apr 2010 21:37

Gebruikersavatar dapoker 13 feb 2017 13:51

Misschien geen antwoord geheel naar wens maar wat bij mij opkomt is het volgende.

We hebben het hier over een tocht van 71km. Ik weet me nog goed mijn eerste tochtje in het heuvelland van 80km te herinneren. Afzien tot de max. Week later... al stukken makkelijker. Maand later. Appeltje eitje.

Met andere woorden... als je nu al met regelmaat op de Tacx zit en straks naar buiten gaat, focus je vooral op het afleggen van de afstand. Deze afstand moet een beetje gezond mens makkelijk kunnen volbrengen zonder zich vol te stouwen met een ontbijt en veel voer onderweg.

Je hebt nog een dikke maand. Het weer wordt al beter en de vorst is weg. Ik zou volgende opzet bepleiten.

Begin (zondag) 's ochtends met normaal ontbijt. Kopje koffie d'r bij en een halve liter water.
Komend weekend fiets je 50km, week erop 65, week daarna 80 en de week daar weer op doe je 100. Telkens op rustig tempo en cadans van rond de 80.

Voor onderweg moeten 2 grote bidons en elk uur een boterhammetje moet meer dan voldoende zijn. Hou je intensiteit waarmee je fietst laag en omwentelingen hoog. Met deze opzet haal je die 71km naar mijn idee makkelijk. Zeker als je doordeweeks ook nog 'n ritje (of tacx) van 30 tot 50km doet op hogere intensiteit.

Succes!
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jpy
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2017 16:25

Jpy 13 feb 2017 14:26

Daarbij zorgt de entourage, het buitenzijn en je daginstelling ervoor dat het allemaal makkelijker gaat. Hou er wel rekening mee dat je jezelf tijdens de makkelijkere delen wat tempert. De verleiding is groot dat je jezelf op kloot door de vele snelleren. En zet tijdens de tocht je tackx tijden uit je hoofd.

Plaats reactie