Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Tips voor Randoneurs

Gei-Kek01
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 mar 2016 13:18

Gei-Kek01 21 jul 2016 21:36

Goede tip van toliet doekjes.
Kun je voor nog meer dingen gebruiken(handen/bril/ )

Ga dit weekend weer fietsen en tips toepassen.
Als dat niet goed (genoeg )werkt zal ik eens kijken naar een assos broek /brooks zadel.
What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als een feesie gemist

Gei-Kek01
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 mar 2016 13:18

Gei-Kek01 25 nov 2016 20:07

Doel voor 2017 600km WEL uitrijden.
(en als dat lukt pbp? 2x 600km??)

Hoeveel km per week zou ik dan moeten fietsen voor een goede basisconditie?
Ik weet dat het voor iedereen anders is .....
Maar ik wil toch iets invullen op Stava ;)
What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als een feesie gemist

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3238
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 25 nov 2016 21:06

Omdat het voor iedereen anders is zou ik gewoon rekenkundig aan de slag gaan.

Werk toe naar de betreffende dag door per week de afstanden langzaam op te voeren.
Hou vooral in je achterhoofd dat je meer hebt aan regelmaat dan incidenteel een grote afstand. De laatste week wel een beetje rust inbouwen dan kan je op de dag zelf lekker knallen.


Ben zelf ook aan het kijken of het haalbaar is om in juni juli meerdaags 300 te kunnen draaien. Voor het gemak ga ik er even vanuit dat ik als ik morgen opstap de 200 zo wegdraai dus dat wordt mijn startpunt. Vervolgens ga ik gewoon lekker inkleuren om te zien wat er planningstechnisch leuk uitziet in een excel.

Eerst toewerken naar een enkele 325-350 rit met rondjes om de kerk als training, streefdatum eens per 2 weken in begin april. En dan beginnen met dubbele ritten per week van deze afstand waarvan eentje 300+ en de andere minimaal 200.
En dan elke nieuwe week 25-50 kilometers erbij.
misschien iets als
1e week april
1 x 300
2 x 200

2e week april
1 x 300
1 x 250
1 x 200

3e week
1 x 300
2 x 250

enz

Wat ik daarnaast doe is dan zoveel mogelijk op de dagen dat ik geen lange afstand rijd ik in ieder geval kleine trainingsrondjes van 50 - 60 km rij.

Of ik dat fysiek red, denk het wel. Of ik het organisatorisch voor elkaar krijg? :?
Als ik het zo bekijk wat ik hierboven schrijf dan is een rit per week van 300 en iets van 150 doordeweeks beter haalbaar voor mij. De andere dagen dan maar zien 60-80 km te rijden.

Gei-Kek01
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 mar 2016 13:18

Gei-Kek01 25 nov 2016 21:35

NicoNB schreef:
Hou vooral in je achterhoofd dat je meer hebt aan regelmaat dan incidenteel een grote afstand.
Dat is nou net mijn grote struikelblok .
Dan weer een week 0km.
Dan weer een week 400-600km

Ik moet denk vooral mentaal en conditioneel "harder " worden.
Om dan een doel te hebben voor x-aantal km per week helpt dan wel met regelmaat.
What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als een feesie gemist

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3238
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 25 nov 2016 21:38

Om de week is ook regelmaat. Kun je die ene week niet wat kleien afstanden rijden, bijvoorbeeld om de dag 50-60 km.
Beetje afhankelijk van hoe leeg de weg is ben je dan 2 uurtjes onderweg, die moeten wel te vinden zijn toch? ;-)

Misschien dat er hier mensen zijn die weten wat fysiologisch gezien de gevolgen zijn.
Wat ik opschrijf is puur op gevoel, niet gebaseerd of gehinderd door enige kennis op het gebied van uithoudingsfysiologie. (als dat vakgebied al bestaat)

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 25 nov 2016 22:37

Nico, begrijp ik je nu goed dat je voor 1e week april al 700km hebt gepland? Dat is zo'n 30 uur fietsen... Ik weet niet of er een zinvol antwoord bestaat op de vraag "Hoeveel km per week zou ik dan moeten fietsen voor een goede basisconditie?", maar jouw schema lijkt mij niet realistisch.

De brevetten voor seizoen 2017 staan inmiddels op randonneurs.nl Plan nu al in je agenda dat je 1x per maand één brevet wil rijden en voeg daar nog wat ritjes voor de overige weken aan toe. Lijkt me dat die 600km dan moet lukken. (maar wat weet ik nou, heb pas drie brevetten gereden)

De afgelopen weken heb ik mijn trainingsrondjes opgebouwd van 80km naar 120km (dat laatste is +/- 5 uur "laag in d1" fietsen voor mij); en ga de komende weken ivm tijdgebrek vooral interval training doen op de Tacx. En natuurlijk de 200km van Boekelo rijden op 28 december :) Mijn doel voor 2017: eind juli LEL rijden...

Misschien aardig om eens te lezen: Training for Cycling Brevets

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3238
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 25 nov 2016 22:55

FryskBloed schreef:Nico, begrijp ik je nu goed dat je voor 1e week april al 700km hebt gepland? Dat is zo'n 30 uur fietsen... Ik weet niet of er een zinvol antwoord bestaat op de vraag "Hoeveel km per week zou ik dan moeten fietsen voor een goede basisconditie?", maar jouw schema lijkt mij niet realistisch.
Het staat er een beetje krom maar ik bedoel vanaf deze maand toewerken om in april dit soort afstanden te kunnen rijden. Ik heb geen idee hoeveel je moet fietsen om die 600 te rijden. Bestaat er een soort vuistregel hiervoor?

Om discussie te krijgen heb ik daarom gewoon even mijn eerste gedachten neergezet.
Jij vind het onrealistisch, ok, ben ik oprecht benieuwd waarom want je hebt misschien wel helemaal gelijk. :)


Langste afstand die ik tot nu toe solo heb gereden was 420 ( ergens in '95 of zo) en daar heb ik de prijs betaald van veel te weinig kilometers vooraf want het hadden er geloof ik 500-520 moeten zijn. En de fietsbroeken die ik toen had waren ook niet alles.

Tijd en prioriteit, dat is een beetje waar een prettig schema kan helpen.
Lange afstand fietsers genoeg hier dus wie weet dat er mensen zijn die uit ervaring kunnen vertellen hoe dit werkt.

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 25 nov 2016 23:33

NicoNB schreef: Om discussie te krijgen heb ik daarom gewoon even mijn eerste gedachten neergezet.
Jij vind het onrealistisch, ok, ben ik oprecht benieuwd waarom want je hebt misschien wel helemaal gelijk. :)
Ik werk 40 uur per week, daarnaast 30 uur fietsen ga ik niet redden. Dat zou elke avond 4 uur fietsen zijn en op zaterdag/zondag beide 5 uur. Of 3 uur door de week en 8 uur zaterdag/zondag. En dat is dan nog maar jouw begin...

Als Gei-Kek01 zoveel uur aan fietsen had besteed dan was die 600km kat in't bakkie geweest.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3238
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 25 nov 2016 23:55

Nogmaals ik heb de wijsheid niet in pacht, ik heb het schema geplaatst zoals ik dat anders ergens volgende week had gemaakt. Ik heb geen idee wat reeel is, dat weet ik op zijn vroegst in maart april als ik afstanden op ga voeren.
Misschien dat we iets kunnen vinden met googelen. Wie weet is er meer te vinden over Parijs Brest Parijs en de voorbereidingen. Er is ook nog die Britse rit waar we een week of meer geleden over konden lezen.

Misschien blijkt mijn schema met die info overkill, zou maar zo kunnen.

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 26 nov 2016 08:40

Gei-Kek01 schreef:Goede tip van toliet doekjes.
Kun je voor nog meer dingen gebruiken(handen/bril/ )
Best niet herbruiken :lol: En indien dan toch, eerst de handen/bril.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 26 nov 2016 09:17

NicoNB schreef:Ik heb geen idee hoeveel je moet fietsen om die 600 te rijden.
Zeshonderd kilometer.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3238
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 26 nov 2016 10:13

alien schreef:
NicoNB schreef:Ik heb geen idee hoeveel je moet fietsen om die 600 te rijden.
Zeshonderd kilometer.
Dat zeggen ze over de Vierdaagse, dat als je 4 x 50 loopt je in de aanloop naar de Vierdaagse tenminste 200 km moet hebben gelopen.
Leuk maar voor fietsen gaat dat niet op. 30 rondjes van 20 km maakt niet dat je een dag 600 km kunt fietsen. Een enkeling misschien wel maar als je dit als serieus doel ziet dan wil je dat goed getraind en voorbereid aan de start staan.

Plaats reactie