Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Tips voor Randoneurs

Gei-Kek01
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 mar 2016 13:18

Gei-Kek01 22 jun 2016 12:43

Ik loop nog vaak tegen vragen aan wat betreft langeafstands fietsen.
Misschien een goed plan om dat hier te vragen ipv alle topic te vervuilen :winkthumb:

Vragen over training/gps,battery/lampen/en kont problemen

Gisteren er (weer) achter gekomen dat ik na 14/15 uur fietsen toch misschien iets op mijn reet moet smeren.

Sudocrem of "echte" chamois creme?
Moet je dan ook onderweg bij smeren?
Zal na een uur of 20 wel weg zijn (of niet?)

Gisteren dus 260 km gefietst waarvan +\- 100 km overhard /mtb-route.
Ging met conditie wel redelijk.Onverhard is altijd ook interval en dat in combinatie met afstand maakt het zwaar.

Dat ging wel maar ik sta nu te typen :oops:


Hier een linkje naar een topic over duurtrainig http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... it=monique
Laatst gewijzigd door Gei-Kek01 op 26 jun 2016 09:14, 2 keer totaal gewijzigd.
What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als een feesie gemist

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 22 jun 2016 15:19

Zitvlakproblemen is toch vooral een combinatie zadel - broek. Ik smeer nooit, behalve bij onverhoopte open wonden :? . Bij blaren in Frankrijk had ik goede ervaring met een soort brandwondenzalf. Een zinkzalf als sudocreme of nestosyl verzacht ook bij blaren. Met de DCT neem ik voor de zekerheid blarenpleister mee. Erger kan ik het er niet mee maken denk ik.

Broeken van Assos gebruik ik bij ritten boven de 100km en dat helpt. Ik had een fijn zadel, waarbij in geen blaren kreeg, maar toen had ik weer slapende delen, ook niet lekker. Het zadel van mijn 600km zat heerlijk bij kortere afstanden, maar gaf met de 600 enorme blaren. Ik rij nu alweer een heleboel km op een BrooksC17 en daar ben ik nog steeds erg blij mee. De voordelen van een leren Brooks, zonder dat je hem in hoeft te fietsen. Ik hoop dat ik na 1000km nog enthousiast ben.

Zadel te breedt, te smal, te hoog, dan ga je schuiven en dat geeft problemen. Verder broek niet te groot. Soms zie ik mensen fietsen met zulke ruime broeken, dat kan nooit goed gaan.

Testen.... Helaas is er geen standaard oplossing.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3237
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 22 jun 2016 15:36

Smeren van zalf doe ik eigenlijk nooit.
Bij super heet weer (boven de 30 C) heb ik wel de indruk dat het iets verkoeling geeft.

Voor wat betreft de Assos broek of ieder andere goede kwaliteitsbroek met dito zeem.
Tot 100 km maakt het allemaal niet zoveel uit, daarboven wel.
Ooit een keer op een 5 daags solo ritje met dagafstanden van 200-275 km 's morgens op moeten stappen met een andere broek vanwege een nog kleddernatte Assos.
Rond de middag had ik het wel gehad met die broek en was mijn Assos inmiddels drooggewaaid.
Eenmaal de Assos weer aan voelde het helemaal lekker en kwam de vaart er snel weer in

Persoonlijk lijk ik niet heel erg op te hoeven letten op wat voor soort zadel ik fiets.
Wel jarenlang fan geweest van de bekende Rolls zadels en daarom nooit iets anders geprobeerd.
Tot je nieuwe fietsen koopt waar die dingen niet opzitten om dan te ontdekken dat het zadel bij mij dus niet erg kritisch is.

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 22 jun 2016 16:03

Ik smeer altijd assos chamois creme.
Ga het ook maar zonder proberen.
Nog nooit last gehad, maar ook nooit langer als 200km gereden.
Zweer het ook bij fizik, broek lijkt niet zo veel uit te maken, maar heb ook geen slechte.

Delange63
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 apr 2016 13:32

Delange63 22 jun 2016 16:40

Broek: assos, al jaren. Na veel zadelleed uiteindelijk bij een relatief breed zadel van Sella Italia uit gekomen. Goude greep: zelfs na Parijs - Roubaix nergens last van.

Heb geen ervaring met tochten langer dan 300km (nog een paar nachtjes slapen :mrgreen:), maar neem op 'lange' tochten altijd wat vaseline mee (zeg maar voor de beginnende schuurplek). Smeer schaamstreek voor vertrek altijd goed in met baby-olie.

Wat ik -beginnende randonneur- vooral lastig vind is de stroomvoorziening. Heb geen naafdynamo, heb speciaal een GPS aangeschaft die op batterijen werkt (nadeel: het ding blijkt stroom te zuipen, dus gaan er komend weekend toch weer accupacks mee).

En verder: nòg nooit een nacht doorgereden, dus ben benieuwd.....gaat komend weekend gebeuren...... Ervaring tot nu toe leert dat donker de snelheid nogal drukt (en ik ga al zo langzaam :lol:).


Tot slot: Ivo heeft ooit op dit forum een draadje geopend P.B.P. Hierin veel aandacht voor de training, vond het erg informatief (even zoekfunctie gebruiken). Vond trouwens ook het toppic van Monique wat dat betreft erg informatief.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2068
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 22 jun 2016 19:07

Ik smeer nooit iets op m'n kont of in m'n broek. In plaats daarvan zweer ik bij een vrij breed Brooks zadel, de Brooks B17. Daarmee heb ik zelden zitvlakproblemen. Wat wel belangrijk is om je kont goed schoon te houden en vooral zoutvrij. Dus regelmatig met een schoonhouddoekje alles even afvegen en zo om de 400km de broek wisselen.
Zweten doe je meer op de kont als je een kunststoffen zadel hebt, een leren zadel ademt beter.

Gei-Kek01
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 mar 2016 13:18

Gei-Kek01 22 jun 2016 22:13

Heb net gekeken naar assos broeken.
Viel mij al op dat heel veel randoneurs hier mee rijden.

Wat is het verschil tussen een dure broek (150€) en HELE dure broek(360€)??
What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als een feesie gemist

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27579
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jun 2016 22:16

Zeer weinig, gewoon de Neopro pakken. Kost je 112,50€ bij Hopmans (even mailen).

Gei-Kek01
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 mar 2016 13:18

Gei-Kek01 19 jul 2016 22:47

Heeft er iemand een gps-route liggen van 400km die nijmegen//den bosch doorkruist/vlakbij komt????
What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als een feesie gemist

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 19 jul 2016 23:08

Rondje Startplaatsen.

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 20 jul 2016 00:07

Ik heb 'm niet liggen, maar ik heb 'm wel op Strava.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 20 jul 2016 08:28

Gei-Kek01 schreef:Gisteren er (weer) achter gekomen dat ik na 14/15 uur fietsen toch misschien iets op mijn reet moet smeren.
Áls je gaat smeren, zou ik dat vanaf het begin doen, en niet pas als er problemen ontstaan. :winkthumb:
Sudocrem of "echte" chamois creme?
Moet je dan ook onderweg bij smeren?
Zal na een uur of 20 wel weg zijn (of niet?)
Sudocrem is bedoeld voor huid die al beschadigd is, en het doel van smeren voor/tijdens het fietsen is om beschadiging te voorkomen. Daarnaast bevat Sudocrem zink en dat is (in die vorm) een (mild) schuurmiddel. Precies wat je tijdens het rijden níet wil, dus.

Smeren van de zeem/kont tijdens het fietsen heeft smering tot doel, om schuren tegen te gaan. Smeren met vettigheid, dus. "Chamois-creme", als je zin hebt om geld uit te geven, of gewoon een pot (zuurvrije) vaseline, wat het hoofdbestanddeel van al die dure potjes is.

Je wilt in ieder geval een vette creme die niet makkelijk intrekt. Cremes die gemakkelijk intrekken zijn gebaseerd op water, en daarmee maak je je huid week en kwetsbaar. Dan zul je dus juist eerder last van schuurplekken hebben. Ik gebruik geen smering in de broek, dus daarover kan ik je verder weinig tips geven, maar mocht het nodig zijn om onderweg bij te smeren, de blauwe mini-variant van Vaseline Lip Therapy is "gewoon" vaseline, maar dan in een minuscuul blikje. Handig voor onderweg, neemt minder ruimte in dan zo'n pot. Voldoende om onderweg één à twee keer bij te smeren, tenzij je een uitzonderlijk dikke kont hebt.

En hou de boel goed schoon, ín de broek. Goed vegen na de toiletstop, voor én achter. Neem het heft in eigen hand: (vochtig) toiletpapier meenemen! Je wilt echt niet de laatste zijn die het toilet bij een drukke stempelpost bezoekt om er daar met de fietsbroek op de knieën achter te komen dat het papier op is.

Sommigen zweren bij de (dure) broeken van Assos, ik rijd gewoon met een redelijk geprijsde Agu. Veel belangrijker, in mijn ervaring, is de pasvorm: goed aansluitend want alles wat kan bewegen levert risico op schuren. Verder rijd ik op een Brooks B17 zadel, dat is volgens Brooks een "trekking" zadel; ietsje breder dan de meeste race-zadels. Zal ook van je lichaamsbouw afhangen, maar zorg er vooral voor dat je goed op je zitbotjes zit.
Vorsprung durch Pedantik

Plaats reactie