Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Het grote afdalingstechniek topic

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 09 jul 2016 19:23

En dat terwijl de afdaling van Froome nou juist bewijst dat het wél voor elke natte krant is weggelegd 8-)

senior
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 09 jul 2016 22:15

sloeren schreef:En dat terwijl de afdaling van Froome nou juist bewijst dat het wél voor elke natte krant is weggelegd 8-)
Natte kranten zullen zich niet snel bezeren. Mensen daarentegen kunnen maar weinig hebben en ze kunnen al helemaal niet tegen de confrontatie met bijv. een tegenligger. :mrgreen:

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 09 jul 2016 22:30

sloeren schreef:En dat terwijl de afdaling van Froome nou juist bewijst dat het wél voor elke natte krant is weggelegd 8-)
Hij schijnt het geleerd te hebben van Kwiatkowski, dus is niet dat ie dit voor het eerst doet


Sent from my iPhone using Tapatalk
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 10 jul 2016 08:55

Ik heb van motorrijden geleerd dat 10% talent heeft en 10% wel wat probeert maar het wordt nooit wat. Ik neem aan dat het met sturen op de fiets niet anders is. Froom zit dicht bij de 10% brakke piloten en toch kan je het blijkbaar leren. We moeten afdalen met de stuurpen onder je bostbeen niet heldhaftiger maken dan het is. Met één trainingsseizoen kan zelfs Froome het leren. Dan is het voor 90% van de wielertoeristen ook weggelegd.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 10 jul 2016 09:36

Kinderen doen dit soort dingen toch wel eens? Tenminste wel in het pre-rubberen tegeltjes tijdperk. Toen ik klein was deden we dit soort dingen wel eens van een taluudje af om te proberen met hoeveel kinderen je tegelijkertijd op één fiets een helling af kon. Op mijn vouwfietsje konden drie vriendjes achterop maar de fiets brak toen wel in stukken.:)

Ik vind het wel geniaal dat iemand waarvan niemand dat verwacht zoiets dan doet in een afdaling in de Tour de France. Ik ben geen Froome-fan maar dit vond ik een mooie stunt. De durf, het lef, de gok en het gewoon stomweg doen, juist voor die 12 seconden.
Veni. Vidi. Fietsie.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 10 jul 2016 10:11

sloeren schreef:Ik heb van motorrijden geleerd dat 10% talent heeft en 10% wel wat probeert maar het wordt nooit wat. Ik neem aan dat het met sturen op de fiets niet anders is. Froom zit dicht bij de 10% brakke piloten en toch kan je het blijkbaar leren. We moeten afdalen met de stuurpen onder je bostbeen niet heldhaftiger maken dan het is. Met één trainingsseizoen kan zelfs Froome het leren. Dan is het voor 90% van de wielertoeristen ook weggelegd.
Volgens mij maak je hierbij de denkfout dat een slecht sturende wielertoerist net zo goed daalt als een slecht dalende prof. Ga er maar vanuit dat Froome, als prof, bij de best sturende 20% van de hele wielerpopulatie hoort. Nog los van het feit dat die verhalen over het slechte dalen denk ik vooral door zijn bonkige stijl komen. Volgens Wout Poels is het hem nog nooit opgevallen dat Froome zo opvallend slecht daalt en dat die verhalen best wel meevallen.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 jul 2016 10:40

Ik vind dat Froome sowiso verboden moet worden. Zijn fietsstijl is niet om aan te gluren, die afdaling was geen reclame voor het wielrennen en dat uitgemergelde lijf zit tegen anorexia aan.
Less is bore

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 10 jul 2016 10:45

Want Quintana heeft een lekker gezond vetpercentage... Zijn afdaling was juist reclame voor het wielrennen aangezien het zo verassend was.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 10 jul 2016 10:45

@ karl66: Volgens mij maak ik geen denkfout (je verduidelijkt niet). We hebben verschillende opvattingen over de het talent wat betreft de daalkwaliteiten van Froome. Best. Ik denk dat Froome één van de slechtste dalers is. Ik zie niet in waarom Poels een (onpartijdige) autoriteit is. Je betoog is op z' best summier. Froome zoekt de apex stevast te vroeg op, immers.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 jul 2016 10:17

Hoe kom je er bij de Froome een slechte daler is? Hoe vaak is hij gelost in een afdaling of onderuit geschoven op het moment supreme? Volgens mij is dat zeer zelden geweest.

Op het vlakke zijn er wel wat beelden van 'm van minder handige acties, maar vrij veel mensen in het peloton hebben daar wel eens last van. Echter als alle camera's op je gericht zijn dan komt het ook direct in beeld.

Overigens was dit niet de eerste keer van Froome, vorig jaar in de afdaling van de Glandon deed hij 't ook een klein stukje.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 27 sep 2019 15:29

Even dit topic op een vrijdagmiddag nieuw leven inblazen met wat leuke filmpjes van de Descent Disciples

https://www.youtube.com/watch?v=Zkpnj8WQGrA

https://www.youtube.com/watch?v=aqo7nLObReQ

https://www.youtube.com/watch?v=Y1K_89ydy1c

https://www.youtube.com/watch?v=hkc-yOG7HH8

https://www.youtube.com/watch?v=Rp3TjH6nGlE

Behoren zeker tot de betere afdaalfilmpjes die er op youtube te vinden zijn! En nu krijg ik zin om ook in Californie te gaan fietsen!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 27 sep 2019 21:56

Zijn leuke filmpjes, maar het zijn vooral lange afdalingen zonder scherpe bochten (er wordt met 50+ km/u door de bochten gereden). 70 km aan het uur afdalen is best spannend, maar dan flink in de remmen om een haarspeld in te gaan vereist inschattingsvermogen en remkwaliteiten.
Ik heb ooit een vervelende afdaling gehad waar de weg constant naar beneden kronkelde; weinig rechte stukken en geen haarspelden. Heel veel remmen. Halverwege gestopt om te voelen hoe heet mijn velgen waren. Dan toch liever een afdaling zoals in de filmpjes ;)
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Plaats reactie