Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

slakkentempo duurtraining :)

Gebruikersavatar
knukkel
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 jan 2008 22:37

Gebruikersavatar knukkel 03 okt 2016 19:37

runcyclerun schreef: @ knukkel: lage rustpols is niet altijd goed en kan nooit los worden bekeken van de andere parameters zoals maximale pols, mate van versnelling bij inspanning en herstel.
Ik snap dat alleen een lage rustpols niet alles zegt, maar ik postte het (op 10 februari dit jaar) in de context van deze link. Oftewel, VO2 max = 15*HRmax/HRrust

Het idee was dus dat als m'n HRmax gelijk zou blijven, maar m'n rustpols naar beneden zou gaan, dat dan de VO2 max hoger zou worden.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 03 okt 2016 19:38

2.5u lukt mij ook wel met wat er op dat moment in de maag zit. Als ik thuis kom neem ik doorgaans een shake (al is het maar voor de smaak) en staat vaak binnen een uur de volgende maaltijd op tafel waardoor ik die avond en volgende dag ook geen last heb. Ik ging dan ook specifiek in op die duurritten van 5 uur, waarbij ik na 2.5u wel ongeveer op het omslagpunt zit dat ik iets moet eten om verder te kunnen. Als ik na 2.5u begin pas begin met eten (en één plak ontbijtkoek is dan niet genoeg) dan ben ik eigenlijk al te laat.

Overigens ben ik bekend met Rule #91 (ritten <4u niets eten) maar betekend dat op dit moment dat ik als een vaatdoek op de fiets zou zitten. Ik probeer een beetje af te tasten of dit 'aanleren op vet verbranding rijden' de pijn/moeite waard is.

Waarom zou je duurtrainingen op vet verbranding willen rijden als afvallen geen specifiek doel is? (Efficiëntie van verbranding zou een argument zijn, maar waaruit blijkt dit?)

vitamineb
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 apr 2014 14:15

vitamineb 03 okt 2016 20:04

ypuh schreef:
Waarom zou je duurtrainingen op vet verbranding willen rijden als afvallen geen specifiek doel is? (Efficiëntie van verbranding zou een argument zijn, maar waaruit blijkt dit?)
Heel simpel: Je kan maar zo'n 250 kcal per uur aan voeding binnen krijgen, en je glycogeen voorraden zijn ook eindig. Vet heb je echter vrij veel van, en levert ook nog eens 7 kcal per gram op. Dus als jij meer vet kan verbranden per tijdseenheid kan je ook een hoger vermogen trappen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 okt 2016 20:26

Hierbij zie je 1 ding over ut hoofd:
Om die vetcalorieen in te zetten heb je (veel) meer zuurstof nodig dan bij koolhydraten en zakt het vermogen in.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

vitamineb
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 apr 2014 14:15

vitamineb 03 okt 2016 21:14

Dat klopt, scheelt iets van 12% als ik dit artikel mag geloven:
http://www.fiets.nl/2016/04/25/grenzen- ... -vermogen/

Maar ik gebruik toch liever vet voor m'n aerobe verbranding, dat is lekker lang vol te houden en je hebt wat meer glucose/glycogeen voorraad voor als je anaeroob gaat.

scoloo
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 jul 2015 18:01

scoloo 03 okt 2016 21:55

Over dat eten. Ligt er ook enorm aan wat je van te voren hebt gegeten. Ik maak wel eens ritten van 2-2,5 uur op een nuchtere maag. Dus echt die dag ervoor voor het laatst gegeten. Maar dan hang ik echt onderin mij d1.

Dit hoef ik niet te doen voor ritten van 5 uur. Maar als je 2-1 uur voor de training een goede bodem hebt gelegd. Ja das een compleet ander verhaal natuurlijk.

En das ook gelijk het lastige in dit soort discussies. Je kent het hele plaatje niet. Ik drink bijvoorbeeld heel weinig op de fiets. Ik voel me daar goed bij. Maar ik kan me goed voorstellen dat anderen dit niet fijn vinden.
Biking is Living!

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 03 okt 2016 22:24

Maar Ypuh, hoe doe je dat dan als je een dag niet fietst? Het klinkt of je de hele dag alleen maar aan het eten bent.

Op een normale dag begin ik met ontbijt en eet ik pas weer tijdens de lunch. Als ik ga fietsen eet ik ook een ontbijt en ga ik aan die plakken ontbijtkoek als het lunchtijd is. Maar ik kan me voorstellen als je normaal de hele dag door eet, dat je lichaam dat tijdens het fietsen ook verwacht.

Daarnaast denk ik dat je lichaam ook moet wennen aan het verbranden van vet. Het is dus niet zo gek dat je je in het begin slap voelt.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 okt 2016 22:28

@scoloo Waarom rijd je dan nuchter? Als ik daardoor niet vooruit te branden zou zijn, zou het voor mij betekenen dat het dus geen zin heeft. Maar ieder zijn meug.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 03 okt 2016 22:58

Karl66 schreef:Maar Ypuh, hoe doe je dat dan als je een dag niet fietst? Het klinkt of je de hele dag alleen maar aan het eten bent.
Als ik een dag niet fiets eet ik inderdaad ook vrij veel/regelmatig (eerder 5 vaste eetmomenten dan 3) :oops:.

Gemiddeld fiets ik zo'n 4-5x of 300-400km per week.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 okt 2016 12:52

knukkel schreef:
runcyclerun schreef: @ knukkel: lage rustpols is niet altijd goed en kan nooit los worden bekeken van de andere parameters zoals maximale pols, mate van versnelling bij inspanning en herstel.
Ik snap dat alleen een lage rustpols niet alles zegt, maar ik postte het (op 10 februari dit jaar) in de context van deze link. Oftewel, VO2 max = 15*HRmax/HRrust

Het idee was dus dat als m'n HRmax gelijk zou blijven, maar m'n rustpols naar beneden zou gaan, dat dan de VO2 max hoger zou worden.
Die formule is kolder, de rest van het artikel eigenlijk ook.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
knukkel
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 jan 2008 22:37

Gebruikersavatar knukkel 04 okt 2016 13:41

Het getalletje ‘15’ in de vergelijking zal voor iedereen anders zijn (was voor mij toevallig 15.5 tijdens een test).

Mijn interpretatie van het artikel was, dat als je door (duur)training je rustpols lager weet te krijgen, je VO2max hoger wordt.
Dat klopt toch?

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 04 okt 2016 13:45

heb me nooit gerealiseerd dat je vetverbranding 'aan' moet zetten tijdens een duur training. ik kan heel slecht tegen fietsen op een lege maag, dus ik heb altijd wel een ontbijtkoekreep oid mee en ik eet ieder uur wel wat. dus volgens jullie kom ik dan niet in de vetverbrandingszone? dan moet ik dit toch eens gaan veranderen.... 8-) 8-)

zo steek je nog wat op op deze grijze dinsdagmorgen
is het fietsen aan het her-ontdekken

Plaats reactie