Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Zijkant linkerknie

jmyhld
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 jul 2010 08:57

jmyhld 26 jul 2010 12:58

Hallo,

Ik heb sinds een paar dagen ontzettend veel last aan de zijkant van mijn linkerknie. Dit komt bijna 100% door het fietsen. Ik fiets sinds kort buiten, hiervoor heb ik redelijk wat aan spinning gedaan. Tijdens het spinnen heb ik nooit last hiervan gehad. Iedere keer als ik druk op mijn linkerbeen zet (traplopen bijv) voel ik een pijnscheut. Ook kan ik mijn linkerbeen vrijwel niet buigen.

Is iemand bekend met deze blessure? Ik heb voor woensdag een afspraak staan bij de fysiotherapeut, maar ik wou zelf al wat research doen. Kan ik wel fietsen, of is dat uitgesloten? Omdat ik tijdens het fietsen er opzich niet zo heel veel last van heb.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 26 jul 2010 13:02

Is het de binnen of buitenkant van je knie?
Kan te maken hebben met de stand van je schoenplaatjes.
De hoogte en setback van je zadel kan ook een oorzaak zijn.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

jmyhld
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 jul 2010 08:57

jmyhld 26 jul 2010 13:08

Het is de buitenkant van mijn knie

nickst
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 06 jan 2010 21:18

nickst 26 jul 2010 13:11

het kan zijn dat je de hiel van je voet te ver naar buiten hebt staan wanneer je trapt.
hierdoor komt meer kracht te staan op de buitenkant van de knie.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 26 jul 2010 13:19

Kan zijn dat je een runnersknee hebt: overbelast en iets te hoge zadelstand.
Daardoor kan er een pees langs een uitstekend botje bij je knie schuren. De pijn trekt dan een beetje door naar je bovenbeen. remedie kan dan zijn om je zadel iets lager te zetten en evt iets naar achter.

Kan ook dat je schoenplaatjes niet goed staan: pijn buitenzijde betekent dat je de plaatjes naar buiten moet draaien
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

jmyhld
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 jul 2010 08:57

jmyhld 26 jul 2010 13:25

Ok.. als ik het zo voor mij zie snap ik het wel, maar hoe moet ik dit in hemelsnaam in de praktijk toepassen? Zadel iets omlaag zetten is geen probleem, maar de plaatjes in mijn schoen anders zetten, daar heb ik geen kaas van gegeten!

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 26 jul 2010 13:33

Wat voor systeem heb je? SPD, SPD-R, Look, Look Keo of iets anders?

In geval van Look achtige plaatjes (ook SPD-R) kun je de twee achterste schoefjes losdraaien en daarna de voorste zodat je het plaatje naar buiten kunt roteren. Alles weer goed vastzetten en weer proberen of het beter gaat. De bedoeling is dat je hiel naar binnen komt.

Schoenplaatjes blijft altijd een beetje lastig omdat het nogal wat "trial and error" is. Succes.

Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

jmyhld
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 jul 2010 08:57

jmyhld 26 jul 2010 13:38

Volgens mij heb ik SPD (waarmee je ook doet spinnen).

EDIT: Ik heb een afspraak gemaakt bij de fysiotherapeut. Zal ik hier gewoon naartoe gaan, of zeggen jullie van, nah is niet nodig.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 26 jul 2010 13:57

Spd is nog eenvoudiger want dat zijn maar 2 schoefjes ;)

Vwb de fysio: kan nooit kwaad om van je kniepijn af te komen. Het is geen remedie tegen een foute afstelling van je zadel/schoenplaatjes.

Is die kniepijn lokaal of straalt het ook uit naar je bovenbeen?
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

jmyhld
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 jul 2010 08:57

jmyhld 26 jul 2010 14:08

Het is puur de buitenkant van mijn linkerknie, ik voel niets in mijn bovenbeen nu tijdens het lopen, traplopen, autorijden etc.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 26 jul 2010 15:20

Okay, ga eens aan je schoenplaatjes knutselen zou ik zeggen.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

jmyhld
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 jul 2010 08:57

jmyhld 26 jul 2010 15:26

Ok, dus de plaatjes moeten naar buiten worden gedraait? Een bepaald aantal graden, of was dat zoals je zei, beetje pielen?

Plaats reactie