Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Interessant artikel over nut duurtraining in de winter

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8382
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 12 jan 2016 23:15

ceon schreef:Zit op de fiets voor mijn lol. Mijn tijd, het weer en zin bepalen mijn doel Ter ontspanning en gewoon omdat ik het leuk vind.....mag dat ook ?
+1 Ik ben het helemaal met je eens.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 13 jan 2016 07:12

ceon schreef:Zit op de fiets voor mijn lol. Mijn tijd, het weer en zin bepalen mijn doel Ter ontspanning en gewoon omdat ik het leuk vind.....mag dat ook ?
Natuurlijk. :)
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 13 jan 2016 11:04

ceon schreef:Zit op de fiets voor mijn lol. Mijn tijd, het weer en zin bepalen mijn doel Ter ontspanning en gewoon omdat ik het leuk vind.....mag dat ook ?
Nee dat mag niet. Wat is dat nou weer voor sportmentaliteit. Fietsen is pijn lijden en afzien. IJzeren mannen, Hollandse jongens, bevroren baarden en hele nachten kniediep in de bagger met je duim in een dijk blijven staan.

;)
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 13 jan 2016 11:06

TumTumTum schreef:
ceon schreef:Zit op de fiets voor mijn lol. Mijn tijd, het weer en zin bepalen mijn doel Ter ontspanning en gewoon omdat ik het leuk vind.....mag dat ook ?
Nee dat mag niet. Wat is dat nou weer voor sportmentaliteit. Fietsen is pijn lijden en afzien. IJzeren mannen, Hollandse jongens, bevroren baarden en hele nachten kniediep in de bagger met je duim in een dijk blijven staan.

;)
Now you are talking TumTumTum

no pain no gain.. :like:
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 13 jan 2016 12:54

Kilowatt schreef:Als je 40 uur per week werkt, een gezin hebt, wat ouder wordt en afhankelijk bent van het herfst- en winterweer kun je bijna elk schema wel in de prullenbak gooien.
(Ouder worden heeft niets met het in de prullenbak gooien van elk schema te maken).

Ik ben na blessureleed sinds een week of 4 weer aan het fietsen.
Wat TTT reeds zei, als ik in D1 wil blijven kan ik beter gaan wandelen. Ik hoef maar naar mijn hartslag te kijken en hij viegt omhoog. Afgelopen weken voornamelijk op de Tacx gezeten en veel intensieve trainingen gedaan. D1 zit er gewoon niet in, zelfs op de Tacx.
Na 4 weken merk ik dat mijn rusthartslag daalt naar 50 (was 60) en ik kan stevig op de pedalen staan en mijn hartslag blijft behoorlijk lager dan in het begin. Is dit vooruitgang ?: ja.
Ben ik beter dan 4 weken geleden: ja. Kan ik nu 100 km D1 fietsen? Ik betwijfel het, maar dat test ik in het voorjaar.

Mijn conclusie: Dat artikel over het nut van duurtraining in de winter heeft een kleine doelgroep: De fietser die altijd tijd heeft voor zijn hobby en nog iets beter wil worden.
De gewone toerist moet maar hopen dat ie er net zoveel tijd in kan steken om de theorie in het artikel in de praktijk te kunnen testen.
older Budweiser

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 13 jan 2016 13:24

Als er iets is dat ik de afgelopen jaren dat ik ben gaan fietsen heb geleerd is dat trainingen heel specifiek zijn. Zelfs binnen één persoon. Wat is je uitgangspositie, wat is je doel, hoeveel kan en wil je trainen.
Daarom worden de meeste van die artikelen en trainingschema's voor een bepaalde doelgroep geschreven waar je als je niet meteen binnen het ideale plaatje valt (te oud, te ongetrained, te vrouw, te weinig tijd) eigenlijk al niks meer mee kunt.

Dan heb je nog maar een paar opties:
- het ideaal; iemand die zelf trainer is en jou goed kent en het om een of andere verknipte reden leuk vindt om jou te begeleiden.
- een personal trainer inhuren
- zelf uitvinden wat voor jou werkt. Dat laatste is niet onmogelijk maar helaas wel iets van een hele lange adem en heb je pas na ettelijke jaren een beetje onder de knie. En dan werkt het misschien ook niet meer omdat je inmiddels ouder bent geworden of in de overgang ofzo en dus weer met andere randvoorwaarden te maken hebt.
Kortom; het dus is enorm moeilijk en persoonlijk, je kan geluk hebben dat een random trainingschema toevallig net aanslaat.

Maar aan de andere kant; de meeste mensen worden er op den duur wel beter op als ze flink veel fietsen zonder zichzelf uit te putten of te overbelasten, maar om dat nou een trainingschema te noemen.
Veni. Vidi. Fietsie.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 13 jan 2016 23:28

TTT, wees gerust :D Dat verhaal geldt voor iedereen en heeft niet specifiek met leeftijd, sexe, trainingsniveau of tijd te maken.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 14 jan 2016 12:53

Ja dat weet ik wel.:) Dat was juist mijn punt.
Veni. Vidi. Fietsie.

scighera
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 16 sep 2004 01:15

scighera 17 jan 2016 10:39

Alles draait om balans denk ik , ik weet wel dat met temperaturen onder nul ik liever niet ellenlange Z1 trainingen rij.

Kwestie van balans en wat voor jou werkt. ik absobeerde vroeger een 90k met Z2 en Z3 tempowerk erin beter dan een 120k die strak in Z1 was. Iedereen heeft een ander lijf, en iedereen heeft andere doelen.

Momenteel kan ik niet meer lang op de fiets zitten (medisch, mijn brein houdt informatieverwerking en concentratie niet heel lang vol) dus is het bang for the bucks: 90min max per training of zoals ik het nu doe: zaterdag 75minuten Z1, en zondag 75min met veel Z2 en Z3 erin. en dan doordeweeks als het het weer het toelaat nog een 75min met een goede lampenset.

belangrijkste blijft: variatie, je lichaam blijven prikkelen. en dat haal je niet met of alleen Z1 of alleen tempowerk...
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 17 jan 2016 13:28

Klopt. Als het met mij weer beter gaat wissel ik fietstrainingen ook af. Dit doe ik ook met mijn looptraining maar door omstandigheden al een week niks kunnen doen en het zit er naar uit dat dit nog een week gaat duren.
Ghost Nivolet 6LC

Plaats reactie