Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Interessant artikel over nut duurtraining in de winter

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27583
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 dec 2015 21:59

Ik rijd al sinds 2006 zonder snelheid in beeld en dan wordt het ineens een stuk makkelijker...

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 25 dec 2015 10:43

havana schreef:Ik rijd al sinds 2006 zonder snelheid in beeld en dan wordt het ineens een stuk makkelijker...
Op m'n "training scherm" zie ik ook geen snelheid. Het moeilijke vind ik het gevoel want je voelt gewoon dat je takketraag gaat :lol:

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 25 dec 2015 16:04

monique70 schreef:Ik dacht dat het onmogelijk was, windkracht 5 en in D1 fietsen. Maar het gaat steeds makkelijker. Niet op het tellertje kijken, klein verzetje en niet schamen voor de snelheid. Eigenlijk vind ik het wel leuk als ik dan thuis kom en netjes in mijn zone ben gebleven. Ik reed vaak in veel te hoge zones. Nu wissel ik af.
Nou mij lukt dit niet hoor al zet ik hem voor op het kleinste blad en achter op het grootste. Ik fiets heel veel op open vlaktes en als de wind dan met volle snelheid komt moet ik toch alles eraan zetten om niet van mijn fiets geblazen te worden.
Ghost Nivolet 6LC

rvb
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 22 apr 2011 16:36

rvb 05 jan 2016 20:43

https://home.trainingpeaks.com/blog/art ... e-athletes

Almost everyone training with a goal and a purpose has some form of structured training which is based on different training zones, intensities and workouts spread through a week or a training block, something that could also be called microcycle and macrocycle. While training in all zones is needed, zone 2 training should be one of the most important parts of any training program. Unfortunately, many novice or young athletes barely train or are prescribed zone 2 training and therefore don’t develop a good “base”, thinking that the only way to get faster is by always training fast. By doing this they won’t improve nearly as much as if they trained zone 2 in large amounts.

For the past 18 years working with professional and elite endurance athletes like cyclists, runners, triathletes, swimmers and rowers I have been able to see that zone 2 training is absolutely essential to improve performance. By quantifying their training I have seen that their time dedicated for zone 2 training is somewhere between 60-75% of their entire training time. Very similar data across many different sports has been described by coaches worldwide as well as in the scientific literature.

Duurtraining is het beste. Kan niet vaak en lang genoeg zijn is mijn ervaring.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 06 jan 2016 10:12

Volgens mij was het punt ook niet of duurtraining wel of niet goed is, maar of dat in de winter, wanneer je in sommige periodes wel heel dapper moet zijn om 4 uur op de fiets te gaan zitten, nuttig is. Of dat je in de winter kortere intensievere trainingen kunt doen, en in het voorjaar wanneer het weer niet op SM of strafkamp lijkt als je 4 uur gaat fietsen, de duurtrainingen weer oppakt.

koekiesbakker
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 nov 2014 12:04

koekiesbakker 06 jan 2016 10:31

rvb schreef:Duurtraining is het beste. Kan niet vaak en lang genoeg zijn is mijn ervaring.
Hoe je dat kan concluderen uit wat je daarboven citeert, is mij werkelijk een compleet raadsel.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 06 jan 2016 12:51

Er is een punt dat er geen toenemende meeropbrengst is van langere duurtrainingen zowel in tijd als totale omvang.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 06 jan 2016 12:58

Dit klopt als een bus.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 jan 2016 19:07

Livio Livius schreef:Er is een punt dat er geen toenemende meeropbrengst is van langere duurtrainingen zowel in tijd als totale omvang.
Maar dat punt ligt ver boven de gemiddelde trainingsomvang op dit forum.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 06 jan 2016 19:26

Ik heb ook wel het idee dat mensen vergeten dat je grof gezegd twee typen spiervezels hebt, namelijk langzame en snelle.

Uit onderzoek blijkt inderdaad dat je bepaalde fysiologische processen verbeterd op hogere intensiteiten, maar in welke spiervezels verbeter je deze? Door harder te trainen krijg je meer snelle spiervezels. Het is mogelijk om daar meer mitochondria in te krijgen en andere processen erin te verbeteren. Mijn punt is dat je wielrennen niet alleen met snelle spiervezels doet.

Uit eerder wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat je deze fysiologische processen in de langzame spiervezels verhoogd op ongeveer 50% van je VO2 max.

Door harder te trainen kun je misschien in verhouding meer mitochondria erbij krijgen maar je hebt ook je langzame spiervezels nodig, want anders heb je in de finale van welke race dan ook niets meer over.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1219
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 06 jan 2016 20:49

Ik las vorige week ergens dat M. van der Poel de eindejaarscrossen oversloeg om in het warme Zuiden zijn - volgens hemzelf te smalle - basis te verbeteren dmv duurtrainingen. Hij was nog niet helemaal tevreden over zichzelf omdat hij zijn versnellingen nog niet lang genoeg kon doortrekken.

Ik denk dat de meeste mensen zijn "probleem" wijten aan te weinig wedstrijdritme of een oplossing zouden zoeken in juist meer wedstrijden of andere intensieve inspanningen.
Hijzelf en zijn entourage zoeken de oplossing blijkbaar in het verbreden van de basis.

Ik vind het toch veelzeggend dat crossers - wiens inspanningen toch maar over max 1 uur gaan - zo veel belang hechten aan duurtraining.
Hij zal zich natuurlijk ook wel wat willen sparen voor het WK maar het blijft toch interessant om te lezen dat hij en zijn begeleiding heel sterk geloven in een sterke basisconditie.

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 639
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 12 jan 2016 22:48

Zit op de fiets voor mijn lol. Mijn tijd, het weer en zin bepalen mijn doel Ter ontspanning en gewoon omdat ik het leuk vind.....mag dat ook ?
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Plaats reactie