Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoeveel eiwitten innemen na een stevige training?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 04 sep 2015 11:48

53x11 schreef:Niets zo lekker als een koud biertje na een flinke training/tocht.
+1

Na een gewone training doe ik het niet maar na een tocht (zeker in Belgie) eindig ik toch standaard met een knap biertje. Een dagje Vlaamse hellingen zorgen dat ze extra goed smaken :mrgreen:

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 04 sep 2015 11:55

Ik drink geen alcohol dus bij mij is het vaker een 0,0 radlerke :mrgreen:

Verder merk ik aan mezelf dat ik geen baat bij die shakes heb.
Ik heb ze jaren gebruikt en vanaf vorige winter eens weggelaten en herstel net zo goed/slecht
Dus ik gebruik ze niet meer maar moet dus nog wel een pot opmaken voor 2016 maar dat zal nog wel lukken
Verder geef ik er geen geld maar aan uit bij mij wordt het gewoon dure urine :P

Beter inderdaad een kwark of chocomelk ofzo pakken is een stuk goedkoper en inderdaad de zelfde werking :P
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 04 sep 2015 12:02

100 gram magere yoghurt bevat ongeveer 3.4 gram eiwitten, om aan 25 gram eiwitten te komen die geadviseerd worden moet je dan al 736 gram yoghurt eten. een portie yoghurt van 736 gram kost omgerekend bij de AH 0.54 euro

100 gram magere kwark bevat ongeveer 13 gram eiwitten. (196 gram om aan 25 gram eiwitten te komen) een portie kwark van 196 gram kost omgerekend bij de AH 0.35 euro.

Ik koop mijn eiwit shakes alleen in de aanbieding. Per portie met 25 gram eiwitten betaal ik dan 0.83 euro.

Het mega duur valt op zicht wel mee. Het voordeel van een shake is dat je het in een glas van 200 ml makkelijk weg drinkt. Maar je hebt wel gelijk dat de fabrikanten ontzettend veel geld verdienen aan dit soort producten. De ingrediënten kosten niets!! Je betaalt waarschijnlijk veel voor de verpakking.

wvm-rv
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 jan 2007 16:31

wvm-rv 04 sep 2015 12:38

Ik dacht dat het teveel aan eiwitten wordt opgeslagen als vet (4kcal / gr)
Dus misschien best oppassen met shakes ?

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 04 sep 2015 14:42

Je hebt niet alleen eiwitten, maar ook koolhydraten nodig, aldus sportdietiste Janneke Pieterson:

Na het sporten is herstelvoeding belangrijk. Direct na het sporten heb je koolhydraten en eiwitten nodig. Met de koolhydraten vul je je energievoorraden weer aan en ga je vermoeidheid tegen. De eiwitten zijn noodzakelijk voor herstel en opbouw van de spieren. Kwark en vlees zijn een goede bron van eiwitten, de koolhydraten kun je het beste uit fruit halen. Met 200 milliliter kwark – of een halve liter yoghurt - en twee stuks fruit krijg je voldoende binnen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 sep 2015 14:55

true..,
voor de grotere trekt (of bijv na een krachttraining), is zo'n bak kwark van 400 of 450 gram ook wel te doen.,. al krijg je dan misschien wat veel eiwitten binnen, je doet dit niet dagelijks in dat geval.
Banaantje erbij (of erdoor) en je bent klaar.

Of bij de tonijn.. gooi t op brood, evt met wat viskruiden. En je hebt ook weer een goede (en eetbare) combi.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 04 sep 2015 17:29

wvm-rv schreef:Ik dacht dat het teveel aan eiwitten wordt opgeslagen als vet (4kcal / gr)
Dus misschien best oppassen met shakes ?
Het is inderdaad zo dat eiwitten gewoon meetellen voor de energiebalans: als je in totaal te veel eet, dan kom je aan. Dat kan het nadeel zijn van extra eiwitten en van al te veel speciale sportvoeding. Het schijnt nogal eens voor te komen, van die mensen die denken dat ze voor een beetje sporten sportdrank en een herstelshake nodig hebben, en dan verbaasd zijn dat ze eerder aankomen dan afvallen ;)

Eiwitten zitten inderdaad ook in ruim voldoende mate in je gewone voeding, dus als je traint en binnen twee uur een beetje fatsoenlijke normale maaltijd eet, hoef je niks extra's te doen. Bovendien gaat het vooral om net een beetje sneller/beter herstellen, het is niet een wereldzaak, het is niet zoals met een tekort aan koolhydraten, dat je helemaal geparkeerd kan komen te staan.

Dat is althans hoe ik het heb begrepen van diverse voedingskundigen de laatste tijd. Het is ook een vrij recent inzicht, ik herinner me nog goed dat voor herstel alleen op koolhydraten werd gehamerd, en toen fietsten we ook gewoon lange tochten en soms best wel hard ;)

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 04 sep 2015 17:37

Alan Smeets schreef:100 gram magere yoghurt bevat ongeveer 3.4 gram eiwitten, om aan 25 gram eiwitten te komen die geadviseerd worden moet je dan al 736 gram yoghurt eten. een portie yoghurt van 736 gram kost omgerekend bij de AH 0.54 euro

100 gram magere kwark bevat ongeveer 13 gram eiwitten. (196 gram om aan 25 gram eiwitten te komen) een portie kwark van 196 gram kost omgerekend bij de AH 0.35 euro.

Ik koop mijn eiwit shakes alleen in de aanbieding. Per portie met 25 gram eiwitten betaal ik dan 0.83 euro.

Het mega duur valt op zicht wel mee. Het voordeel van een shake is dat je het in een glas van 200 ml makkelijk weg drinkt. Maar je hebt wel gelijk dat de fabrikanten ontzettend veel geld verdienen aan dit soort producten. De ingrediënten kosten niets!! Je betaalt waarschijnlijk veel voor de verpakking.
Zo valt het inderdaad nog wel mee
Maar als je bijvoorbeeld zoals mij die van 3action pakt aan 24euro voor 500 gram excl de melk is inderdaad een erg dure verpakking
Eerlijk is eerlijk ik heb ook nooit echt naar goedkopere oplossingen gekeken als het op shakes aankomt
En bij toeval eigenlijk een paar weken wezen fietsen zonder shakes en gemerkt dat ik net zo goed herstel.

Daarbij rij ik toch eigenlijk geen wedstrijden meer en als ik dan een keer iets minder herstel doe ik dag later gewoon wat rustiger aan tijdens m`n fietsen.
Dus vandaar dat ik zoiets had van ik hou me de centjes wel in de zak en eet wel een eitje of een kwarkje extra
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5958
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 04 sep 2015 19:03

Je hebt niet alleen eiwitten, maar ook koolhydraten nodig, aldus sportdietiste Janneke Pieterson:

Na het sporten is herstelvoeding belangrijk. Direct na het sporten heb je koolhydraten en eiwitten nodig
Ik combineer mijn eiwit shakes dan ook met een Westvleteren 12. :lol: :lol: Afgelopen dinsdag nog twee 6-packs gehaald bij het klooster incl. 4 glazen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 04 sep 2015 19:21

Een goed glas ongefilterd Keller bier, zoals Velosophe, voor de koolhydraten en mineralen (eigenlijk gewoon omdat ik het lekker vind en verdient heb) en een bak kwark of skyr van Arla voor de eiwitten. Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn :-)
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 04 sep 2015 20:01

JoostG schreef:Een goed glas ongefilterd Keller bier, zoals Velosophe, voor de koolhydraten en mineralen (eigenlijk gewoon omdat ik het lekker vind en verdient heb) en een bak kwark of skyr van Arla voor de eiwitten. Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn :-)
Dat Skyr is fijn spul ja, na gisteren wel bittere nasmaak;-)
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 04 sep 2015 21:15

Om dan maar even volledig off topic te gaan:
rene schreef:Ik combineer mijn eiwit shakes dan ook met een Westvleteren 12. :lol: :lol: Afgelopen dinsdag nog twee 6-packs gehaald bij het klooster incl. 4 glazen.
6-pack, sinds wanneer doen de broeders van Westvleteren daaraan? Ik weet niet beter of je kunt er alleen kratten kopen?

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Plaats reactie