Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

hoofdpijn na of kort klimmetje voluit

emil
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2011 13:41

emil 13 aug 2015 21:49

Eerst een beetje achtergrond; ik ben een recreatieve fietser met dit jaar ongeveer 4.000 km en 40 km hoogtemeters achter de kiezen. Ik fiets al een aantal jaren, en elk jaar wordt het wat leuker en stop ik er wat meer tijd in; ik heb nu al net zoveel km's als heel vorig jaar.

Zo af en toe vind ik het leuk om wat kommetjes op strava proberen aan te vallen. Aan de ene kant om mijn eigen tijden te kunnen volgen op die segmentjes (progressie in een jaar), en aan de andere gewoon om te kijken wat ik kan als ik op op een klein stukje alles geef (je schiet er geen reet mee op, maar ik vind dat soms nu eenmaal leuk :D ). Ik kan redelijk klimmen, maar in korte tijd redelijk wat vermogen leveren vind ik ook wel leuk (en dus de korte heuveltjes voluit opsprinten en wat kleine segmentjes aanvallen).

In hoeverre dit relevant is weet ik eigenlijk niet, maar goed, het staat geschreven ;)

Vorig jaar had ik tweemaal vlak na een voluit 'sprint' van een minuut of soms ietsje langer barstende hoofdpijn. Dat kwam niet direct, maar ongeveer 10 seconden nadat ik gestopt was met het sprinten en de benen dus al een tijdje stil hield. Het ging redelijk snel voorbij (binnen een minuut of twee), en is echt zo'n in regelmatige golven komende bonkende hoofdpijn (een mildere variant hiervan heb ik eens of tweemaal per jaar wel eens). Hoe dan ook is het vervelend...

Tijdens het rondje van vandaag had ik dezelfde soort hoofdpijn wederom nadat ik op een heuveltje van 4% een 40 seconden lang gemiddeld zo'n 40km/h ging.

Tijdens dat sprintje had ik een voor mijn doen hoge hartslag: een max van 193, een tien jaar geleden misschien eens 195 gemeten, maar tijdens het fietsen in de laatste jaren heb ik dit nog nooit zo hoog gemeten. Het was in ieder geval alweer een jaar ofzo geleden dat ik zo'n barstende koppijn had gehad, en het verraste me dus een beetje.

Nu vermoed ik dat wat vochtverlies hierin wel eens rol kan spelen? Het was met 31 graden gemiddeld vies warm. Ik weet dat ik meer dan een kg vocht te weinig had gedronken tijdens het rondje (2 bidons was gewoon te weinig, ondanks het rustige tempo). Ik weeg zo'n 68 kg.

Vorige week heb ik een vrijwel identiek rondje gedaan, en had ik nergens last van toen ik voluit ging op hetzelfde heuveltje na ongeveer dezelfe afstand (toen was het 25 graden, mijn hartslag kwam over het hele rondje een slag of 4 gemiddeld lager, en de piek toen was ook zo'n 4 slagen lager).

Als ik moest gokken dan denk ik dus dat hoge inspanning + vochtverlies gewoon geen goede combinatie is, maar een bevestiging of vergelijkbare verhalen zou wel prettig kunnen zijn :)

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 13 aug 2015 21:58

Dit soort hoofdpijn zie je vaak bij hoge lactaat waarden en heeft in principe niets met vocht te maken. Het sprintvermogen wordt niet aangetast door een vochttekort. Ik denk dat je bij die sprintjes waar je hoofdpijn hebt gekregen net iets dieper bent gegaan. Dit zie je niet terug in de hartslag. Je merkt dit ook pas na de inspanning omdat dan het lactaat in het bloed komt.

Ik moet wel zeggen dat je dan echt aan de grenzen van je kunnen zit. Of het gezond is durf ik niet te zeggen. Als 100m zwemmer weet ik wel wat je bedoelt.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 aug 2015 22:19

Maximaal presteren doet pijn. Live with it.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

emil
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2011 13:41

emil 13 aug 2015 22:30

Tof Alan, ik had al gehoopt dat je zou reageren. Bedankt voor je reactie.

Het is inderdaad heel typisch dat het niet tijdens de inspanning is, maar juist enkele seconden later op het moment dat ik er helemaal klaar mee ben en geen kracht meer zet... Ik herkende nu de barstende koppijn, en wist dus ook dat ze gelukkig relatief snel zou verdwijnen. En als het weg is blijft het ook weg, alhoewel ik wel nog een redelijke tijd lang voel dat ik moet herstellen en dus echt niet binnen een half uur maar in de buurt van een redeli8jke sprint kan komen.

Vorige week voelde het bijna alsof het met twee vingers in de neus ging.. nu ben ik dus waarschijnlijk gewoon net wat dieper gegaan, misschien ook omdat ik een vrij helder doel had (net die paar seconden sneller...).

>Ik moet wel zeggen dat je dan echt aan de grenzen van je kunnen zit.
>Of het gezond is durf ik niet te zeggen
Tja. Vaak komt het dus niet voor, misschien maar zo houden dan.

Heb jij dit dan na een 100m zwemmen vaak (gehad)?

53x11; Bedankt voor je poging tot een zinnige bijdrage ;) Mag ik uit je wijze woorden opmaken dat jij ook dergelijke bonkende hoofdpijnen ervaart vlak na zulke korte stukjes voluit gaan?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 aug 2015 23:08

Ja
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 13 aug 2015 23:24

Ik heb met zwemmen wel vaker hoge lactaat waarden gehaald. Tijdens een test is mijn hoogste waarde 18,2 mmol/l geweest. Het komt gelukkig niet te vaak voor, maar er zijn van die races dan push je op het eind echt tot het uiterste. Wij kunnen niet bij iedere wedstrijd uitzwemmen. Ik heb dus wel eens bijna kotsend op de tribune gezeten na een race;) Zonder herstel duurt die hoofdpijn ook iets langer.

Ik zeg dat ik niet weet of het gezond is omdat ik je ook niet ken als sporter. Er zijn sporters waarbij deze inspanningen beter niet gedaan kunnen worden.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 14 aug 2015 11:59

Oops; ik heb dit wel eens gehad tijdens een, uhh, andere leuke bezigheid (met mijn vrouw) die wat langer en intensiever was dan normaal. Doen kreeg ik ook ineens barstende onverklaarbare hoofdpijn die vervolgens na enkele minuten weer weggen. Nu heb ik daar in ieder geval een verklaring voor.

Tijdens het fietsen kan ik dan waarschijnlijk nog een stukje dieper gaan... en ik vind dat het nu soms al pijn doet.
Afbeelding

toerfietserftw
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 03 okt 2010 17:05

toerfietserftw 14 aug 2015 12:09

Zulke hoofdpijn lijkt mij vooral gevaarlijk vanwege de invloed op het concentratie- en reactievermogen, alleen dit vind ik al een reden om er mee op te passen.
Kijk mama, zonder handen :-)................. Kijk mama, zonder tanden :-(

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 aug 2015 12:42

toerfietserftw schreef:Zulke hoofdpijn lijkt mij vooral gevaarlijk vanwege de invloed op het concentratie- en reactievermogen, alleen dit vind ik al een reden om er mee op te passen.
Maar stoppen met inspannen dan. Volgens mij leidt elke vorm van (maximale)inspanning tot bewustzijnsvernauwing, hoofdpijn of niet...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
soloist
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:40

Gebruikersavatar soloist 18 aug 2015 13:17

ericpeters schreef:Oops; ik heb dit wel eens gehad tijdens een, uhh, andere leuke bezigheid (met mijn vrouw) die wat langer en intensiever was dan normaal. Doen kreeg ik ook ineens barstende onverklaarbare hoofdpijn die vervolgens na enkele minuten weer weggen. Nu heb ik daar in ieder geval een verklaring voor.

Tijdens het fietsen kan ik dan waarschijnlijk nog een stukje dieper gaan... en ik vind dat het nu soms al pijn doet.
Je moet meer trainen... ;)
Afbeelding

Plaats reactie