Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hardlooptraining

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 27 jul 2015 23:59

Livio Livius schreef:Regel 5: http://hetiskoers.nl/de-ethische-wielercode/ . Wielrenners hardlopen NIET!
Nee hoor, wielrenners mogen niet hardlopen na het wielrennen. Verder staat het je vrij om te gaan hardlopen, al moet je je afvragen waarom je zou gaan hardlopen als je kan fietsen :D

Tja, als je de regels zo slecht kent, dan wordt het morgen toch weer honderd keer de regels overschrijven voor het slapen gaan :D :D :D
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 28 jul 2015 09:36

Aangezien ik geen wielrenner ben hoef ik me dus nergens zorgen om te maken.:)
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 28 jul 2015 17:29

Livio Livius schreef:Regel 5: http://hetiskoers.nl/de-ethische-wielercode/ . Wielrenners hardlopen NIET!
Echt leuk hoor sommige dingen daar ben ik het volledig mee eens. Alleen het laatste met bier drinken, bier lust ik absoluut niet wel espresso dit drink ik heel veel.
Ghost Nivolet 6LC

gerardn
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 10 aug 2014 09:17

gerardn 28 jul 2015 19:52

Ik heb een standaard fout gemaakt: Door fietsen een redelijk goede conditie opgebouwd en daardoor harder gaan lopen dan waar mijn onderstel op berekend was. Resultaat een fijne beginnende MTSS (aka shin splints) waar ik nu vanaf probeer te komen.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 28 jul 2015 21:00

gerardn schreef:Ik heb een standaard fout gemaakt: Door fietsen een redelijk goede conditie opgebouwd en daardoor harder gaan lopen dan waar mijn onderstel op berekend was. Resultaat een fijne beginnende MTSS (aka shin splints) waar ik nu vanaf probeer te komen.

precies dat!
Ik merk nu zelfs met mijn baantrainingen dat ik de instabiliteit van een fietser heb. Terwijl ik toch al wel een tijdje hardloop en technisch sterk ben.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 28 jul 2015 21:04

Sweety2008 schreef:
Livio Livius schreef:Regel 5: http://hetiskoers.nl/de-ethische-wielercode/ . Wielrenners hardlopen NIET!
Echt leuk hoor sommige dingen daar ben ik het volledig mee eens. Alleen het laatste met bier drinken, bier lust ik absoluut niet wel espresso dit drink ik heel veel.
Echt waar? Je hebt toch hopelijk wel door dat het gewoon onzin om te lachen is he.:)

Dit is de beste respons die eronder stond, vond ik.
Schitterende lulkoek! Ik overtreed ze allemaal en rijd lekker door.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 28 jul 2015 21:54

Natuurlijk had ik door dat dit een grap is haha:mrgreen:
Ghost Nivolet 6LC

VivaBelgica
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 mei 2015 21:02

VivaBelgica 29 jul 2015 16:27

Interessant topic dit. Ik ben zelf ook een tweetal weken geleden opnieuw begonnen met lopen met als doel een 5km wedstrijd halfweg oktober. Het laatste anderhalf jaar geen meter meer gelopen, maar wel een degelijke conditie opgebouwd met fietsen. Zo’n vijf jaar geleden liep ik wel frequent (maar toen kende ik de hartslagmeter nog niet), met enkele halve marathons rond 1u40. Een middelmatige amateur dus.

Al bij al verloopt de aanpassing vrij goed. Na de eerste keer had ik wel veel spierpijn maar dat is vermoedelijk onvermijdelijk. Maar eigenlijk kan ik nu al drie keer per week trainen, tussen de 20 en 30 minuten per training. Zonder kwaaltjes of spierpijn de dag nadien, ik probeer dan ook gedisciplineerd de hartslag laag te houden. En bijgevolg ook het tempo, want ik haal amper 8 km/u.

Ik vond een schema dat voorschrijft om veel te lopen in de zone 60-70% van de maximale hartslag, maar ik moet zeggen dat ik in praktijk eerder tussen de 70-75% zit, anders heb ik echt het gevoel stil te staan. Is het niet zo dat de hartslagzones voor lopen iets hoger mogen liggen dan voor fietsen of is dat onzin?

Betekent dat dus dat ik deze loopjes aan circa 8 km/u aan lage hartslag vooral moet volhouden om binnen enkele maanden een degelijke 5km te kunnen lopen? Ik hoor fietsers soms klagen over duurtraining aan 22km/u, maar dat is naar mijn mening een makkie in vergelijking met moeten lopen aan een veredeld wandeltempo… :-)

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 29 jul 2015 22:40

pas op hè, want conditioneel kunnen we het goed aan en zelfs onze spieren passen zich snel aan, het zijn de pezen en gewrichten die net wat langer nodig hebben. Precies daarom hebben beginnersschema's een bepaalde rustig opbouw. Hoe dat precies zit met die pezen en gewrichten kan Zorro je vast beter vertellen. Maar het kan maar zo zijn dat die een paar maanden nodig hebben zich aan te passen aan de hardloopbeweging. Zelfs al heb je gelopen in het verleden, ze hebben eventjes nodig.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 29 jul 2015 23:17

[quote="superrose"]
Grappig we zijn het best vaak met elkaar eens! Rico en Miranda van Velzen op Facebook ;-)

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 29 jul 2015 23:40

Sweety2008 schreef:@Jans als het mooi weer is of ik moet zeggen als het droog is pak ik mijn racefiets en om daarna nog 20 minuten lopen dat trek ik niet als ik 90 km gefietst heb. De laatste tijd heb ik van maandag tot en met vrijdag iedere dag op de racefiets gezeten. Maar geen meter hardlooptraining gedaan. Maar nu word het weer iets minder en dan wilde ik hardlopen als het dan ook wat regent of hard waait dat maakt mij dan niet zo veel uit omdat ik nog geen grote afstanden loop namelijk alles tamelijk dicht bij mijn huis vind ik dit niet erg als ik tot op de huid nat ben.

Tuttut hoho als je 90 km hebt gefietst kun jd best nog even 21,1 km hardlopen, voor de verfrissing begin je dan met 1900 meter zwemmen.. Zoiets noemen ze een 70,3 :-)

Even zonder gekheid 90 km fietsen en daarna hardlopen is echt verekte zwaar en bijna gekkenwerk. Dat doe ik ook niet. Als ik 90 km heb gefietst ben ik aardig leeg qua energiereserves.

Maar wat ik wel heel leuk vind en ik ook wel redelijk goed kan zijn koppeltrainingen. Dan ga ik eerst 20 tot 40 km fietsen op hoog tempo. Fiets in de schuur, hardloop schoenen aan en gelijk tussen de 5 en 10 km hardlopen. Dit is niet voor iedereen weggelegd omdat men er moeite mee kan hebben. Maar dit soort trainingen geven mij echt een boost. Ten eerste hoef je geen uren op de fiets te zitten en je helemaal leeg te fietsen en ten tweede leer je goed je energiesystemen te verdelen. Oké ik doe het ook voor de triathlons (zwem uiteraard ook) maar ook als training vind ik het veel voldoening geven. En onder de streep ben je minder tijd kwijt dan alleen maar urenlange duurtrainingen op de fiets. Af en toe pak ik een 130 km vanwege de Gran Fondo uitdaging van Strava. Maar altijd denk ik weer wat is het saai na 100 km op de fiets te zitten. Variatie haal ik veel meer uitdaging uit. Wat ik bedoel te zeggen; het een moet het andere niet uitsluiten. Je moet er alleen wel de juiste invulling aangeven. Ga eens 20 km fietsen en daarna 2 kilometer hardlopen. Gewoon lekker rustig tempo. 7 à 8 km/h

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 29 jul 2015 23:45

Ik ben geen wielrenner maar wielrenners zouden juist wel moeten hardlopen. Want hun botmassa is na jarenlang fietsen redelijke waardeloos en zij hebben ook veel grotere kans op botbreuken.

Plaats reactie