Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gepolariseerd trainen

De Alternatieve
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 okt 2014 14:45

De Alternatieve 12 feb 2016 17:01

53x11 schreef:
Wetenschapper ben je in mijn optiek als je PhD achter je naam hebt staan (of dr. ervoor) en werkzaam bent bij een academische instelling.

Dus volgens mij noem je nu één wetenschapper en één inspanningsfysioloog
;-)

En verder, omdat het vrijdagmiddag is:
Afbeelding
Tja, in beide beweringen heb je gelijk. ;)

Zijn jullie dan beiden inspanningsfysioloog?

matthijsln
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 12 sep 2014 08:50

matthijsln 12 feb 2016 17:09

@Alternatieve ha, bijna dezelfde post ;)
De Alternatieve schreef:Kan je week in week uit 20% van je trainingen boven je omslagpunt doen vraag jij je af.
Waarschijnlijk niet daarom is in het onderzoek ook na iedere 2 weken een recovery week ingelast.
Als je figuur 1 bekijkt in het rapport lijkt me het geen onpraktisch programma. Er zat altijd minimaal 2 dagen met lage intensiteit tussen de high intensity (van <1 uur) trainingen. Daarnaast was het gemiddeld 14% hoge intensiteit niet 20%.

VincentVW
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 feb 2016 13:07

VincentVW 12 feb 2016 17:26

Alan Smeets schreef:@VincentVW jij bent zeker de grappigste hier op het forum :lol:

Vraag NuitKor eens hoe gepolariseerd hij traint :lol: :lol:

Op deze manier wordt gepolariseerd trainen ook aan atleten toegeschreven. Ben jij topsporter of wetenschapper? Je hebt een lezing bijgewoond en een review gelezen.

Ik zou eens beginnen om een fysiologie boek te kopen en de fouten uit je blog artikel te halen :roll:
Grappig niet perse, maar ik citeer uit reviews, jij vooral uit kleinschalig onderzoek, DAT is wel heel grappig.

Zoals NuitKor het beschreef leek zijn trainingswijze behoorlijk gepolariseerd, maar ik ken de details niet, blijkbaar heb ik het mis, sorry.

Fysiologie boeken zijn aanwezig, check......goed dat je je daarover zorgen maakt.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 feb 2016 20:28

@alternatieve: alhoewel ik af en toe wel fysiologie doceer noem ik mezelf zeer zeker geen inspanningsfysioloog
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 12 feb 2016 21:18

Ik ben de inspanningsfysioloog volgens 53x12

Reviews zijn gebaseerd op "kleinschalig" onderzoek. Je zult altijd kritisch moeten kijken naar onderzoek en niet zomaar alle aannames als waarheid overnemen. De wetenschap is ontzettend belangrijk voor de sport, maar de wetenschap maakt geen Olympisch kampioenen.

De sport ligt vaak jaren voor op de wetenschap. Wat sporters uitproberen wordt vaak later pas door wetenschappers opgemerkt en onderzocht.

Als je veel mensen moet geloven dan trainen veel sporters voor Rio nu volgens een gepolariseerd model. Als je naar de praktijk gaat kijken dan zie je toch hele andere dingen. Wetenschappelijk onderzoek toont nu aan dat je door gepolariseerd te trainen in een korte periode meer progressie kunt boeken. Is dat dan de methode waarmee je topsporter kunt worden? Waarmee je wedstrijden kunt winnen? Een lab studie is geen race.

Om nog even terug te komen op het onderzoek.

Jullie lezen dat alle sporters uit nationale team komen. In het Engels zou ik het dan anders verwoorden. Ook als je naar de VO2max waarden kijkt dan zijn dat geen waarden die je van een sporter uit een nationale selectie kunt verwachten. Dit zijn waarden die fanatieke amateurs hier op het forum ook makkelijk halen.

Een progressie van 11% in negen weken vind ik nog steeds erg veel. Een deel is te verklaren door het gewichtsverlies, maar dan is het nog veel en zeker als het al sporters zijn die in een nationale selectie zitten.

De sporters hebben 95% van de trainingen uitgevoerd zoals ze gepland stonden, ze hebben dit via dagboeken bijgehouden. Ik heb het meegemaakt in studies. Een top sporter en zeker iemand van een nationale team gaat echt niet experimenteren. Dat is ook de reden dat er zo weinig studies zijn gedaan waar echte wereldtoppers aan meedoen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand uit een nationale selectie 9 weken lang alleen maar rustige duurtrainingen doet met 1 x in de week een zwaardere training en na twee weken al een rustweek. Ik heb het meegemaakt bij sporters. Noteer je voeding... Dan werd er genoteerd wat ze moesten eten en niet wat ze werkelijk gegeten hebben.

Wetenschappelijk onderzoek is ontzettend belangrijk maar wordt ook misbruikt om bepaalde hypes te ondersteunen. Als 53x12 zijn trainingsmethode (gepolariseerd trainen 2.0) wetenschappelijk gaat onderzoeken dan ga ik ervan uit dat hij ook resultaat gaat vinden. Als een coach of arts die werkt met de gele lotto ploeg iets zegt over gepolariseerd trainen, betekend dit dan ook meteen dat ze allemaal zo trainen en 100% dat bepaalde protocol volgen?? Als diabetes type 2 patiënten er baat bij hebben dat ze minder suiker eten, moeten we dan allemaal koolhydraat arm eten??

Gepolariseerd trainen heeft zeker effect, maar er zitten ook nog veel haken en ogen aan en dat wil ik duidelijk proberen te maken.

De Alternatieve
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 okt 2014 14:45

De Alternatieve 14 feb 2016 12:38

Alan Smeets schreef:Ik ben de inspanningsfysioloog volgens 53x11

Gepolariseerd trainen heeft zeker effect, maar er zitten ook nog veel haken en ogen aan en dat wil ik duidelijk proberen te maken.
Wat zijn de haken en ogen?


En verder, als proefpersonen in een onderzoek niet doen wat ze moeten doen dan is de uitkomst van dat onderzoek onbetrouwbaar.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 feb 2016 14:18

Verder geen inhoudelijk commentaar (aangezien Alan idd helemaal niets duidelijk maakt maar weer ouderwets zit te raaskallen) maar wel +1 voor de correctie van mijn nick in de quote :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 14 feb 2016 15:04

53x11 schreef:Verder geen inhoudelijk commentaar (aangezien Alan idd helemaal niets duidelijk maakt maar weer ouderwets zit te raaskallen) maar wel +1 voor de correctie van mijn nick in de quote :-)
Lekker bezig 53X11 :dislike:

Tweede persoon in korte tijd die je nogal onbeschoft loopt te bashen.

Je hoeft en kunt het niet altijd eens te zijn maar er zijn ook wat nettere manieren om een punt duidelijk te maken (of gewoon niet reageren ;) ).
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 14 feb 2016 15:35

@zorro.
+1 - Het is me ook opgevallen(en niet goed bekomen) en wou er ook al iets over posten maar durfde het als eerste niet aan. Ik vind het wel wat storende en kwetsende reacties. :oops:

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 feb 2016 15:49

Just curious: wie was nr. 1?
(overigens is jouw definitie van onbeschoft klaarblijkelijk afwijkend van de mijne)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27578
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 feb 2016 16:09

Zal wel over dat MTB gedoe gaan met Fredje en GastheerG...

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 feb 2016 16:19

Fredje en ik zijn niet meer boos op elkaar (althans, ik niet op Fred, met een beetje mazzel andersom ook niet). Ik kan me niet herinneren ooit woorden met de gastheer gehad te hebben, maar dat kan ík mis hebben.

@ottorongo: durref je wel, met se alle?

Ter verdediging: ik hoor Alan alleen maar heel hard roepen "gepolariseerd trainen is stom", daar heeft hij heel veel woorden voor nodig, maar hij zegt vrij weinig: raaskallen noem ik dat.

Verder reageert hij ongemeen fel en enigzins infantiel op een bericht van een concullega in dit topic. Dat triggert mijn tegengas gen (blijkbaar)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie